Access db structuur

• Onderwerp starter Onderwerp starter AAley
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

AAley

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2003
Voor school wordt er gevraagd om een stuk van het Navision programma na te maken in Access, meer specifiek een verkoopsorder.

Vb in bijlage.

Nu heb ik slechts basislessen access gehad, formulieren enzo, maar relaties zijn héél erg kort uitgelegd geweest.
Misschien dat iemand ervaring heeft met dit geval van db structuur, maar ik kom er niet uit (teveel tabellen volgens coach :confused: )

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Laatst bewerkt:
Ik zou eerst ff opsommen wat je allemaal nodig hebt. Zoals ik zie heb je een klant, Bestelling, Producten, misschien nog wel meer.
Daarna ken je bedenken wat je erin wilt verwerken. Als je dit hebt opgesomd kan je relaties gaan leggen.

Als je gelijk begint met relaties leggen wordt het een rommel naar mijn mening.

Heb nu even dit uitgetekend: dat is alles dat ik zie:

Code:
Klant
ed

Zou dit kunnen?

Laatst bewerkt:
Dat zou goed kunnen, ik ken het doel niet precies van het programma maar het heeft ook met schepen te maken ?
Je kan een relatie tussen klant id en orders.
Klanten kunnen meerdere orders hebben dus één op veel.

Binnen een order zijn meerdere order items mogelijk.
Dus order een op veel naar order items.

En zo ken je voort gaan. www.gratiscursus.be gaat ook over relaties.

Om relaties te maken heb je een Primaire key nodig en een foreign key
Primaire key is van de hoofdtabel, de foreign key zet je in de tabel waar die heen moet linken.

Voorbeeld.
Je hebt een klantID (primairekey) dit kan gewoon een autonumering zijn.
In je order tabel maak je een foreignkey aan genaamd bijvoorbeeld forgeinKlandId met numeriek als eigenschap.

Als je hier tussen een relatie maakt zal voor elke klantID meerdere foreignKlandId mogelijk zijn. Dus meerdere orders per klant.

Heb even dit uitgetekend: Maar formulier (projec it 2) werkt niet. Wat zou ik mis doen?:o

Zie bijlage

Groeten
Ben

Laatst bewerkt:
Kun je 'm ook in 2003 format posten?

Ben,

je definitie van je tabel "Order Item" klopt niet.
Je moet daarin in ieder geval deze kolommen definieren:

- OrderItemID (autonummering kolom, primaire sleutel)
- Order No (numeriek, verwijzende sleutel naar de kolom Order No in je tabel Order

Haal je relaties in het relatievenster weg.
Pas je tabel "Order Item" aan.
Sla je tabel op.
Leg daarna weer de relaties in het relatievenster.
Die zullen hetzelfde zijn als nu met 1 verschil, de relatie tussen tabel "Order" en tabel "Order Item" wordt nu (via de kolommen Order No) een 1 op veel relatie, zoals het hoort.

Kijk ook eens naar de Noordenwind voorbeelddatabase, die ziet er qua structuur precies zo uit als jouw database eruit zou moeten zien.
Engelstalige versie kun je hier downloaden (gratis):

http://office.microsoft.com/en-us/templates/TC012289971033.aspx?CategoryID=CT102115771033

Nederlandstalige versie staat hier:

http://office.microsoft.com/nl-nl/templates/TC012289971043.aspx?CategoryID=CT100649391043

Tardis

T'is in orde, heb het werkend gekregen.:) Heb de tips van Tardis gebruikt, en tot de conclusie gekomen dat ik bij Order Item nog hoeveelheid moest toevoegen, het aantal goederen van een product die gekocht worden :thumb:

Danku allemaal :love:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan