Henk Benter
Gebruiker
- Lid geworden
- 13 mei 2010
Ik weet dat er al veel over is geschreven, maar probeer het toch maar eens weer. Ben lange tijd bezig om voor ons bedrijf een database toepassing te maken in Access. Lukt allemaal prima. Mooie heldere formulieren, gebruiksvriendelijk, laagdrempelig voor gebruikers. De toepassing heb ik gesplitst in een front- en een backend. Wanneer ik dit lokaal op de c-schijf laat draaien gaat dit prima. Omdat wij data-input hebben vanaf verschillende plekken (maximaal 5 gebruikers gelijktijdig) hebben wij de backend database op onze netwerkschijf staan en het frontend lokaal bij de gebruiker. Het frontend is slechts 3 mb en het backend is slechts 2,7 mb. Dit zou vlot moeten werken mijn inziens. Toch begin ik me steeds meer te ergenen aan de snelheid. Het openen van de toepassing duurt handgeklokt ruim 40 seconden. Ik heb al veel gelezen en opgezocht op internet. (Indexen gemaakt / bestanden gecomprimeerd / accde bestand gemaakt / gekeken of er mogelijke cloudoplossingen zijn / Vroeger draaide ik bij een andere werkgever een toepassing op een terminalserver. Ging prima. Nooit problemen en lekker snel. Denk alleen dat deze werkwijze achterhaald is / Heb me nog niet geheel verdiept in SQL. Wellicht is dit de oplossing). Al deze handelingen hebben nul komma nul opgeleverd. Ik begin enorm te balen. Omdat het maken van een toepassing in Access in de basis minder lastig is dan veel andere programmeeromgevingen ben ik nog steeds een enorm fan. De huidige maatschappij is een enorme veranderingsmaatschappij. Wensen in software zijn zeer frequent aan de orde. "Even" snel een aanpassing maken in Access kost dan relatief weinig tijd. Ik wil dus eigenlijk niet van Access af, maar wil wel "snelle" toepassingen. Wie o wie heeft deze ervaringen in het verleden ook gehad en kan mij eens helder uitleggen hoe hij/zij het bovenstaande probleem met de "snelheid" heeft opgelost.