Access windows shares over VPN

Status
Niet open voor verdere reacties.

hoogteijling

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
12 aug 2005
Berichten
4.261
Hallo allemaal,

OP de MacBook air van mijn baas heb ik op zijn desktop een aantal aliasses gezet naar (windows) netwerkshares.
Deze zijn hier op kantoor gewoon bereikbaar.

Wanneer mijn baas thuis werkt en een VPN verbinding maakt en hij klikt op zo'n alias dan kan het doel niet gevonden worden.
De optie die dan gegeven wordt "Herstel alias" kan ik aanklikken en vervolgens zou ik moeten kunnen browsen naar onze server.
Onze server is helaas niet zichtbaar in zijn Finder venster.

De IP range van mijn baas thuis (192.168.1.xxx) is een andere dan op ons kantoor (192.168.66.xxx)
Wat doe ik fout?
Ik heb weinig ervaring verder met Mac.

Groeten Marcel
 
Lijkt me een DNS-probleem...

Maar ga eerst eens pingen, netwerkverbinding maken etc. naar het ip-adres van de server over de vpn.
Werkt dat dan wel, dan is het een DNS probleem, en zul je in de VPN instellingen van de MacBook aan moeten geven welke DNS server er gebruikt moet worden. Lijkt mij dat je dat in het tabblad DNS instelt zoals hier in Stap 5 als plaatje staat (wat mij betreft stel je niet in dat alle traffic over de VPN gaat, zoals de TU Twente daar voorstelt maar is een optie die je evt. verder nog proberen kunt. :D)

Overigens kan het ook een NETBIOS resolving probleem zijn en/of dat NETBIOS niet is aangezet in de TCP-ip instellingen van de VPN, maar ik ga ervan uit dat je de shares hebt aangegeven met een FQDN/DNS naam, niet met een NETBIOS naam.

EDIT, TOEVOEGING: Kan zijn dat je verder nog de VPN boven moet zetten qua prioriteit, zoals in deze (ENG) instructie:
1. System Preferences
2. then Network
3. Click the Cog / Tool menu drop down and select "Set Service Order"
4. Drag the VPN connection to the top of the list.


We horen het wel.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
In ieder geval voor de snelle reactie,

Ik heb hem nu in laten loggen met de VPN met zijn username@server.local en de optie Alle verkeer via VPN aangevinkt.
Verder heb ik in de lijst met zoekdomeinen onze domeinnaam en servernaam gezet.

Tot nu toe werkt het ik weet echter nog niet wat er na een herstart gebeurd.
Toch ben ik alweer een heel stuk verder nu.

Groeten Marcel
 
Lijkt mij vrij zeker dat dit gewoon een herstart overleeft.

Tijs.
 
Ik heb er ook een goed gevoel bij. ;)

Groeten Marcel
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan