Access koppelingen / relaties

Status
Niet open voor verdere reacties.

trobben

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2005
Ik heb een vraagje omtrent het koppelen van een tabel aan kosten.

Het zit namelijk zo:

Ik heb een tabel waarin alle informatie staat van verkeersborden van een bepaalde regio. Van elke bord kan ik de staat ingeven. Zodra ik op de cel achter het desbetreffende bord klik kan ik selecteren welke staat. 1 = Licht beschadigd / 2 = Matig beschadigd / 3 = Ernstig beschadigd. Dit is een aparte tabel die ik gekoppeld heb aan het hoofd tabel.

Zie afbeelding:

afbeelding2.jpg

Alleen wil ik meteen in het tabel zien, wat de kosten ervan zijn, zodra ik de staat wijzig in 1 dat deze prijs meteen verandert aan de hand van de prijzen die ik in gegeven heb in het tabel beschadigd.

Voor alle staten van borden heb ik zo'n tabel met prijzen aangemaakt. (Bevuild, beschadigd, plaatsing).

afbeelding1.jpg

Ook zijn er nog keuze vakjes, met overbodig / oud type / scheef / opdruk slecht. Hierin is er geen onderscheid in licht/ matig/ ernstig etc. Alleen kan ik dan deze aanvinken. Ook wil ik dan dat de prijs hiervan wordt weer gegeven in de tabel onder kolom Onkosten ......

Zodra er geen staat van borden is ingevuld, hoeft er ook niks van kosten zoals 0 in de cel te staan. Liever leeg.

Ik kan geen formulieren gebruiken omdat ik deze tabel weer doorkoppel aan autocad en deze kan alleen tabellen lezen. Dus ik moet alles wel in een tabel zetten.

Kan iemand mij hierbij helpen? Ik zelf weet geen raad meer.

Als je naar de ontwerp weergave gaat van dat eerste tabel wat je noemt, en vervolgens het veld 'beschadigd' selecteert.

Dan heb je in dat venster onderaan 2 tabbladen. 'Algemeen' en 'Opzoeken'. Klik daar op opzoeken.

Selecteer bij besturingselement 'keuzelijst'
type rijbron 'Tabel/query'
Klik nu op rijbron en dan verschijnt er een kleine toets achteraan met ... puntjes erop. Klik daarop.
In het nieuwe venster dubbelklik je de tabel 'beschadigd'
Klik op de knop 'sluiten'.
In het SQL instructievenster waar je nu zit, kan je een veld selecteren. Druk op de pulldown, en kies de 'code'.
Het blokje daarnaast, kan je ook weer een veld selecteren, kies daar 'onkosten'.
Sluit dit venster.

Afhankelijke kolom moet op 1 staan
Aantal kolommen op 2.

Nu staat het gok ik goed.

Succes.

Dat heb ik nu gedaan, alleen is dit niet helemaal wat ik bedoel.

Ik bedoel zodra ik voor beschadigd 1 kies, de kosten die hier onder vallen, onder kolom Onkosten beschadigd vallen. Zodat meteen zichtbaar is wat het kost.

Hoe kan dit?

Hmm zover gaat m'n access kennis ook niet. Kan autocad wel query's lezen?

Autocad kan queries lezen, alleen nu doe ben ik bezig het via een formulier te doen, (gegevensblad).

Hoe kan moet het dan, zodra ik bijvoorbeeld in kolom beschadigd, 3 ernstig kies. Dat de prijs van 3 ernstig in kolom Onkosten Beschadigd komt te staan. (In de formulier)?

Bedankt,

Dit is de bedoeling, nu moet ik nog ff toepassen in mijn access bestand.

Oh ja, trouwens toevallig kom ik ook uit Uje!

Gegroet,

Tim

Dit is exact wat ik bedoel, alleen ik krijg het niet voor elkaar op de een of andere manier.

Ik heb het een en ander voor elkaar gekregen. Alleen in mijn querie en formulier zie ik geen een gegeven, die wel in de tabel staan.

Tevens is het me niet gelukt, zodra je iets aan vinkt, het bedrag in de desbetreffende kolom te zetten.

Kan iemand even kijken naar mijn bestand, misschien ziet diegene meteen waar de fout zit.

Het bestand is te groot, kan ik het anders niet op de een of andere manier mailen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan