access loopt vast op programmacode zonder foutmelding

Status
Niet open voor verdere reacties.

joris3

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2015
Beste,

Wat ik met een actieknop in een samenvattingsformulier probeer te doen:
Gegevens uit een intakeformulier samenvoegen in het samenvattingsformulier.
Het intakeformulier bevat heel wat gestandaardiseerde vragen (keuzelijsten).
In een tekstveld in het samenvattingsformulier komen meerdere inhoudelijk samenhangende tekstvelden van het intakeformulier terecht.
Bedoeling is dat de gebruiker zijn samenvatting kan starten adhv de reeds gekende intakegegevens, hij/zij verwijdert eventuele informatie, maakt het geheel leesbaarder of voegt nieuwe informatie toe. De intakegegevens moeten voor een ander doel ongewijzigd blijven.

Ik bouwde de programmacode stapgewijze op. Code toevoegen, uitvoeren, fouten eruit halen. Ik controleerde tot aan mijn voorlaatste regel en het zaakje werkte. In de laatste toegevoegde regel ontstond het zandloper probleem en dien ik access steeds te sluiten.

MAAR ondanks dat ik deze regel verwijderd heb blijf ik op de zandloper stoten. Terwijl vorige controles perfect hun werk deden. Er verschijnt ook geen foutmelding die me op weg kan helpen.

Graag uw hulp.

Bijlagen

wat zou die code moeten doen? Want je maakt een beetje vreemd gebruik van je recordset.

Code start een tabelmaakqry die de juiste gegevens in tblIntakeHernemingAlleIntakes plakt. Er zijn vaak meerdere intakes van een client. Via rst MoveFirst selecteer ik de recentste intake.
Daarna is de bedoeling dat de juiste tekstvelden vanuit deze intake in de overeenkomstige tekstvelden van het samenvattingsformulier terecht komen.

Joris

Via rst MoveFirst selecteer ik de recentste intake.
Dat is sowieso een overbodige stap; als je een recordset opent sta je al op het eerste record. Net als dat een voetreis naar Mars ook met de eerste stap begint en niet met de derde :).

Maar je bouwt een hele string op; zet die eens in een Msgbox en kijk eens wat er dan uit komt.

string in msgbox in venster direct gezet:
1° foutmelding: ontbrekend instructie einde, aangepast
2° foutmelding: ongeldig teken, maar geen markering waar in code. Dus daar ben ik nog even zoet mee.

t' Zal voor morgenvroeg zijn met een fris hoofd.
Alvast bedankt voor je hulp.

De 2e foutmelding zou mij kopzorgen baren; vermoedelijk staat er in één record (of meer) in een veld iets dat de procedure verstoort. En de vraag is dan natuurlijk: is dat een teken dat je nodig hebt :).

Beste Octafish,

zoek ik naar een ongeldig teken in de programmacode of naar een ongeldige invoer in het intakeformulier of beiden?

Ik voerde voor dat dit probleem ontstond een aantal maal de programmacode uit zonder die bewuste regel en dat leverde toen geen probleem op. Ik ging er daarom vanuit dat zonder die bewuste regel de programmacode ok moest zijn. Te kort door de bocht?

Kunnen null velden in het intakeformulier het probleem veroorzaken of is dat geen ongeldig teken?

groet,
Joris

Even voor het juiste begrip: wat versta jij onder
In de laatste toegevoegde regel ontstond het zandloper probleem en dien ik access steeds te sluiten.
De regel waarvan jij dus denkt dat-ie het probleem veroorzaakt?
Ik denk daar overigens nog niet aan, want ik zie geen gekke dingen in je code. En dan denk ik dus aan een onhandig teken in een veld.

ik bouwde de programmacode stapsgewijs op, en remedieerde zo de foutmeldingen. De programmacode regel waar ik mee bezig was toen dit probleem ontstond, heb ik verwijderd. Maar helaas loste dit niets op en toen wist ik het ook niet meer:)

Dus wij moeten kijken waarom een regel die niet meer in je code zit niet werkt? Ik ben redelijk helderziende (zo heb ik al voorspeld dat Obama niet mee doet aan de volgende verkiezingen; mark my words :) ) maar hier wordt het zelfs mij te gortig :D.

euh, als je het zo wil stellen...:confused:

Ik heb de inhoud van de velden van intake nagekeken in de tabelmaakqry, naast letters volgende tekens teruggevonden: : () " en lege velden
Bij vorige pogingen van de programmacode konden deze tekens mee uitgevoerd worden en ze zijn ook als dusdanig in het samenvattingsformulier terug te vinden.

Ik zet al mijn hoop op je duidelijke talent voor "helderzien" :)

afsluitend

Beste,

probleem is verholpen. Fout zat niet in de programmacode maar in de tabelmaakqry die door de programmacode gestart wordt. Ik bouwde de programmacode stapsgewijs op, maar voegde ook telkens nieuwe velden toe aan de tabelmaakqry. Blijkbaar tot dat punt dat access het niet meer gedraaid kreeg.
Wat me lang op het verkeerde been hield is dat de view van de tabelmaakqry wel alle toegevoegde velden correct kon weergeven. Access liep pas vast na de run opdracht.

Ik loste het op door de tabelmaakqry in drie stukken te doen en drie recordsets in de programmacode te steken ipv één. Later bedacht ik dat ik alleen maar de eerste row nodig heb van de tabelmaakqry en heb ik de drie tabelmaakqry's beperkt tot die ene rij. Wellicht was die laatste stap zelfs voldoende als definitieve oplossing.

vriendelijke groeten,
Joris

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan