Access vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ruud1984

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2004
Berichten
84
Hallo mensen,

Ik ben met een database in Access bezig en loop tegen een aantal problemen op die ik niet op kan lossen. Het zijn algemene vragen over het werken in rapporten en queries. Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

1. Optellen in een rapport.
In een rapport staan verschillende uitkomsten uit de query. Het gaat hier om verschillende bedragen. Nu zou ik graag onder in dit rapport al deze bedragen op laten tellen. Maar hoe moet ik dit aanpakken? Ik weet dat het moet kunnen maar krijg het niet voor elkaar. Misschien weten jullie het?

2. Query uitkomsten samenvoegen in een rapport.
Dit probleem zal ik even verduidelijken aan de hand van een voorbeeld. Uit een query komen bijvoorbeeld de volgende gegevens:
Naam Rubriek Hoeveelheid Prijs Totaal
Meneer X 1 2 € 1 € 2
Meneer X 2 1 € 5 € 5
Als ik hier een rapport van maak maakt hij twee "Rapportjes" van meneer X. Dus een voor het resultaat van rubriek 1 en een van het resultaat van rubriek 2. Ik wil juist dat hij een rapport maakt van meneer X met daaronder een onderverdeling naar de rubrieken. Kan iemand mij hiermee helpen?

3. Resultaat van een periode weergeven.
In de database zij omzetgegevens van een bedrijf te vinden. Ik zou echter de omzet van een bepaalde periode op willen vragen. Bijvoorbeeld de omzet tussen 01-10-05 en 20-10-05. Dit zal waarschijnlijk met een formule in een query vastgelegd moeten worden. Maar ook dit is mij niet gelukt. Zelf zat ik al wel te denken aan een volgend soort formule. (Omzet tot 20-10 - omzet tot 01-10). Maar hier kwam ik dus niet uit.

4. Percentages weergeven in rapport.
Uit een query komt een onderverdeling in omzet. Elke rubriek heeft een eigen omzet. Nu wil ik echter in een kolom daarnaast de procentuele verhouding van de omzet ten opzichte van de totaal omzet weergeven. Als rubriek 1 een omzet heeft van € 10 en totaal is er een omzet van € 100 dan zou eigenlijk in een einkolom 10% moeten komen te staan. Weet iemand hier de oplossing voor.

Ik weet dat het een aantal vragen zijn maar als mensen hier antwoorden hebben zouden ze mij erg uit de brand helpen! Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,

Ruud
 
Een paar antwoorden

Als je veel vragen hebt kun je deze het beste apart stellen in deze rubriek. Zal mensen minder afschrikken denk ik. Alvast een paar antwoorden. De rest hopelijk morgen als ik iets meer tijd heb:

Vraag 1: Krijg je morgen antwoord op. Kan even niet bij een database waarin ik dit opgelost heb. Heeft iig te maken met het instellen van groepeerniveaus (zie ook vraag 2) waarbij je de optelling in de voettekst laat plaatsvinden. Morgen meer.

Vraag 2:
Stel in je rapport via optie sorteren en groeperen de naam in als groepeerniveau. Zet de koptekst aan. In de koptekst vermeld je de naam van de betrokkene. In de detail sectie de rest. Je krijgt dan een mooi rapportje per persoon.

Vraag 3:
Is de periode vast of moet deze varieren? In het 1e geval kun je in datumveld bij criteria opnemen >01-10-05 and <20-10-05. Als de data iedere keer veranderen kun je dit het beste in een formulier opnemen waarbij je data 1 en data 2 moet ingeven. Daarna rapport starten waarbij de twee datavelden als criteria worden gebruikt. Is dit laatste het geval dan krijg je nog wat nadere uitleg.

Vraag 4:
In een rapport weet ik het wel. Dan vermeld je in een tekstvak bij besturingselementbron =[omzet]/[totaal]. Bij weergave kies je percentage en aantal decimalen op 2. Misschien dat dit je op het spoor zet. Suc6
 
Antwoord vraag 1

Stel een groepeerniveau in ( bv naam persoon). Zet kop- en voetteksten op ja. In de voettekst maak je een onafhankelijk tekstvak. Bij besturingselement vermeld je =Som([naam veldje met bedrag wat in de detailsectie staat]). Stel de notatie in op bv standaard en aantal decimalen bv 2. Heb je meerdere personen in 1 rapport kun je hetzelfde tekstvak ook in de rapportvoettekst zetten. Dan wordt het totaal van alle mensen berekend. Suc6
 
Hallo,

Alvast bedankt voor de tips! Alleen zou ik graag iets meer uitleg willen hebben bij het optellen in het rapport. Ik krijg dit nog niet voor elkaar. Ik weet namelijk niet precies hoe te werken met tekstvakken en besturingselementen. Misschien dat dit onderdeel wat uitgebreider toegelicht zou kunnen worden? Ik denk dat het mij dan wel gaat lukken! Alvast bedankt!

Groeten
Ruud
 
Je zult het niet geloven.... 10 seconden na mijn vraag heb ik het gevonden!!! Ik kan dus weer verder! Bedankt voor de hulp en als ik nog meer vragen heb hoor je het wel. Bedankt.

Groeten
Ruud
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan