Access; In tabel waardes lookuptabel afhankelijk van inhoud van ander veld in tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

DirkManet

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2014
Hallo,
ik wil in mijn TABELontwerp een standaardlookup voorzien waarvan de getoonde waardes afhankelijk zijn van een ander veld in de tabel: Het gaat om het onderstaande:

Tabel 1: Gebeurtenistype (bv. beroep, titel, woonplaats, ...) [TypeId, Type]
Bijvoorbeeld
003 Beroep
004 Titel
...

Tabel 2: Gebeurteniswaarde. Hierin zitten voor alle types alle waardes [WaardeId, TypeId, Waarde]
001 003 Landbouwer
002 003 Tuinman
003 003 Programmeur
004 004 Ingenieur
005 004 Doctor

Nu wil ik in mijn TABEL (dus niet in een formulier) ontwerp in Access al afdwingen dat de loopup voor waardes afhankelijk is van het gekozen type.
In die tabel Gebeurtenis, zitten beide velden, Type en Waarde.
Beoogd resultaat:
Indien Type is 003, verschijnt in de lookup van Waarde Landbouwer, Tuinman en Programmeur
Indien Type is 004, verschijnt in de lookup van Waarde Ingenieur, Doctor

ALvast bedankt

En terwijl ik reageerde op je bericht in het andere topic, zie ik dat je zelf al een vraag hebt aangemaakt :). Gelukkig is er een simpel antwoord: kan niet, en moet je ook niet willen. Afhankelijke keuzelijsten (en keuzelijsten op basis van tabellen in het algemeen) moet je niet willen hebben in een tabel. In een tabel moet je (vind ik) altijd de opgeslagen gegevens zien, en geen aliasvelden uit keuzelijsten. En waarom zou je die niet in een formulier willen maken? Ik zie geen enkel voordeel van jouw constructie in een tabel, want als je de db goed bouwt, komt geen enkele gebruiker ook maar in de buurt van een tabel! Dus waarom zou je daar zoveel moeite voor doen? Steek die tijd in het optimaliseren van je formulieren...

Tabel look-up afhankelijk van andere veld in tabel

Beste Octafish, bedankt voor het snelle en duidelijke antwoord.
Reden is/was dat ik probeer zoveel mogelijk op tabelniveau te regelen (beetje stored procedure achtig), beter dan het inbouwen van de logica in formulieren.
Je hebt overigens natuurlijk wel gelijk dat je daar niet met aliassen moet gaan werken, maar in de tabel de originele waardes/Ids moet tonen.

Mvg Dirk:)

Sinds 2010 (of wellicht al 2007) kun je met Gegevensmacro's werken; daarmee kun je enige functionaliteit bouwen die op Stored Procedures lijkt. Al gaat dat dus niet op voor keuzelijsten. Waarvan ik hoop dat Microsoft die optie (keuzelijsten op basis van tabellen) er zo snel mogelijk uitrost, want het gros van de gebruikers heeft geen idee wat ze ermee aanrichten in hun tabellen :). Aan de andere kant: dat zou de helft van de vragen schelen hier ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan