Access geschikt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Noordhoekie

Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2009
Een aantal jaren geleden zijn we, als zijnde experiment, begonnen om onze data centraal te zetten via Access databases. Inmiddels hebben wij veel data centraal staan in verschillende back-end databases met daaraan gekoppeld verschillende front-end databases, die centraal op onze server staan. In deze databases wordt gelijktijdig gewerkt door meerdere gebruikers en tot nu toe lijkt het goed te gaan. Maar nu lees ik overal dat access meer geschikt is als desktop applicatie. Ik schat dat het maximaal aantal mensen dat bij ons gelijktijdig in een database werkt 10 is, het aantal gebruikers van de databases is in totaal 40. Tot nu toe zijn er nog geen grote problemen vastgesteld, maar is het verstandig om op termijn na te denken over een ander pakket? Wie kan mij vertellen op grond waarvan een goede keuze te maken is. Alle tips/opmerking zijn welkom.

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Dat is maar helemaal afhankelijk van wat de applicatie moet kunnen. Hoeveel groei wordt er verwacht. Welke garantie t.a.v. beschikbaarheid moeten er gelden. Wie onderhoud de applicatie en hoe is dit nu geregeld. Etc, etc, etc..... Oftewel, praat er eens met een goede automatiseerder/adviseur over. Deze brengt alles in kaart en kan je dan adviseren.

Als een systeem werkt, en je hebt op korte termijn geen grote veranderingen in het verschiet, dan is het maar de vraag of je iets moet veranderen. Er zijn uiteraard zat redenen te bedenken waarom een database het moeilijk gaat krijgen: het aantal gelijktijdige gebruikers gaat op korte termijn snel omhoog, de hoeveeldheid gegevens die opgeslagen moet worden wordt te groot, het bedrijf gaat een upgrade doen naar een nieuwere versie, en je bent bang dat de ondersteuning van de huidige software ophoudt. Maar alles werkt naar behoren, zoals je zelf al zegt, en als er op korte termijn weinig verandert, dan zou ik alles nog eens rustig afwachten. Het kan uiteraard geen kwaad om een plan voor de lange termijn op te stellen, waarbij je zoveel mogelijk factoren probeert te voorspellen, zodat je adequaat kunt inspelen op die toekomst.

Veranderen omdat er nu andere pakketten op de markt zijn is overigens een slechte strategie; de produktiviteit van een software upgrade is over het algemeen zwaar overgewaardeerd. Om maar eens wat te noemen: ik ken geen enkele secretaresse die sneller typt in Office 2007 dan in Office 95. Integendeel zelfs... En de documenten die naast de printers liggen verschillen daar ook al niet van. En toch is er de afgelopen jaren miljoenen geïnvesteerd in allerlei software upgrades.... Google eens op de Solow paradox, en je weet waarom...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan