Access datums

Status
Niet open voor verdere reacties.

rolfohtar

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2008
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over datums aanpassen in Access 2007.

Ik heb het volgende:
  • Kolom 1: Geboortedatum
  • Kolom 2: Leeftijd
    Code:
    DateDiff("yyyy";[Verjaardag];Date())+(Date()<DateSerial(Year(Date());Month([Verjaardag]);Day([Verjaardag])))
  • Kolom 3: Dagen verschil tussen geboortedatum en de huidige datum (nu):
    Code:
    DateDiff("d";[Verjaardag];Date())
De codes die ik net heb geplaatst werken. Ik krijg de leeftijd van de persoon te zien en ik zie het aantal dagen verschil tussen de geboortedatum en de huidige datum.

Nu wil ik niet weten hoeveel dagen er tussen geboorte en nu zitten, maar hoeveel dagen het nog duurt tot die persoon jarig wordt. Ik kan natuurlijk de datum verschil code gebruiken hiervoor, maar dan moet ik alle geboortejaren (in de geboortedatums) van iedereen omzetten naar 2010. Want dan krijg je een aantal dagen tot verjaardag.

Aangezien dit een rotklus is zou ik graag de geboortedatums automatisch willen omzetten naar 2010 in een aparte kolom. Dus geboortedatum 13-06-1980 moet dan automatisch worden 13-06-2010.

Hoe doe ik dit? Kan iemand mij hiermee helpen?

ps.. in Excel heb ik dit al wel, ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar post het dus toch maar.
  • Kolom 1: Geboortedatum (kolom G6)
  • Kolom 2: Verjaardag komend jaar (K6)
    Code:
    =ALS(G6="";"";ALS(DATUM(JAAR($G$3);MAAND(G6);DAG(G6))>DATUM(JAAR($G$3);MAAND($G$3);DAG($G$3));DATUM(JAAR($G$3);MAAND(G6);DAG(G6));
  • Kolom 3: Dagen tot aan de verjaardag (L6):
    Code:
    =ALS(K6="";"";INTEGER(K6-$G$3))
$G$3 is hier de code vandaag()

Ik gebruik daar de volgende query-berekeningen voor:
Code:
Volgende verjaardag: IIf(Date()-DateSerial(Year(Date());Month([Geboortedatum]);Day([Geboortedatum]))>0;DateSerial(Year(Date())+1;Month([Geboortedatum]);Day([Geboortedatum]));DateSerial(Year(Date());Month([Geboortedatum]);Day([Geboortedatum])))
En het aantal dagen tot de verjaardag:
Code:
Dagen tot verjaardag: [volgende verjaardag]-Date()

Overigens hoef je het aantal dagen dat iemand oud is niet te berekenen met DateDiff: als je twee datums van elkaar aftrekt, krijg je automatisch het aantal dagen.

Laatst bewerkt:
Ik ben onder de indruk; snelle reactie en perfecte oplossing!

Ontzettend bedankt OctaFish, dit was precies wat ik bedoelde!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan