Access relatietype: onbepaald?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Matjes

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2016
Hallo,

Hopelijk kan iemand mij helpen met het volgende.

In Access heb ik een tabel met een samengestelde primaire sleutel bestaande uit twee velden. Dit is de combinatie van de velden dat de record uniek identificeert en waarvan er dus ook maar één combinatie mag voorkomen.

Nu wil ik vanuit deze tabel een 1-op-veel relatie maken naar een andere tabel. Hiervoor gebruik ik een Autonummering veld welke van zichzelf uniek is. De relatietype wordt dan echter: 'onbepaald' i.p.v. 1-op-veel. Ik denk omdat het Autonummering veld dan niet de primaire sleutel is.

Wanneer ik de primaire sleutel op het veld van Autonummering zet dan wordt de relatie wel 1-op-veel maar dan is de controle op slechts één unieke combinatie van de twee velden welke eerst de primaire sleutel vormden niet meer aanwezig. Dat is dus ook niet de bedoeling.

Hoe kan ik het beste een 1-op-veel relatie vanuit een tabel met een samengestelde primaire sleutel naar een andere tabel maken?

Alvast dank voor de suggesties!

Ik ben geen access-expert maar probeer eens in de tussentijd te googlen op "access primary key multiple fields one on many".
Waarschijnlijk vind je soortgelijke problemen en krijg je meer inzicht.

Laatst bewerkt:
Interessant, ik lees ergens net op internet:

Een primaire sleutel kan samengesteld zijn, dat wil zeggen: meer dan één kolom omvatten. De kolomwaarden vormen unieke combinaties, die als logische adressen van de rijen dienst doen. Een verwijzing naar een samengestelde primaire sleutel is zelf ook samengesteld en vormt dus een samengestelde verwijssleutel.

Dus gewoon een relatie leggen vanaf één van de twee velden welke de samengestelde primaire sleutel vormen naar een andere tabel?

Kan het nu even niet proberen maar wellicht is het dus simpeler als ik dacht.

Als je twee velden gebruikt voor een sleutel, moeten beide velden in de gekoppelde tabellen terugkomen. Is niet echt handig, daarom gebruiken we meestal een (auto)nummerveld als sleutel. Je hebt al gemerkt dat dat prima werkt. Jou probleem (twee velden moeiten uniek zijn) heeft ook niks met een sleutel te maken, maar alles met een unieke index. Dat is meer dan voldoende om het probleem van dubbele waarden te voorkomen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan