Access records hoofd versus subformulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

dominod

Gebruiker
Lid geworden
2 jun 2010
Hoi,

Ik twijfel of het volgende de bedoeling is:

tabel 1:
1 record met unieke sleutel 'ID'

1. ontwerp hoofdformulier: totaal aantal records: 1 :thumb

Ik maak tabel 2:
3 records en allen hebben hetzelfde veld ID (ID = ID tabel 1)
ik link beide tabellen, 1 tegen veel

2. Ik voeg tabel 2 als subformulier toe in het hoofdformulier
Ik link hoofd en subformulier met veld ID

gevolg:
aantal records subformulier: 3 :thumb:
aatal records hoofdformulier: 3 :confused: Hier verwacht ik er maar 1 maar krijg er 3
Dit kan toch niet de bedoeling zijn van een hoofd en subformulier? Of ben ik hier verkeerd? Ik verwacht 1 hoofdrecord omdat tabel 1 de hoofdtabel is in het formulier.

Benieuwd naar jullie uitleg.
mvg

Je hebt volkomen gelijk dat je één record hoort te zien in je hoofdformulier. Als dat niet het geval is, betekent dat dus dat de relatie tussen de twee tabellen toch niet goed is. Of de koppeling tussen hoofd-en subformulier is niet goed. Heb je in tabel 2 ook een sleutelveld gedefinieerd met de naam ID, en daar misschien op gekoppeld? Het is zowiezo verstandig om zinnige namen te gebruiken voor je ID velden, zodat je ze makkelijker uit elkaar houdt. Dus een veldnaam PersoonID voor een persoon, en OrderID voor een bestelling bijvoorbeeld.
Als je er niet uit komt, is het misschien handig om een voorbeeld te posten; dan zien we een stuk sneller wat er aan de hand is.

Bedankt Octafish, het is dus duidelijk dat ik het ergens verkeerd deed.
Ik heb daarom de links nog eens doorlopen en blijkbaar heb ik zitten knoeien in mijn formulier. Voor de form zelf had ik een query op beide tabellen. Waarschijnlijk had ik dit aangepast in de veronderstelling dat ik op subformulier niveau zat te werken.

Dit is van de baan, bedankt voor de hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan