Access -tijdstempel

Status
Niet open voor verdere reacties.

elvanlim

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2004
Hallo,

Ik wil in een (access) formulier een button aanmaken dat tijdstempel + initialen van gebruiker aangeeft. In dit formulier is een veld aantekening opgenomen, zodat verschillende gebruikers dit kunnen invullen. In principe kun je de datum handmatig invoeren, maar het mooiste zou zijn, datum+ intialen van de gebruiker die de aantekening maakt, bij klikken op tijdstempelbutton. Een bepaalde record kan namelijk door meerder gebruikers worden bijgehouden.

Is dit mogelijk en zo ja, hoe?

Elvanlim

Zeker mogelijk, maar het hangt er een beetje vanaf hoe je de initialen wilt ophalen.

Goedenavond Michel,

Eerlijk gezegd geen idee:) wat zijn de mogelijkheden?

Groet, Elvanlim

Je zult toch zelf wel een idee hebben hoe je de initialen op slaat? Je kunt de naam van de ingelogde persoon ophalen met ENVIRON("UserName") bijvoorbeeld, maar daar heb je de initialen niet mee. Op basis van de gebruikersnaam kun je misschien in de Active Directory initialen ophalen, maar handiger lijkt mij als je een tabel hebt met Users, waarin je alle info opslaat die je wilt gebruiken.

Ik had een voor een bepaalde afdeling een simpele database opgezet en dit op een gezamenlijke netwerkschijf gezet. Ik wist niet hoe je een gebruikerstabel met autorisaties kon inrichten, dus hebben we de netwerkmap beveiligd, zodat alleen de bevoegde medewerkers kunnen raadplegen en bewerken. Ik wordt langzaam wel wat wijzer over access, maar moet nog veel leren.

Dus volgens jou kan ik een tabel maken met gebruikers, dit is geen probleem, maar wat zijn de vervolgacties en hoe schrijf je zo'n macro?

Ik gebruik zelf tabellen waarin ik de gebruikers vastleg op basis van de netwerk inlognaam. Dus die kun je opslaan in een tabel, en bij openen van de db check je dan of de inlognaam geldig is (in de tabel voorkomt), wat de rechten zijn etc. In een extra kolom kun je dan de initialen uiteraard wel kwijt. Ik zou, om initialen in een tijdstempel weg te kunnen zetten, met Public variabelen werken, die gevuld worden bij het inloggen. Dan is de inlogcode gedurende de hele sessie beschikbaar. Al is het een kleine moeite om die steeds opnieuw uit te lezen uit de tabel, mocht je dat niet willen.

E.e.a. maak je niet met macro's, maar met VBA. Inlogroutines zijn een populair onderwerp, dus er zwerven wel wat voorbeeldjes rond op dit forum die je eens kunt bekijken. Ik heb gisteren bijvoorbeeld nog een paar linkjes in een post gezet...

Ok, bedankt voor de tip, ik zal even gaan vissen in de forumomgeving van Octafish:)

Groetjes, Elvanlim

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan