ACCESS db optimaliseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

marleen009

Gebruiker
Lid geworden
19 sep 2011
Heb een db 'tblprojecten' met alle info. deze db is oorspronkelijk om website up te daten. Ik zou deze ook willen gebruiken om projectfiches, lijsten enz te maken. Deze site is gemaakt door een webmaster, alles wat in de db staat verschijnt automatisch op internet. Daarom kan ik deze tabel niet optimaal benutten en dat zou ik nu net wél willen doen! Alle suggesties zijn welkom:)

Probleem (1) is dat ik zoveel mogelijk info in de db wil hebben maar niet elke kolom mag zichtbaar zijn op de site.
Ik zou 'tblprojecten' als basis gebruiken, een query kunnen maken voor wat op de site mag geplaatst worden.
Of is er andere betere oplossing?

(2) Ik maak verbinding via windows, verwijder db en vervang deze door aangepaste db. I
weet niet of dit kan/mag met een query?

(3) basis 'tblprojecten'als hierin iets wordt aangepast/toegevoegd moet dit ook in de queries gebeuren.

Laatst bewerkt:
Eerst even algemeen:

Het kan best zijn dat er iets is gebouwd waardoor de huidige database in zijn geheel op een website wordt gepubliceerd
maar dat een nieuwe toevoeging (tabel of kolom) ook automatisch wordt gepubliceerd lijkt me sterk.
Om een nieuwe tabel in de website zichtbaar te maken zul je toch voorzieningen moeten treffen (bijv aanpassen van de php-code om de extra gegevens naar het scherm te brengen).

In jouw post schrijf je dat je de bestaande tabel zou willen benutten voor meer (en andere soort?) gegevens.
Dat is onlogisch.
Een database bestaat normaal gesproken uit meerdere tabellen, soms heel veel.
Als jij meer gegevens in je database kwijt wil, is er niets op tegen om meer tabellen in te bouwen.
Vanuit het oogpunt van gegevens beheer is het zelfs noodzakelijk om met meerdere tabellen te werken. (zoek eens op: Normalisatie gegevens tabellen)

Voor de rest maak ik uit de bewoordingen die je gebruikt op
dat je niet erg veel ervaring hebt met databases.
Als ik jou was zou ik er een expert bijhalen.

Heb ondertussen contact gehad met webmaster en ik mag extra kolommen toevoegen. ik mag geen kolommen verwijderen
Lastige vind ik dat er dan een heleboel info in die tabel staat die +/- geheim is.

wat ik bedoel met benutten; extra kolommen met meer info, die ik er nu niet inzet omdat ik deze volledige tabel niet wil gebruiken om up te daten. Ik weet wel dat ik dmv van een query en nieuwe tabel kan maken gebaseerd op de gegevens, in mijn geval dan de tblprojecten. maar als ik dat doe en ik voeg projecten toe aan mijn tblproj worden dan al die andere tabellen en queries automatisch aangevuld?

Zo ja,dan is mijn probleem min of meer opgelost.

ps experts genoeg hier?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan