arnoderuig
Gebruiker
- Lid geworden
- 8 sep 2000
Ik wil ter beveiliging van in te voeren gegevens een tabeleigenschap valideren. Ik ben nu al enkele dagen aan het zoeken naar de juiste validatieregel. Ten einde raad de vraag maar hier gesteld.
In mijn database komen bij klantgegevens de volgende velden voor:
[KlantEmail] = normaal mailadres
[KlantOrderPerEmail] = ja/nee of orderbevestiging per mail mag worden gestuurd
[KlantOrderEmailAdresAfw] eventueel afwijkend mailadres voor een orderbevestiging
[KlantFactuurPerEmail] = ja/nee of factuur per mail mag worden gestuurd
[KlantFactuurEmailAdresAfw] eventueel afwijkend mailadres voor een factuur
De controle die moet plaatsvinden is dat minimaal:
a. indien een orderbevestiging per mail mag worden gestuurd moet KlantEmail of KlantOrderEmailAfw zijn gevuld met gegevens
b. indien een factuur per mail mag worden gestuurd moet minimaal KlantEmail of KlantOrderEmailAfw of KlantFactuurEmailAdresAfw zijn gevuld.
c. uitreraard mogen de velden [KlantOrderPerEmail] en [KlantfactuurPerEmail] leeg zijn
Ik heb nu de volgende validatieregel opgesteld die het bijna lijkt te doen:
([KlantOrderPerEmail] = false and [KlantfactuurPerEmail] = false)
OR
([KlantOrderPerEmail] = true and ([KlantEmail] <> null xor [KlantOrderEmailAdresAfw] <> null))
OR
([KlantfactuurPerEmail] = true and ([KlantEmail] <> null xor [KlantOrderEmailAdresAfw] <> null xor [KlantFactuurEmailAdresAfw] <> null))
Deze blijkt net niet helemaal goed te werken. De validatie blijkt bijvoorbeeld toe te staan dat een order per mail mag worden gestuurd doch dat geen normaal mailadres of orderemailadres bekend is. Dat is niet de bedoeling.
Kan iemand mij de weg wijzen?
Groet,
Arno.
In mijn database komen bij klantgegevens de volgende velden voor:
[KlantEmail] = normaal mailadres
[KlantOrderPerEmail] = ja/nee of orderbevestiging per mail mag worden gestuurd
[KlantOrderEmailAdresAfw] eventueel afwijkend mailadres voor een orderbevestiging
[KlantFactuurPerEmail] = ja/nee of factuur per mail mag worden gestuurd
[KlantFactuurEmailAdresAfw] eventueel afwijkend mailadres voor een factuur
De controle die moet plaatsvinden is dat minimaal:
a. indien een orderbevestiging per mail mag worden gestuurd moet KlantEmail of KlantOrderEmailAfw zijn gevuld met gegevens
b. indien een factuur per mail mag worden gestuurd moet minimaal KlantEmail of KlantOrderEmailAfw of KlantFactuurEmailAdresAfw zijn gevuld.
c. uitreraard mogen de velden [KlantOrderPerEmail] en [KlantfactuurPerEmail] leeg zijn
Ik heb nu de volgende validatieregel opgesteld die het bijna lijkt te doen:
([KlantOrderPerEmail] = false and [KlantfactuurPerEmail] = false)
OR
([KlantOrderPerEmail] = true and ([KlantEmail] <> null xor [KlantOrderEmailAdresAfw] <> null))
OR
([KlantfactuurPerEmail] = true and ([KlantEmail] <> null xor [KlantOrderEmailAdresAfw] <> null xor [KlantFactuurEmailAdresAfw] <> null))
Deze blijkt net niet helemaal goed te werken. De validatie blijkt bijvoorbeeld toe te staan dat een order per mail mag worden gestuurd doch dat geen normaal mailadres of orderemailadres bekend is. Dat is niet de bedoeling.
Kan iemand mij de weg wijzen?
Groet,
Arno.