Access point via router niet te bereiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomdu

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2007
Ik heb een Zyxel voip router. Hier heb ik een ZIO accesspoint op aangesloten. Ik wil de AP voorzien van een beveiliging. Hij werkt wel, zend signaal uit en ik kan draadloos internetten. Maar ik alleen niet in de AP komen, het zou via 192.168.1.1 in de webbrowser moeten kunnen. Maar helaas, het lukt niet. Ik heb al een beetje geprobeerd om via mijn bedrade PC er in te komen dmv vaste IP adressen, etc.... Ik doe onwaarschijnlijk iets verkeerd, maar wat????? PLease help!!!! :(

Heb het ook via een crosskabel geprobeerd en firewall uitgezet, maar ik kom er niet in.

Kijk eens op de volgende link
http://www.intermactivity.be/forum/showthread.php?p=745989

Misschien wat opheldering

Bedankt voor de reactie, maar dat is niet precies wat ik zoek. Ik kan op geen enkele manier in mijn access point komen. Rechtstreeks bedraad(crossed) of via m'n router. Alles werkt wel, m'n router voorziet de AP van een IP-adres en ik kan draadloos internetten, maar ik wil uiteraard mijn AP beveiligen, maar kom er met geen mogelijkheid in. Heel vreemd....

Sommige router delen 192.x.x.x. adressen uit andere weer 10.x.x.x. dan gaat het natuurlijk niet lukken, dit als tip.

Tevens kan het zijn dat 192.168.1.1 al gebruikt wordt door een andere hardwareapparaat waardoor het accesspoint een ander adres krijgt. Je geeft aan dat je router een ipadres geeft aan het accesspoint. Nu dus uitzoekn welk dat is.

Het kan ook zijn dat er nog verkeerde instellingen instaan van een vorig gebruik. Meestal kun je een accesspoint ook resetten met een klein knopje op het apparaat. Was in iedergeval bij mij 3Com.

Koppel het accesspoint eens los en doe een ping naar 192.168.1.1
Als je een reactie krijgt dan weet je zeker dat hij dat adres dus niet gebruikt.

Je kunt beter het mac-adres van het accesspoint invoeren bij de router instellingen en daar een ip-adres aan koppelen. Daarna zou je het accesspoint op dat ip-adres moeten kunnen benaderen. Reset na de aanpassing wel eerst het router en daarna het accesspoint.

Laatst bewerkt:
Wederom bedankt voor alle input. Ik denk dat ik het verkeerd heb uitgelegd. M'n laptop wordt voorzien van een IP-adres, de AP niet(althans denk ik), die vind ik ook niet terug in m'n router DHCP-lijst. Alleen m'n desktop en laptop. Maar ik kan wel gewoon draadloos internetten, etc... Netwerkontvangst word ook als "uitstekend" opgepikt.Mijn zyxel router kan ik gewoon bereiken via 192.168.1.254, maar de AP met standaard 192.168.1.1 dus niet. Hoe kom ik erachter welk IP adres mijn router aan de AP toewijst? En waarom kan ik niet rechtstreeks met een crosskabel in mij AP komen, want dan is er zeker geen sprake van een IP-conflict.En hoe vind ik het MAC adres van mijn router?

ps. de Pingtest kan ik pas morgen uitvoeren, daar het betreffende "project" niet bij mij thuis staat.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik je wel geod begrepen heb :p

Als je kunt internetten dan krijg hij dus een ip-adres anders zou internet ook niet werken.
Het kan zijn dat het accesspoint een vast ip-adres heeft waardoor hij DHCP dus niet raadpleegt en dan komt hij ook niet in de lijst. Dit kan een standaard instelling zijn of is ooit door iemand anders ingesteld. Aangezien alle routers bijna 192.x.x.x. gebruiken zal dat dan blijven werken.

Vandaar dat ik als advies gaf om te kijken of je het accesspoint kunt resetten zodat eventuele oude instellingen verdwenen zijn.

Door in je router op MAC-Adres het access point in te stellen kun je hem mogelijk dwingen een bepaald ip-adres te gaan gebruiken, mits er geen vast ip-adres staat ingesteld. Je weet dan welk ip-adres dat is en dan zou hij op dat adres te bereiken zijn.

192.168.1.1 is de standaard maar als dat niet het adres is wat hij nu gekregen heeft dan zul je hem dus ook nooit op dat adres kunnen bereiken.

Nog even lopen zoek naar het handboek volgens mij hebben ze er maar 1 en anders kun je waarschijnlijk dezelfde stappen gebruiken die daar beschreven zijn.
http://www.globalzio.com/download_file.asp?no=59&file=3

Op Pagina 39 staat ook dat het om een andere ip-adres kan gaan waardoor je die moet aanhouden. Pin je dus niet vast op 192.168.1.1

Tevens staat daaronder hoe je hem moet resetten naar de default. Dit zou ik als eerste doen want je lost daar vaak de eerste problemen mee op.

Bedankt voor je reactie!:thumb: Ik ga morgen ermee aan de slag. En zal je suggesties toepassen. Ik dacht "dat doe ik wel ff"........ :( Is een AP altijd voorzien van een MAC adres? En als ik 'm reset, dan neem ik aan dat het IP adres weer 192.168.1.1 is ?? Zoals in de manual staat beschreven.

Laatst bewerkt:
Elk netwerkapparaat heeft een mac adres en meestal zetten ze dat ook netjes op een sticker waar ook bv het serienummer staat. meestal als xx-xx-xx-xx-xx-xx

Maar ik zou beginnen met de reset en dan ben je mogelijk al klaar om hem te bereiken.
Dan kun je inderdaad beginnen met het 192.168.1.1. om te kijken of het werkt.

Lukt het niet
koppel je hem even los en doe je een ping naar dat adres. Krijg je dan nog steeds een reply dan zit er dus een andere apparaat die het ip-adres gebruikt.

Je kunt dan het MAC adres invoeren zodat je weet welke adres het is. Je moet dan niet 192.168.1.1 gebruiken want dan gaat het niet goed (er zijn dan 2 devices die hetzelfde ip-adres willen gebruiken). Of je moet eerst het appraart opzoeken die 192.168.1.1 gebruikt en aanpassen dan kan het wel.

Er zorg als je aanpassing maakt je altijd voor de zekerheid alles even herstart al het nog niet werkt (router, AP en pc)

Succes en laat je het ook weten als het wel gelukt is en wat de oplossing was.:D

Sorry voor de late reactie, maar ik heb de Zio AP(advies: koop nooit zo'n ding, wat een bagger) het raam uit gedonderd, en een Belkin N router gekocht, het was operationeel en beveiligd binnen 2 minuten. :thumb:

Bedankt voor alle input!!!! :d

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan