Access-point wordt niet gevonden voor printer, wel voor laptop.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Francky

Gebruiker
Lid geworden
16 okt 2009
Even de situatie schetsen:
Kelder Draadloze router van Telenet (provider) van daaruit UTP kabel tot op de zolder en daar Netgear WNHDE111 Ghz Wireless-N HD Access Point.
Geen enkel probleem om op zolder op internet te komen. Gemakkelijkheidshalve heb ik dit accesspoint ook TELENETFRANCKY genoemd net als de router in de kelder.
Maar voor de installatie van mijn canon mp620 printer kan het accesspoint niet gevonden worden. Het rare is. Mijn laptop staat momeneet naast de printer en kan wel makkelijk verbinding maken. Ook dmv WPS kan ik de printer niet verbonden krijgen met het accesspoint. Iemand een idee?
af8d912b917a5f3674a962bbb3862269901c18b0c53e54882937fd544bc63d8a5g.jpg

a. Indien 802.11g netwerk is ingesteld: Wellicht gaat de printer niet verder dan zend-/ontvangkanaal 11 (Amerikaanse standaard). In Europa zijn er 13 kanalen.
b. Wellicht ben je zo 'slim' geweest om een puur 802.11n netwerk in te stellen op de accesspoint, terwijl de printer alleen 802.11g ondersteunt.
c. Zendt het accesspoint wel de naam van zijn draadloze netwerk uit? (Ook wel SSID broadcast danwel ESSID broadcast genoemd etc.)
d. Is er wellicht een MAC-filter ingesteld op de accesspoint?

Ik kan niet veel wijs uit je schermafdrukken, dus misschien geven bovenstaande 4 items een hint wat er aan de hand zou kunnen zijn. Overigens zul je (indien het netwerk-type etc. wordt ondersteund) wellicht in de printer het draadloze netwerk ook handmatig kunnen instellen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
@ Minal,.. nee daar staat niks tussen,.. ik heb eerst het forum afgezocht naar antwoorden.

@Tijs,...
Jou uitleg lijkt me wel plausibel. Behalve dat hij wel degelijk de ssid broadcast weet ik de rest niet. Maar ik weet idd wel dat het accesspoint zijn kanalen pas beginnen van 39 of zo en dat vond ik al raar. Ik bekijk straks of de rest ook werkt en laat nog van me horen.

Alvast bedankt

Ok ff uitgetest

Op de instellingen van mijn router heb ik 802.11g ingesteld maar in de instelling van mijn accesspoint kan ik enkel 802.11a of 802.11n kiezen of beiden.

Het was eiegenlijk ook mijn bedoeling 1 netwerk te maken ipv 2 nu heb ik mijn originele router en daarop 2 accesspoints. Maar als ik mijn printer (als zeg ik) geïnstalleerd krijg op het accesspoint en ik zit beneden draaddloos rechtstreeks op mijn router, of op pc die bedraad met de router is verbonden vrees ik dat ik op een ander netwerk zit. (andere ssid)
Terwijl eigenlijk mijn bedoeling was 1 netwerk gewoon naar boven toe te versterken.

De frequenties van 802.11a en 802.11n zijn op de 5 Ghz band, terwijl die van 802.11b en 802.11g op de 2,4 Ghz band zich bevinden.

Waar het misloopt heb je dus (eigenlijk) zelf al aangegeven in je vorige posting, en de draadloze printer ondersteunt blijkbaar geen 802.11n.

Klinkt dus dat je met het huidige accesspoint niet goed bediend bent met wat je wilt.

Tijs.

Dan zit er maar 1 ding op denk ik.
Ik heb dus in de kelder een router (nieuw van de internetprovider)
Als ik nu daarop mijn router die ik in gebruik had op zolder aansluit zal het wel lukken.
Maar daarop dan de accesspoints, dan blijven die een ander ssid hebben. Ga ik dan in staat zijn van beneden met de laptop, de printer boven te gebruiken?
Dan heb ik namelijk al 3 SSID's in huis.

Heel simpel: Als het (ip-technisch) nog steeds 1 netwerk is, dan kun je vanaf beneden alles boven bereiken en andersom.

Dus stel dat 'beneden' je pc's ip-adres een 192.168.1.x ip-adres krijgen toegewezen en Internet hebben en alle pc's/printer(s) 'boven' ook zo'n 192.168.1.x ip-adres krijgen toegewezen en Internet hebben, dan is er niets aan de hand en zul je vanuit 'beneden' ook kunnen printen op de printer 'boven'.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan