access database voor meerdere gebruikers op meerdere locaties: veilig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

hoingkatleen

Gebruiker
Lid geworden
1 sep 2014
Mijn vraag zoals de titel zegt:
Als ik een access database heb, waarin 3 partijen moeten werken vanuit verschillende plaatsen, hoe kan ik dat dan veilig maken?
De dbase zal dan ergens op een server moeten komen en online toegankelijk zijn voor de 3 eindgebruikers.
Kan dit? Of dienen we dan echt gebruik te maken van een professionele(re) database in SQL of iets dergelijks?

Wat bedoel je met 'ergens op een server komen'? Access is een database die je lokaal draait, of op een gesloten netwerk. Daarbij kun je de db koppelen aan een SQL server bijvoorbeeld, maar ook die staat in het gesloten systeem. Als je de db toegankelijk wilt maken via het internet dan kom je een beetje van een koude kermis thuis vrees ik, want dat kan alleen als je een SharePoint server hebt. Dan hoef je je overigens ook totaal geen zorgen te maken over de veiligheid :).

Ja ik denk dat de andere locaties niet op ons netwerk kunnen, dus ik dacht idd aan toegang via internet.
Wel een goede reden om SharePoint nog eens aan te raden :-D.

Het is wel een heel andere oplossing. "eenvoudiger" is om een front-end te creëren voor de gebruikers buiten de organisatie. Die front-end kan vervolgens net zo veilig gemaakt worden als gewenst.

In principe is dit hele forum een afgeschermde database met een vaste front-end. De front-end is natuurlijk de webpagina die je ziet. Maar alle posts en andere acties worden uitgevoerd op een enkele database.

Afhankelijk van de informatie die uitgewisseld moet worden kun je ook denken aan XML, CSV of JSON om de communicatie te verzorgen

Maar alle posts en andere acties worden uitgevoerd op een enkele database.
En dat is geen Access database :). Datauitwisselling via import en export kan natuurlijk altijd wel, maar is niet optimaal. Je wilt liefst (zeker als je met meerdere personen tegelijk in de db moet werken) toch 'live' werken. En dat is met Access nu eenmaal erg lastig. Tenzij je een webdatabase gebruikt, of SharePoint.

In principe kan dat prima zolang je een windows server gebruikt, overigens. PHP en ASP.NET kunnen prima overweg met access als back-end (in principe). Of dat ideaal is en je dat moet willen is een ander verhaal, maar technisch gezien kan dat.

Overigens kun je met oplossingen zoals SOAP een heel eind komen met XML en toch "realtime" je database verwerken. Je laat je front-end dan een SOAP bericht genereren en vervolgens voeg je de XML in in je database. Maar we gaan dan wel heel erg offtopic.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan