Access: Orders van 2 jaren

Status
Niet open voor verdere reacties.

AlexH

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2008
Hallo,

Ik ben pas begonnen met het leren van SQL in Access en ik ben tegen een probleem aangelopen. Ik wil de namen zien van klanten die een order hebben geplaatst in zowel 1996 als in 1997. Ik krijg het maar niet voor elkaar om de klanten in een tabel te krijgen die in beide jaren iets besteld hebben. Zou iemand me kunnen helpen?
Dit is wat ik heb:

SELECT c.CompanyName, Year(o.OrderDate) AS [Jaar Order]
FROM Orders o, Customers c
WHERE o.CustomerID=c.CustomerID AND Year(o.OrderDate)=1996
GROUP BY c.CompanyName, Year(o.OrderDate);

Alvast bedankt

Laatst bewerkt:
Je gaat zoeken naar 2 specifieke criteria nu; je zoekt:

Bedrijven, die een order hebben gemaakt in 1996, en een order hebben gemaakt in 1997.

Dat ziet er dan ongeveer zo uit:

SELECT [bedrijf]
FROM [bedrijven]
WHERE EXISTS ( SELECT [order] FROM [orders] WHERE [jaar] = 1996 AND [orders.bedrijf] = [bedrijf] ) AND EXISTS ( SELECT [order] FROM [orders] WHERE [jaar] = 1997 AND [orders.bedrijf] = [bedrijf] )

Op deze manier wordt de Order tabel 2 keer geopend; 1 keer om te zoeken naar bedrijven met een order in 1996 en een keer in 1997.

Houd er wel even rekening mee dat dit ding natuurlijk niet af is ;)

Je moet iig nog de [] velden vervangen door de juiste veldnamen & tabellen, en misschien ook nog wat aliassen geven zodat het allemaal wat duidelijker is, maar dit zou het idee moeten zijn..

Hoop dat het helpt =)

Je gaat zoeken naar 2 specifieke criteria nu; je zoekt:

Bedrijven, die een order hebben gemaakt in 1996, en een order hebben gemaakt in 1997.

Dat ziet er dan ongeveer zo uit:

SELECT [bedrijf]
FROM [bedrijven]
WHERE EXISTS ( SELECT [order] FROM [orders] WHERE [jaar] = 1996 AND [orders.bedrijf] = [bedrijf] ) AND EXISTS ( SELECT [order] FROM [orders] WHERE [jaar] = 1997 AND [orders.bedrijf] = [bedrijf] )

Op deze manier wordt de Order tabel 2 keer geopend; 1 keer om te zoeken naar bedrijven met een order in 1996 en een keer in 1997.

Houd er wel even rekening mee dat dit ding natuurlijk niet af is ;)

Je moet iig nog de [] velden vervangen door de juiste veldnamen & tabellen, en misschien ook nog wat aliassen geven zodat het allemaal wat duidelijker is, maar dit zou het idee moeten zijn..

Hoop dat het helpt =)

Bedankt :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan