Access directory definiëren

Status
Niet open voor verdere reacties.

xyber

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2016
Ik ben een beginnende access-er. Hoe kan ik in een formulier aangeven waar het formulier standaard een afbeelding moet laden? Het idee is om de database te laten draaien op een USB-stick en de afbeeldingen in een sub-directory te zetten. Maar de ene keer is de USB-stick een D: de andere keer een F: en de figuren komen dan in \figuren\ t.o.v. het database programma.

Wie kan mij helpen met ik denk een VSB code voor het formulier?

Een hele simpele code is dit:
Code:
Private Sub Form_Current()
    Me.ImageFrame.Picture = CurrentProject.Path & "\Afbeeldingen\" & Me.Afbeelding
End Sub
Hierbij heet de submap Afbeeldingen, en hij staat in dezelfde map als de database. Het maakt niet uit hoeveel mappen er boven staan, zolang de map Afbeeldingen maar klopt werkt de code. Die heeft dus een afbeeldingsobject met de naam ImageFrame, en je hebt een veld met de naam [Afbeelding] waar de naam van het plaatje (+ extensie) in staat.

Welkom trouwens bij HelpMij :)

Een hele simpele code is dit:
Code:
Private Sub Form_Current()
    Me.ImageFrame.Picture = CurrentProject.Path & "\Afbeeldingen\" & Me.Afbeelding
End Sub
Hierbij heet de submap Afbeeldingen, en hij staat in dezelfde map als de database. Het maakt niet uit hoeveel mappen er boven staan, zolang de map Afbeeldingen maar klopt werkt de code. Die heeft dus een afbeeldingsobject met de naam ImageFrame, en je hebt een veld met de naam [Afbeelding] waar de naam van het plaatje (+ extensie) in staat.

Welkom trouwens bij HelpMij :)

OctaFish bedankt voor je hulp. De code zal vast werken, maar ik denk dat mijn database nog niet helemaal goed van structuur is. Daarnaast begrijp ik de instructie enigzins, allen kan ik nog niets met een veld met de naam afbeelding, is dit in een tabel o.i.d?

Gelukkig, je maakt exact dezelfde fout als 99,99% van de nieuwe HelpMij gebruikers: jullie (nieuwe gebruikers) zien wél de kleine Quote knop, maar níet dat enorme tekstvak dat bedoeld is om berichtjes te typen :).
Maar je snapt waarschijnlijk al waar ik heen wil: nodeloos quoten is niet echt gewenst. Niet meer doen dus!

De code die ik als voorbeeld heb gepost, werkt alleen op een formulier en wel bijna gebeurtenis <Bij aanwijzen>. Sowieso moet je code op een formulier zetten. Dus als je de formuliereigenschappen bekijkt, zie je op het tabblad <Gebeurtenissen> die gebeurtenis staan. Hij staat ook bovenaan.

Bedankt voor je reactie.

Ik zal proberen uit te leggen wat ik wil maken. Ik heb een tabel met onderdelen die zich in een installatie bevinden. Deze onderdelen staan op figuren. en deze figuren zijn onderverdeeld in groepen. Dus groep 1 bevat figuur 1 en 2. Groep 2 figuur 3 tot en met 15. Nu wil ik door middel van een keuzelijst met invoervak een groep selecteren en daarna door middel van een keuzelijst met invoervak een figuurnummer selecteren. Alle onderdelen worden dan gepresenteerd in een keuzelijst. Daarnaast wil ik een afbeelding plaatsen van het betreffende figuur om alle items terug te kunnen vinden. Tot de onderdeel presentatie in het keuzevak gaat het goed. Ik krijg alleen geen bijbehorend figuur geselecteerd. Niet via invoegen OLE object en ook niet door een link in de tabel op te nemen. Het niet kunnen vinden van access van de afbeeldingen leek mij een probleem nu de rest nog.

Niet via invoegen OLE object en ook niet door een link in de tabel op te nemen.
Dat zijn nou nét de twee methodes die je ook niet moet gebruiken :). Ik ben trouwens benieuwd naar hoe je die tabel met onderdelen hebt gemaakt. Dat kan namelijk, zoals je het beschrijft, met één tabel. Al vermoed ik dat je er meerdere hebt gemaakt :).
Wat je vraag betreft: de jusite oplossing is om de afbeelding als tekst in een tekstveld op te slaan, en met de code die ik heb gegegeven (en die dus op je formulier moet) wordt het Afbeeldingsobject gevuld met de juiste afbeelding.
Kom je er niet uit: de snelste en makkelijkste manier is om een voorbeeld mee te plaatsen. Dan zetten wij (vermoedelijk gebruik ik hier het majesteitelijke meervoud) de code er wel in.

vervolg

Hoi OctaFish,

Hierbij als attachment een gedeelte van de onderdelen lijst en wat fictieve figuren. Om e.e.a. wat klein te houden. Als de basis werk, kan ik de rest wel invoeren. Maar zoals je begrijpt kom ik er even niet uit. Dus als je er even naar wilt kijken graag.

Bekijk bijlage Volume 5.rar

Gr. Patrick

Zal er een blik op werpen!

Is er uit te komen wat mijn bedoeling is?

Laatst bewerkt:
Heb hem bijna goed. Je hebt mazzel dat er nu een paar dagen geen voetbal meer is :).

Het zal vast niet helemaal de bedoeling zo zijn, want ik vermoed dat je eigenlijk op basis van de keuzelijst met invoervak Figuur een plaatje wilt zien, en niet op basis van de keuzelijst met artikelen, maar je komt er verder denk ik nu wel uit :).

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan