access relaties

Status
Niet open voor verdere reacties.

Heleen89

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 okt 2012
Hallo allemaal,

Ik ben Heleen en ik ben bezig met een afstudeeronderzoek. Voor dit onderzoek wil ik graag een access bestand maken waarin zalen gereserveerd kunnen worden. (en een verhuuragenda, factuur uitprinten enz.)
Het bedrijf verhuurt zalen. Er zijn 11 zalen met verschillende prijzen. Nu is het lastige dat per zaal verschillende tarieven gehanteerd worden. Bijvoorbeeld de zaal bovenboeg heeft 3 verschillende tarieven (90, 100, 110 euro). Als er meerdere dagdelen gereserveerd worden, wordt er gerserveerd met kortingen (2 dagdelen 10% korting, 3 dagdelen 20% korting. Ik zou graag als er een nieuwe reservering wordt toegevoegd men een zaal moet selecteren en vanuit daar een keuzelijst krijgt met de tarieven. Hoe pak ik dit aan?

Welke tabellen moet ik hiervoor maken en welke relaties moet ik leggen?

Groetjes Heleen

Allereerst natuurlijk welkom bij HelpMij!
Hoe heb je de tabellen nu gemaakt? Je zou in ieder geval een tabel [Zalen] moeten hebben, en een tabel [Zaalkorting]. In die laatste tabel leg je dan een ZaalID vast, Dagdelen (Numeriek uiteraard) en Korting (Percentage). Die tabel krijgt een één-op-veel relatie met Zalen op basis van ZaalID. Op die manier ben je ook nog eens vrij om meer dan 2 kortingsrecords te maken, mocht dat nodig zijn. In die tabel leg je dan een zaalID vast, een dagdeel waarde en het kortingspercentage.
Overigens kan het een heel stuk simpeler als je altijd vaste percentages gebruikt voor alle zalen. In dat geval bepaalt het aantal gereserveerde blokken de korting. Iemand die 3 dagdelen boekt, krijgt dan altijd 20% korting op de prijs. De prijs is in beginsel dan dus niet afhankelijk van de zaal(prijs).

Ik heb nu deze bestanden:

ARTIKELEN(artnr, omsc, artprijs)
KLANTEN(klantnaam...
ORDERREGEL_EXTRA(reserv.nr, art.nr, aantal)
ORDERREGEL_ZALEN(reserv.nr, zaalnaam,aantaldagdelen)
RESERVERINGEN(reserv.nr,klantnr,aantalpersonen,aantaldagdelen,zaalnaam,resdatum1,resdatum2 enz..)
ZAALKORTING(soortcode,soortomsc,zaal,aantaldagdelen,korting)
ZALEN(zaalnaam,tarief,aantalzitplaatsen enz.)

Het bijgevoegde excel-bestand is 1 van de 3 tariefgroepen voor de verschillende zalen.
Ik heb nu een keuzelijst gemaakt in het formulier met 33 (11 zalen keer 3 tarieven) verschillende prijzen maar dit is niet ideaal. Je blijft aan het scrollen.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan