access zoekcrtireria

Status
Niet open voor verdere reacties.

jura1993

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2010
Ik heb voor jullie 2 vragen,

ik gebruik access 2010,

Toelichting vraag 1:
Ik heb een tabel klanten, met 2 records contactpersoon en record steden.
Ik heb soms dat meerdere klanten die in dezelfde stad wonen.
Mijn vraag is hoe maak ik een query om te zien In welke steden komen minimaal 4 klanten voor?

Toelichting vraag 2:
Hoeveel klanten hebben we in Frankrijk waarvan de functie van de contactpersoon eigenaar of vertegenwoordiger is?
Dit zal toch een query moeten zijn?

alvast bedankt,

Beide vragen krijgen hetzelfde antwoord: met een query. De eerste query is een Totalen query met een getalvergelijking, en de tweede een Totalen query met een tekstcriterium. Om met de eerste te beginnen: maak een query van de tabel(len), en selecteer de velden die je wilt gebruiken. Dubbelklikken op de veldnaam, of slepen bijvoorbeeld. Ik denk zelf [stad] en het sleutelveld. Vervolgens zet je de knop <Totalen> aan en geef je het sleutelveld de functie <Aantal>. Als je de query nu uitvoert, zie je per stad het aantal records. Omdat je alleen steden wilt zien met meer dan 4, moet er nog een criterium bij. Dat doe je op het veld met de functie <Aantal>. Dat criterium is: >3. En dan zie je alle waarden die minimaal 4 zijn.
De tweede query is ongeveer hetzelfde, maar zonder getalcriterium. Hier typ je in de regel <Criteria> onder het veld [Land] "Frankrijk" en onder Functie de tekst "Eigenaar" Or "Vertegenwoordiger". En dan voer je de query uit. Ook hier kun je dus een veld met <Aantal> maken om het aantal klanten te zien die voldoen aan de vraag.

Dat tweede is wel gelukt maar die eerste snap ik nog ff niet, want ik heb dan ook 2 records , contactnamen en steden, ik weet nu niet wat ik precies in criteria moet invullen,

Dan heb je het niet helemaal jofel uitgelegd, want als je maar twee records hebt, lijkt het tellen van het aantal contactpersonen per stad mij niet zo lastig. En heb je zowiezo geen 4 klanten per stad :)

Renew

sorry daarvoor dan zal ik nog een keer uitleggen

Ik heb 1 tabel, die heeft Klanten
Daar in staat wat gegevens van de klanten en waar ze vandaag komen, Steden

Er zijn meerdere namen/contactpersonen die in dezelfde stad wonen.

Ik wil graag een query maken die mij laat zien, in welke steden komen minimaal 4 klanten voor?

Dus eigenlijk wil ik alleen steden zien, die minimaal 4 personen hebben.

En dat heb ik dus uitgelegd: een query maken met de tabel Klanten, de knop Totalen aanzetten, het veld Steden selecteren een een willekeurig veld dat altijd gevuld is (bij voorkeur het sleutelveld, want dat moet gevuld zijn) en van dat veld de functie op <Aantal> zetten, en het criterium op >3.

ja het is gelukt, bedank voor je uitleg, ik heb eigenlijk te moeilijk zitten denken.

Mag de vraag op <Opgelost>. Tenzij je nog meer hebt :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan