Access sluit niet volledig af

Status
Niet open voor verdere reacties.

leocod

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2012
Sinds Windows 11 heb ik problemen met het afsluiten van access.
Als ik een database open maakt access automatisch een laccdb (Microsoft Access Record-Locking information) bestand aan.
Op het moment dat de database wordt gesloten moet dit bestand ook automatisch gesloten worden.
Access doet dit echter niet, waardoor er geen database meer kan worden geopend. Via Taakbeheer kun je alle access processen stoppen, waarna het laccdb bestand handmatig kan worden verwijderd waarna je weer databases kunt openen.

Ik kan op internet hier niets over vinden en weet niet hoe microsoft hierover te benaderen.
Heeft iemand een idee?

Ik heb Windows 11 net geïnstalleerd, maar dit probleem kom ik niet tegen. Zou ook niks met Windows 11 te maken mogen hebben. Heb je ook een andere Office geïnstalleerd? Zijn er meerdere gebruikers? Staat de database op een netwerk?

Neen, Ik heb alleen microsoft 365 op een laptop.
Ik ben de enige gebruiker.
Dus niet op een netwerk.

leocod,

zal ook wel te maken hebben met de Bug waar Access met de laatse update's last van heeft.

pc/laptop opnieuw afsluiten en weer opstarten, het lockbestand verwijderen en de database in een vertrouwenscentrum zetten.

Gr. Cor

@ Pletter

Advies opgevolgd. Helpt niet.
Enig idee waar je bij Microsoft terecht kunt met dit probleem?

In de microsofttechcommunity vond ik eenzelfde bericht
Florian1290NEW CONTRIBUTOR
‎Feb 02 2022 01:36 AM

Access doesn't close properly. A remaining background process can only be terminated in task manager
Since yesterday I noticed that in all my Access databases there is a problem when I close them.

When I close a database, it leaves a background process that can only be terminated in Task Manager. Without this, it is not possible to (re)open databases!

I have already checked some possible causes. It also concerns databases that I have not changed at all in recent months and that worked fine until this week. Therefore, I have to assume that it is a bug in an automatic update!

It seems that it has to do with a malfunction in the deallocation of allocated memory in VBA source code.

Did anyone experience the same problem? Are there already fixes or solutions available?

Het probleem is op veel wereldwijde fora gemeld. en het is schijnbaar gemeld bij Microsoft!!

De voorlopige oplossing is:
De enige remedie tot nu toe is om terug te gaan naar een oudere versie van M365. Zie ook de M365-versiegeschiedenis. of gewoon de .laccdb bestanden handmatig te verwijderen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan