Access installatie/rechten verschillen bij gebruikers?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johgs

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2011
Ik heb een dB gemaakt met voor enkele locaties een front end en een gemeenschappelijke back end. De front ends zijn allen identiek, enige verschil is de ingestelde lokatie.

Deze werkt al meer dan een jaar maar recent zijn er enkele problemen bij gebruikers, nieuwe collega's met nieuwe netwerk accounts, waarbij het niet volledig werkt. Vandaag weer een collega waarbij een simpel keuzeveld gebaseerd op een query die een lijstje namen toont van collega's die bij die lokaties actief zijn al leeg bleef.
Een collega, ingelogd onder eigen account, die identiek dezelfde versie opstarte werkte het wel. Ook als ik hun versie vanuit mijn werkplek start, werkt alles probleemloos
Bij een andere collega werkt het wel met de laptop in een telewerksessie, maar niet direct online. (Bij telewerk zou je dezelfde desktop en progs moeten hebben als op je laptop maar ik heb al meerdere verschillen geconstateerd, zo moeten toegevoegde postbussen in Outlook zowel in telewerksessie als direct op de laptop worden toegevoegd).
Bij meerdere nieuwe collega's werkt het niet als ze op de laptop werken, maar wel als ze eerst een Telewerksessie opstarten.

Ik heb bij één nieuwe collega kunnen zien dat bij haar o.a. de Visual Basic Editor in het menu extra uitgegrijst was.

De helpdesk doet het simpel af met dat de applicatie niet door hun ontwikkeld is en dus niet ondersteund wordt, terwijl het mij duidelijk lijkt te zitten in installatieverschillen van Access zelf.

Welke installatie verschillen in Access kunnen dit veroorzaken? Macro's uitschakelen, VBA uit? Volgens mij gebruikt een keuzeveld op basis van een query geen van beide?

NB, oospronkelijk werkten wij met vaste PC's, de telewerkomgeving werkt als een kopie van de installatie op de vaste PC (het lijkt alsof je op deze vaste PC werkt). Vaste PC's zijn inmiddels veelal vervangen door Thin Cliënts met als gevolg dat veel nieuwe collega's nooit op een vaste PC zijn ingelogd en het synchroniseren van laptop met telewerkomgeving lijkt niet volledig te zijn, in Telewerkomgeving kun je dus werken met een "oude" uitgebreide installatie van Access, terwijl de laptop een "gecastreerde" versie kan bieden.

Ik vermoed dat er toch iets mankeert aan de rechtenstructuur voor nieuwe gebruikers. Want anders kan ik het niet verklaren dat een identieke frontend de ene keer wel werkt en bij een nieuwe gebruiker niet.

Die rechten zijn we inderdaad aan het nakijken, officieel moet je inlogprofiel je rechten gelijk instellen of je nu direct online op het Intranet werkt, telewerkt of via VPN inlogd. Maar we hebben sterk de indruk dat "de heren" dat toch niet helemaal goed hebben ingesteld.
Maar ach, momenteel zijn ze heel druk met de migratie van WinXP naar Win7 dus wie weet, komt 't vanzelf goed....

Ik moet nog nakijken of die uitgegrijsde VBE bij die nieuwe collega zelf te installeren is door gebruikers.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan