Access Database

Status
Niet open voor verdere reacties.

joeppoep12

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2010
Geachte Forum leden,

Wij zitten met het volgende probleem opgescheept.
We willen een database maken voor onze school.
Een uniek leerlingnummer moet gekoppeld worden aan meerdere boeken in een tabel.
Als een leerling een boek heeft gelezen moet in deze tabel zichtbaar zijn dat hij dit boeknummer gelezen heeft.
Als je dan een tabel maakt:

leerlingnummer: Boeknummer:
798785 1
798212 2

Kun je maar een boeknummer koppelen aan een leerlingnummer. Weet iemand hoe je dat oplost?

Alvast bedankt.

Joep en Roel

Je zou de boeknummers kunnen scheiden door bijv. puntkomma's.
1;2;3

Maar waarom staat dit bij 'Overige Programmeertalen' ?
Moet dit codematig (VBA)? :confused:

Allereerst excuses, ik wist niet waar ik het anders neer moest zetten. Misschien dat iemand het van locatie kan veranderen.
Dus door er ; tussen te zetten ziet hij elk record als een apart record?

Gr Joep

Kun je maar een boeknummer koppelen aan een leerlingnummer. Weet iemand hoe je dat oplost?

Het is toch ook gewoon mogelijk om meerdere records te hebben met hetzelfde leerlingnummer. Iets als:

leerlingnummer: Boeknummer:
798785 1
798785 2
798785 3

Op die manier kun je via een query makkelijk opvragen welke boeken een leerling al gehad heeft.

Wow haha, dat is stom dat ik daar niet aan heb gedacht!!
Maar in dat geval zit ik met het volgende probleem. Nadat iemand een boek heeft gelezen moet dit pas in die tabel gezet worden door middel van het aanvinken van een vakje. Dus dan moet er in de tabel weer de leerlingnummer aangemaakt worden met daar achter het boeknummer. Hoe doe ik dit dan?

Alvast bedankt!

Dat hangt er van af. Je moet er voor waken om dingen niet onnodig dubbel op te slaan in de database. Zo wil je, als ik het goed lees, de uitlening pas op de naam van een leerling bijschrijven wanneer deze het boek heeft teruggebracht. Welke status heeft het boek in de tussentijd dan en hoe ga je dit registreren? En als je deze gegevens toch al moet registreren in de database, is die extra tabel dan nog wel nodig om te kijken welke leerling welke boeken heeft geleend?

Daarom kan je beter gewoon kunnen kijken wat er precies bij een uitlening hoort. Je noemt zelf al een leerlingnummer en een boeknummer. Maar ik kan me voorstellen dat er ook nog een startdatum en een einddatum bij hoort. Verder zou er eventueel ook nog een status of extra notitie veld kunnen zijn (wat moet er bijvoorbeeld gebeuren wanneer een boek nooit terug wordt gebracht omdat leerling het boek is verloren oid?).

Fijn dat je me wilt helpen :).
Ik zal het beter uitleggen want ik merk dat ik onduidelijk ben geweest.
Ik moet in opdracht van onze school een database maken. Het is bedoeld voor de sectie nederlands. We moeten op school uit een boekenlijst boeken kiezen en deze lezen. Dit werd voorheen geregistreerd op papier maar nu willen ze onderandere dit digitaliseren. Dus ben bezig met een database maar kwam dus het probleem tegen. Een leerling ziet de boeken lijst met een aantal boeken, zij kan per boek elke keer aanvinken of ze het gelezen heeft. Dus ik wil een tabel creëren waarin wordt bijgehouden welke leerling welk boek heeft gelezen. Snap je de situatie nu beter? Dus hoeft niets met data te werken. Het is puur de bedoeling dat als die bepaalde titel wordt aangevinkt dat er dan in een tabel aangegeven word dat dit boek gelezen is.

Groeten, Joep

Ik heb zelf eigenlijk maar zelden een Access database gebruikt, dus dat op voorhand. Maar tegen welk probleem loop je nu eigenlijk precies aan en wat is je exacte vraag? Ik zie het probleem namelijk niet echt. Als je alle tabellen in orde hebt (minimaal een leerling, boek en leerling_boek tabel) dan is het na het selecteren van de leerling en het boek toch enkel een insert query richting de leerling_boek tabel?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan