Access Points krijgen geen verbinding

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeffreyMenting

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 jul 2016
Hallo,

Bij een zwembad waar ik als vrijwilliger wat ICT ondersteuning bied is pas een Wi-Fi netwerk aangelegd. Dit netwerk bestaat uit twee access points die binnen hangen en twee access points die buiten hangen. De access points die binnen hangen werken wel, maar die van buiten niet helemaal.

In eerste instantie waren er vanaf een Engenius EWS2910P switch meerdere kabels getrokken zodat elke access point direct op de switch aangesloten zou zijn, maar dit werkte al niet. Omdat de kortste kabel 107 meter was hebben ze besloten de kabel door te knippen op 88 meter en er een Netgear ProSAFE GS108 tussen te plaatsen. Nu loopt er vanaf de Engenius switch dus één kabel van 88 meter naar de Netgear switch en vanuit daar gaan er dus twee kabels naar de access points. Maar helaas werkt dit ook niet. Ik moet er wel bij zeggen dat de access points gewoon werken wanneer ik ze met een ethernet kabel van een aantal centimeter direct op de switch aansluit.

Nu heb ik zelf al een aantal dingen geprobeerd, maar ik kom er niet uit. De enige situatie waarmee ik wat resultaat heb bereikt is door een van de access points direct op de Engenius switch aan te sluiten met een kabel van een paar centimeter. Vervolgens heb ik de kabel van 88 meter op de tweede ethernet port van die access point aangesloten (vraag me niet waarom) en vervolgens werken beide access points wel. Hieronder een kleine tekening om het wat te verduidelijken, de bovenste situatie werkt dus niet, de onderste wel:
Naamloos.png

Iemand enig idee?

Als ik het zo zie heeft de Netgear ProSafe GS108 problemen met succesvol link te leveren indien rechtstreeks aangesloten op de Engenius EWS2190P.
Kan ik me een paar dingen bij voorstellen:
a. De 88 meter kabel is als een kruiskabel geknepen ipv. als patchkabel en zowel de Netgear als de Engenius EWS2190P detecteren niet dat het een kruiskabel is (oftewel: Geen van beiden is Auto MDI / MDI-X capable).
b. Het kan in het algemeen voorkomen dat switches niet met elkaar overweg kunnen. Wat ik zou doen is ergens een simpele switch lenen en die te neer te zetten als vervanging van de Netgear ProSafe. Kijken of het dan beter gaat.
Indien ja, dan kan zowel a. als b. van toepassing zijn, maar dan heb je in ieder geval een oplossing.

Tijs.

Het kan ook zijn dat de Netgear te weinig power heeft om een kabel van 88 meter lengte van voldoende kwaliteit signaal te voorzien. Je zou kunnen overweg om de kabel in 2 keer 55 meter op te delen, mits praktisch haalbaar natuurlijk.

Daarnaast de vraag natuurlijk wat de kwaliteit van de kabel en nieuw stekkertje in het geheel is. Op die lengtes kies je best voor een fatsoenlijke kwaliteit kabel die ook geschikt is voor gebruik buiten.

De Netgear beschikt als het goed is wel over Auto MDI / MDI-X: "senses and adjusts for network speed and cabling type automatically.". Van de Engenius switch heb ik het helaas niet kunnen vinden.
Afgelopen woensdag heb ik er nog een andere switch tussen gehad, een TP-Link TL-SG1008D, maar daar werkte het ook niet mee. Bij die wordt overigens wel duidelijk vermeld dat die over Auto MDI / MDI-X beschikt.

Van de kabel weet ik eigenlijk alleen dat het een Cat 6 kabel is. Wat ik trouwens ben vergeten te vermelden is dat het ook niet werkt wanneer ik de 88 meter kabel weer direct op de Engenius switch zet met aan de andere kant maar 1 access point. Zou de Netgear dan nog steeds te weinig power kunnen hebben? Omdat het wel werkt als ik eerst een access point op de Engenius aansluit en vervolgens die 88 meter daar weer op aansluit.

Volgens de specs, mag Cat6 max. 100m zijn. Maar dat is dan ook nog eens opgedeeld in 90m. voor de vaste kabel en 2x5m. voor de patchkabels aan de uiteinden. Je zit dus wel heel erg aan het maximum van de kabellengte en dan komt de juiste werking helemaal aan op kwaliteit. Zie de punten hieronder.

Vraag is dus of je de juiste kabel voor buiteninstallatie hebt gebruikt:
a)Je moet de solide installatiekabel gebruiken en niet de soepelere patchkabel
b)De kabel moet afgeschermd zijn -> FTP
c)De stekkers moeten zeer deskundig zijn gemonteerd
d)De kabel moet van een type zijn dat tegen vocht en UV-straling kan
e)De kabel mag niet te dicht langs sterke EMI bronnen lopen (TL verlichting, pompen, electromotoren, etc...)

Ik heb zo mijn twijfels of je aan het bovenstaande voldoet. Naar mijn idee maak je meer kans met een geschikte Cat. 5e kabel of vanuit installatieoogpunt gezien glasvezel.

Laatst bewerkt:
Je zou in ieder geval eens kunnen kijken met een kabeltester op de alle gebruikte kabels of alles nog wel goed geknepen is.

Tijs.

Dit zit allemaal aan de uiterste grenzen van de specs. Ga je niet oplossen met een simpele wel/geen verbinding tester. Minimaal een serieuze fluke die het volledige spectrum aan frequenties test.

Basis van het probleem is de CAT 6. Daar van afstappen en CAT 5 gebruiken zou mogelijk al genoeg kunnen zijn. Zie mijn vorige postings.

Sorry voor mijn late reactie, ik ben alleen op woensdagen en vrijdagen ter plekke, dus heb het niet eerder kunnen controleren.

Maar ik denk haast dat je gelijk hebt, wat betreft het lijstje.
Ik had twee foto's gemaakt, een van de kabel en een van de ethernet stekker, maar ik krijg ze niet geüpload.

Ik kan een beetje in de kabel knijpen, dus ik vermoed dat het dan die soepelere kabel is waar je over sprak.
Verder staat dit op de kabel: CAT6A S-STP 500MHz 4PAIRS STRANDED AWG26 100 ohm Halogenfee. Ook geen FTP dus?

Zouden deze punten al genoeg kunnen zijn om een Cat5e kabel te proberen? Glasvezel zal waarschijnlijk echt een laatste oplossing worden ben ik bang.

Wat bedoel je verder precies met zeer deskundig gemonteerde stekkers? Ik heb de stekkers zelf niet gemonteerd (de kabel overigens ook niet getrokken), maar ik zie zo snel niet iets verkeerds. Foto uploaden lukt momenteel helaas niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan