access delen via internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronnie123

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2007
hallo forum leden
ik wil graag vanaf twee locaties ( thuis en vereniging ) mijn access bestand kunnen gebruiken hoe moet ik dit aanpakken ?
bvd ronnie

Access is op zichzelf niet geschikt als webdatabase. Je zult de database dus moeten migreren naar (bijvoorbeeld) MySQL. Of de database in SharePoint hangen, maar daar zal voor de vereniging wel een te stevig prijskaartje aan hangen. Er zijn wel mensen die experimenten met Dropbox, maar dat schijnt meestal ook niet te lukken. MySQL dus!

Access werkt wel als de back-end voor een .asp of asp.net front end. Maar dan zul je dus wel die front end moeten gaan maken.

Access als backend database op een webserver? Bedoel je dat niet andersom? Dat je Access als frontend gebruikt, en een webdatabase als backend?

Nee hoor, de Access database (tabellen) als backend en een .asp/asp.net formulier als front end. Een best vaak gebruikte oplossing voordat MySQL populair was - en goedkoper dan een MS SQL database als backend draaien.

Het hele probleem is toch juist dat je Access niet als webbased backend kunt gebruiken? Als dat wel zo is, dan kun je vervolgens ook Access als frontend gebruiken, waarom zou je dan moeilijk asp formulieren gaan bouwen? En waarom weet Microsoft dit allemaal niet?

Ik denk dat de verwarring hier is dat je access niet direct als webbased oplossing kunt gebruiken.

In principe is access prima te gebruiken als back-end, net als elke andere database / excel file of zelfs CSV file. Zolang je dan zelf maar een front-end schrijft die de mediation doet (wat ik denk dat Rene bedoeld).

Ik denk echter dat dat niet echt de vraag is. Ik vermoed dat de TS zowel zijn back-end als front-end wil kunnen gebruiken van beide locaties. persoonlijk zou ik dan eerder kiezen voor een VPN of remote desktop oplossing, beide goedkoop en eenvoudig in te zetten

Duidelijk niet mijn tak van sport; ik heb wel eens een intranet met ASP aan een database gehangen, maar verder gaat mijn kennis niet. Maar je wilt natuurlijk je frontend blijven gebruiken, en niet alles opnieuw willen programmeren in ASP. Dus wellicht dat een upgrade naar een MySQL webdatabase die je met Access aanstuurt minder werk is.

Zoals gezegd: het ligt eraan wat je gaat doen. Ik heb bijvoorbeeld bij een klant een Access applicatie draaien, waarbij bulk data entry vanuit India wordt gedaan middels een simpele webpagina. Omdat er geen gebruik hoeft te worden gemaakt van andere functionaliteit van Access werkt dit prima. Daarnaast haal ik die groep externe externe gebruikers liever niet binnen met VPN - de rest van het netwerk hoeven ze toch niet te kunnen benaderen.
Maar ik kan me goed voorstellen dat de TS volledige toegang wilt hebben tot de front-end en dan zijn de door Wampier aangedragen oplossing adequaat.

Ik had Wampier zijn berichtje nog niet gelezen omdat ik zelf aan het typen was, maar ik hoop dat de verwarring nu weg is, en dat we het er over eens zijn dat je Access echt niet rechtstreeks webbased kunt gebruiken. Wat dacht ik algemeen wel bekend was. Elke database kun je uiteraard verder wel benaderen over internet/intranet, zoals je zelf al hebt aangegeven met een aantal prima verwijzingen.
TS houdt zich overigens heel rustig; misschien vliegt de discussie nu een beetje te hoog ;) ? Of zitten er bruikbare tips tussen?

bedankt voor de reacties!
had gehoopt op een simpele oplossing maar dat gaat dus niet, had gedacht aan google drive of iets dergelijks daar het bestand neerzetten en dan vandaaruit verder werken maar dat lukte me ook niet.
grt ronnie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan