Access vraagt niet of ik wil saven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hulzinator

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 aug 2014
Lieve medeforumgebruikers,

Sinds korte tijd vraagt access plotseling niet meer of ik het bestand wil opslaan als ik het afsluit. Wijzigingen worden per direct opgeslagen wat heel vervelend kan zijn. Google levert mij op dat macro´s verkeerd kunnen zijn. Ik heb zover ik weet niks aangepast wat betreft macro´s en snap er verder ook vrij weinig van. Wie kan mij helpen?

Kusjes,
Your Hulzinator

Wijzigingen worden per direct opgeslagen wat heel vervelend kan zijn.
Dit is volgens mij standaard; alles wat je doet in een formulier/tabel wordt gelijk weggeschreven. Dus dat is geen nieuwe functionaliteit of aangepaste functionaliteit. En ik zou het eerlijk gezegd ook niet anders willen :). Ik vermoed echter dat je iets anders bedoelt, maar ik weet niet wat.
Afgezien daarvan:
Sinds korte tijd vraagt access plotseling ...
Dit gebeurt zelden zonder dat er iets is veranderd. Dat kan een systeeminstelling zijn, of een nieuwe versie van iets. Dus dat is de eerste tegenvraag: wat is er veranderd in de omstandigheden?
Tweede vraag: heb je wellicht een nieuwe Office versie geïnstalleerd? (is eigenlijk gelijk aan de vorige vraag ...)
Derde vraag: wat is een hulzinator? Voordat ik mij laat zoenen wil ik toch eerst weten wat dat is :D

Bedankt voor je snelle reactie!

Wat ik bedoel is dat als ik nu op regel 70 van een database 'Jan' intyp en vervolgens het bestand afsluit zonder het te saven het er alsnog staat. Dit houdt in dat als ik per ongeluk iets verwijder, het definitief weg is. En ik niet het bestand kan afsluiten zonder wijzigingen aan te brengen.

De uitleg is nog niet helemaal wat ik hoopte, maar ik vermoed dat je in een tabel iets wijzigt? Of gebruik je altijd formulieren? Dat laatste is eigenlijk wel aan te raden, want je moet liefst niet in tabellen muteren, tenzij je weet wat je doet. Maar nogmaals: dat is eigenlijk standaard functionaliteit van Access. Je kunt overigens de laatste handeling altijd ongedaan maken, dus ook het verwijderen van een record. Maar mijn vraag was dus ook: is er de laatste tijd iets veranderd in de omstandigheden? Of heeft iemand een aanpassing gemaakt? Al dan niet bewust?

Ik zal het even stapsgewijst uileggen:

- Dubbelklik op een acces bestand
- Links open ik een bestaande tabel
- Op de 67ste rij voer ik 'Hallo' in
- Ik klik op rechtsboven op kruisje (acces vraagt dan niet of ik het bestand wil saven)

De eerst volgende keer dat ik het bestand open staat er Hallo op rij 67 zonder dat ik het heb gesaved. Voorheen vroeg Access altijd of ik de aangebrachte wijzigingen wil opslaan, of op zijn minst sloeg hij niet meteen alles op. Zover ik weet ik heb geen bewuste veranderingen gemaakt. Hooguit per ongeluk een hotkey in kunnen drukken.

Is het nu een beetje duidelijk? :$

Daar heb je Access prima beschreven :). In een database (en zeker als je in een tabel werkt, wat je dus eigenlijk nooit moet doen tenzij je de beheerder van de db bent) werkt alles gelijk door in de tabellen. Zolang je in een record aan het bewerken bent is er nog niks aan de hand (let op het potloodje in de rijknop links) en kun je met <Esc> nog terug. Maar zodra je (zelfs zonder te sluiten) naar een ander record gaat, is je werk al opgeslagen. Je kunt dan nog één keer ongedaan maken, maar bewerk je vervolgens een ander record, dan is dat ook al niet meer mogelijk. Ik ken het programma niet anders.
Als je dat anders wilt, zul je Bill Gates lief moeten aankijken :).

Kleine aanvulling: dat ik het niet anders ken, is omdat ik bij installatie de optie Bevestigen - <Wijzigingen in records> altijd als eerste uitzet. Bijzonder irritant namelijk :). Je kunt jezelf dus wel degelijk irriteren door de optie weer aan te zetten via <Opties>, <Clientinstellingen>, groep <Bewerken> en dan de optie <Wijzigingen in records> bij <Bevestigen>. Daar staan ook de uiterst irritante opties <Verwijderen uit documenten> en <Actiequeries>. Staan bij mij dus ook altijd uit :).

Kleine aanvulling: dat ik het niet anders ken, is omdat ik bij installatie de optie Bevestigen - <Wijzigingen in records> altijd als eerste uitzet. Bijzonder irritant namelijk :). Je kunt jezelf dus wel degelijk irriteren door de optie weer aan te zetten via <Opties>, <Clientinstellingen>, groep <Bewerken> en dan de optie <Wijzigingen in records> bij <Bevestigen>. Daar staan ook de uiterst irritante opties <Verwijderen uit documenten> en <Actiequeries>. Staan bij mij dus ook altijd uit :).

Deze staan dus bij mij al aan.

Daar heb je Access prima beschreven :). In een database (en zeker als je in een tabel werkt, wat je dus eigenlijk nooit moet doen tenzij je de beheerder van de db bent) werkt alles gelijk door in de tabellen. Zolang je in een record aan het bewerken bent is er nog niks aan de hand (let op het potloodje in de rijknop links) en kun je met <Esc> nog terug. Maar zodra je (zelfs zonder te sluiten) naar een ander record gaat, is je werk al opgeslagen. Je kunt dan nog één keer ongedaan maken, maar bewerk je vervolgens een ander record, dan is dat ook al niet meer mogelijk. Ik ken het programma niet anders.
Als je dat anders wilt, zul je Bill Gates lief moeten aankijken :).

Vreemd. Ik dacht acces niet alles meteen opslaat, iig zo werkte hij eerst. Als ik nu in een grote db per ongeluk een fout maak en ik weet niet wat het was kan ik er dus nooit meer achterkomen wat de fout was. Alles wordt immers direct en meteen opgeslagen. Het bestand 'onopgeslagen' wegklikken kan dus niet. Zoals je dat normaal met een word bestand wel makkelijk kan doen. Ik zorg nu iig ervoor dat ik een back-up van het oude bestand heb. En na elke wijziging doe ik een ctrl+c en v om mijn back-up te updaten. Heel irritant dus. Ik kan me onmogelijk voorstellen dat access zo in elkaar steekt, dit lijkt me enorm gevoelig voor fouten.

Maar als ik niet in een tabel moet werken, wat moet ik dan doen?

Laatst bewerkt:
Vreemd. Ik dacht acces niet alles meteen opslaat, iig zo werkte hij eerst. ... Zoals je dat normaal met een word bestand wel makkelijk kan doen.
Een database kan en mag je niet vergelijken met een tekstverwerker, of een spreadsheet. Een database is een gegevensbank, waar vaak meerdere personen tegelijk in kunnen en moeten werken. Dat betekent dat de gegevens te allen tijde actueel moeten zijn. Als jij record 25 bijwerkt, en als je daarmee klaar bent naar het volgende record gaat, moet ik, als ik record 25 opvraag, de laatste gegevens zien. In een Word document speelt dat helemaal niet. Excel heeft wel de mogelijkheid om een bestand te delen, maar heeft met het bijwerken van data dus al grote problemen (voor de gebruikers). Hoe je er ook over denkt: Access heeft altijd alles opgeslagen. Al dan niet met een waarschuwing.

Als ik nu in een grote db per ongeluk een fout maak en ik weet niet wat het was kan ik er dus nooit meer achterkomen wat de fout was.
Dat kon je sowieso al niet, behalve dus voor het laatste record dat je hebt bewerkt. Maar wat je 3 records geleden hebt aangepast, kun je ook al niet meer achterhalen.

Er is natuurlijk een eenvoudige (qua theorie) oplossing voor je probleem. Dat bestaat dan uit 2 stappen.
Stap 1: Gebruik (sowieso een vereiste als je het mij vraagt) altijd niet-gebonden formulieren waar je per record de data op inleest. M.b.v. knoppen sla je een record dan op, en dat doe je pas bij het afsluiten of bladeren.
Stap 2: Maak een historie tabel waarin je alle mutaties vastlegt. Koppel die desnoods aan je mutatieformulier, zodat je per record de geschiedenis kan zien, en per mutatie kan terugzetten.

Beide technieken heb ik onlangs in de cursus beschreven :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan