Access Toepassing in het netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henk Benter

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2010
Ik weet dat er al veel over is geschreven, maar probeer het toch maar eens weer. Ben lange tijd bezig om voor ons bedrijf een database toepassing te maken in Access. Lukt allemaal prima. Mooie heldere formulieren, gebruiksvriendelijk, laagdrempelig voor gebruikers. De toepassing heb ik gesplitst in een front- en een backend. Wanneer ik dit lokaal op de c-schijf laat draaien gaat dit prima. Omdat wij data-input hebben vanaf verschillende plekken (maximaal 5 gebruikers gelijktijdig) hebben wij de backend database op onze netwerkschijf staan en het frontend lokaal bij de gebruiker. Het frontend is slechts 3 mb en het backend is slechts 2,7 mb. Dit zou vlot moeten werken mijn inziens. Toch begin ik me steeds meer te ergenen aan de snelheid. Het openen van de toepassing duurt handgeklokt ruim 40 seconden. Ik heb al veel gelezen en opgezocht op internet. (Indexen gemaakt / bestanden gecomprimeerd / accde bestand gemaakt / gekeken of er mogelijke cloudoplossingen zijn / Vroeger draaide ik bij een andere werkgever een toepassing op een terminalserver. Ging prima. Nooit problemen en lekker snel. Denk alleen dat deze werkwijze achterhaald is / Heb me nog niet geheel verdiept in SQL. Wellicht is dit de oplossing). Al deze handelingen hebben nul komma nul opgeleverd. Ik begin enorm te balen. Omdat het maken van een toepassing in Access in de basis minder lastig is dan veel andere programmeeromgevingen ben ik nog steeds een enorm fan. De huidige maatschappij is een enorme veranderingsmaatschappij. Wensen in software zijn zeer frequent aan de orde. "Even" snel een aanpassing maken in Access kost dan relatief weinig tijd. Ik wil dus eigenlijk niet van Access af, maar wil wel "snelle" toepassingen. Wie o wie heeft deze ervaringen in het verleden ook gehad en kan mij eens helder uitleggen hoe hij/zij het bovenstaande probleem met de "snelheid" heeft opgelost.

Nou, helder uitleggen.... Het enige dat ik je 'helder' kan vertellen is dat je met "Heb me nog niet geheel verdiept in SQL. Wellicht is dit de oplossing" de plank goed misschiet, want dat heeft er niks mee te maken. Je huidige database gebruikt namelijk óók al SQL, want dat is de basis van elke database. En de grootte van je systeem is ook niet zodanig dat je daar het probleem mag verwachten. Bovendien: lokaal draait het prima schreef je.
Zelf draai ik ook met een FE-BE database op een netwerk; de FE zo'n 8Mb groot en de BE 75Mb. Het opstarten duurt lokaal, in de ontwikkelomgeving, net zo snel als in de netwerkomgeving. Maar zodra je met meerdere gebruikers in de db werkt, merk je wel dat het wat trager wordt. Maar niet onwerkbaar.
Ik zou de problemen bij jou dus eerder in de netwerkverbindingen zoeken, want daar zit dan de bottleneck. Een systeem is immers zo snel als de zwakste schakel, en als de communicatie tussen de werkstations en het netwerk niet goed verloopt, dan is het hele systeem traag, ook al heb je een snelle frontend gemaakt. Maar ik vermoed dan dat je met andere netwerkapplicaties dezelfde problemen zou moeten hebben. Ik zou in ieder geval eerst contact opnemen met de ICT die de infrastructuur beheert.

Octafish,
Oke. Het zou dus allemaal goed moeten kunnen werken zonder veel tijdverlies bij opstarten. Wat mij wel is opgevallen is dat mijn collega's in Oldenzaal, deze zitten dicht op de netwerkschijf, geen problemen hebben. In Zwolle daarentegen is dit probleem wel aanwezig. Ik ga toch eens te rade bij onze ICT afdeling. Ook maar eens even testen of andere toepassingen. Ook excel toepassingen zouden vertraging opleveren in opstart.

Goed weekend,

Henk Benter Raalte

Hoi Henk,
Je had het over een 'netwerk', maar daar is hier natuurlijk eigenlijk geen sprake van, omdat we het hier niet over een gesloten netwerk blijken te hebben, maar over een inbelverbinding. En dan komt er dus een heel ander aspect bij kijken: de snelheid van die (internet)verbinding. Tenzij er een UTP kabel ligt tussen Zwolle en Oldenzaal :).

Dag Octafish,

Helaas moet ik het doen met hetgeen mij wordt geboden binnen ons bedrijf. De toepassing plaatsen op de de harde schijf in Oldenzaal en middels mijn frontend de gegevens in de backend database bewerken/toevoegen. Wat zou ik nog kunnen doen om de snelheid te verbeteren en te stabiliseren (De ene keer draait de toepassing als een zonnetje, de andere keer komt ie maar niet op gang). Ben benieuwd.

Dank voor je bericht.

Henk Benter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan