Access database word ontzettend snel groter

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jesse2

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2011
Het gaat hier over een access(2007) database die al langere tijd gebruikt word, deze database heeft nu al een tijdje dat hij enorm snel groter word.
Aan het begin van een dag is hij 5mb en aan het einde van de dag 40 mb, terwijl er dan maar een stuk of 20 records zijn ingevoerd.
Ik ben zelf al op zoek geweest naar mogelijk fouten in de opbouw, ook heb ik al geprobeerd te optimaliseren door overbodige querys,formulieren etc weg te halen.
Daarna heb ik alle formulieren,querys,tabellen naar een leeg access bestand gekopieerd dit verlaagde de initiële grote van het bestand van 6,2 mb naar 5,3mb maar de snelle groei bleef aanhouden.
Als de database regelmatig volledig word afgesloten en gecomprimeerd draait alles goed, maar aangezien dit voorheen nog niet een probleem was verwacht ik dat er toch ergens iets mis is gegaan.
Het database bestand staat op een nas en word door gemiddeld 3 computers gebruikt.
Als het probleem onopgelost blijft ben ik van plan om met een oude backup te proberen.

heeft iemand ervaring met dergelijke problemen?
wat zijn belangrijke punten on op te letten in zon situatie?

Laatst bewerkt:
Je kunt de nieuwe gegevens iig in de oude backup importereren.. (zorg wel dat je eerst weer een copy hebt)
Ben het nog nooit tegengekomen, maar ik werk dan ook nog steeds met Access 97... nog geen tijd gehad op het werk om het om te zetten....
Access 2007 is toch zo anders... kost veel tijd...

Je kunt bij de opties --> huidige database instellen, dat bij het afsluiten de database automatisch wordt gecomprimeerd. Dat houdt de database kleiner.

Deze instelling heb ik al geactiveerd, het probleem is dat dit alleen werkt nadat de database door alle andere gebruikers gesloten is.

Zitten er veel afbeeldingen in de db? Is er onlangs iets veranderd (besturingssysteem, database(versie))?

Behalve een logo bovenaan een formulier, zitten er geen afbeeldingen in de database. Het enige nieuwe dat ik me kon herinneren was het toevoegen van een link veld.

Code:
Private Sub Link_DblClick(Cancel As Integer)
Application.FollowHyperlink Me.Link.Value, , True
End Sub

De gebruikers draaien allemaal windows xp, De details van de nas waar het db bestand op staat weet ik niet precies uit mijn hoofd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ze noemen het file bloating als je nog eens verder wilt zoeken.
Het kwam ook bij 2003 al voor
http://support.microsoft.com/kb/289562
Maar volgens de tekst onderaan zou het ook voor 2007 gelden.
Maak eerst een backup
De informatie in dit artikel is van toepassing op:
Microsoft Office Access 2007

Gevonden via:
https://www.google.nl/search?q=Acce...=93&espv=210&q=Access+2007+file+size+bloating

Pas op ! Bij sommigen is Access alleen een frontend voor een SQL DB. Kijk of oplossingen wel voor jou bedoeld zijn.

Laatst bewerkt:
aha als ik het goed begrijp laat access bij het aanroepen van querys/tabellen/formulieren deze soms in het geheugen staan als deze niet doormiddel van een aanroep gesloten worden. Erg bedankt nu heb ik een wat beter idee waar ik naar op zoek moet.

Heb je hier nog wat meer over kunnen vinden ? Ik heb al 12 jaar een database draaien waar gemiddeld overdag zo'n 20 gebruikers tegelijk op aangelogd zijn. Vroeger begon een gecomprimeerde versie met 8 MB en was hij na een maand ongeveer 80 MB. Daarna comprimeerde ik hem weer.
Nu begint hij nog steeds met 8 MB en is hij na 5 dagen 400 MB.
De database is wel veranderd natuurlijk, begonnen in access97, toen 2003 en nu 2010.
Door de weeks comprimeren is geen optie ook 's avonds en 's nachts zijn er behoorlijk wat gebruikers ingelogd.

Toch is dat waarschijnlijk de enige optie, omdat Access een transactie log maakt, en elke mutatie dus in wezen apart opslaat. Met als gevolg een exponentieel snel groeiende database. Veel indexen hebben helpt daarbij overigens ook niet. Pas bij comprimeren worden de tabellen en indexen weer opgeschoond. Als je niet zeker weet wanneer er geen gebruikers in de db zitten, zou je een routine kunnen gebruiken die de gebruikers er automatisch uitgooit, zodat de db gecomprimeerd kan worden. Dat draai je dan op een moment dat je de minste gebruikers verwacht.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan