Access gebruik voor meerdere gebruikers

Status
Niet open voor verdere reacties.

aschee

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2014
We hebben een programma dat al jaren draait, gemaakt in Visual Basic 6.
Er wordt gebruik gemaakt van een Access mdb(Office 2003) met 4 tabellen.
Het adres van de Access.mdb staat in een INI-bestand.
Nu willen er meerdere gebruikers met het programma gelijktijdig werken, dus ook met de Access mdb.

Vorig jaar is deze vraag ook al gesteld en is de database gesplitst. Ik weet niet of dit wijsheid was, maar toen werkte dat wel, want meerdere gebruikers konden gebruik maken van het programma.
De database is van server verplaatst en nu kan er maar 1 gebruiker op werken.

Moeten we de database gesplitst houden? Zo nee hoe kunnen we de splitsing ongedaan maken?
Of moeten we instellingen wijzigen in de database?

De database is van server verplaatst en nu kan er maar 1 gebruiker op werken.
Je probleem zit 'm overduidelijk niet in het splitsen van de database, want voor een FE-BE database maakt het echt niet uit waar de BackEnd staat, zolang de FrontEnd hem maar kan vinden en er bij kan. En dáár zit 'm denk ik het probleem: gebruikersrechten op de server die niet meer kloppen. Dus daar moet je ook de oplossing zoeken.

Even voor de duidelijkheid.
De Access database bestaat alleen uit 4 tabellen en geen query's of formulieren of rapporten.
Moet de Access database dan toch gesplitst worden voor meerdere gebruikers?

Een database splitsen doe je als je met meerdere personen tegelijkertijd in een database wilt kunnen werken. Met 1-5 personen is er overigens prima met een niet-gescheiden database te werken, maar met meer gebruikers is splitsen dus een verstandige zet. Daarbij zet je altijd in de Backend de tabellen, en in de Frontend koppelingen naar die tabellen. Formulieren en Rapporten zijn altijd gebaseerd op gegevens in de tabellen, en maak je om het de gebruikers makkelijk te maken. Tevens regel je dan de beveiliging van de gegevens, iets wat in tabellen zelf een stuk lastiger is. Sowieso wil je, als beheerder, niet dat gebruikers rechtstreeks in de tabellen zitten te rommelen, want dat is zo'n beetje de meest onveilige omgeving waarin ze van alles kunnen slopen (lees: wissen en verwijderen).
Formulieren en rapporten zet je dus altijd in de Frontend, niet in de Backend. Queries kun je zowel in de frontend als in de backend zetten, al is het goed denkbaar dat de ene gebruiker andere queries nodig heeft als een ander, en dan zet je de queries lokaal in de frontend. Dat jouw db alleen met tabellen werkt, maakt dus voor de splitsing niet uit. Hooguit is het een gebruiksonvriendelijk systeem, omdat je geen formulieren hebt :).

Met 1-5 personen is er overigens prima met een niet-gescheiden database te werken, maar met meer gebruikers is splitsen dus een verstandige zet

Dat "5 personen" verhaal speelde tijdens MS Access 2.0 en is inmiddels al lang achterhaald.
Je kan prima met tientallen gebruikers in een niet-gesplitste Access omgeving werken.

Tardis

Dat ik nog mag meemaken dat Tardis als ambassadeur optreedt voor de niet-gesplitste database :). Overigens ben ik het niet met je eens, de praktijk leert (in ieder geval bij ons op het werk) dat je het wel degelijk merkt als meerdere personen tegelijkertijd in dezelfde database werken. Ik blijf dus gewoon splitsen, al was het maar omdat er veel meer voordelen aan vast zitten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan