Accessapplicatie loopt stuk op foutief e-mailadres

Status
Niet open voor verdere reacties.

arnoderuig

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
In een applicatie binnen mijn Access2010 wordt via VBA een commando gestuurd om een e-mail op te stellen met daarin als bijlage een orderbevestiging. Dit commando luidt:

DoCmd.SendObject acSendReport, vRapport, acFormatPDF, rst!KlantEmailOrder, , , vKop, vTekst, Yes

Hoewel ik er veel aan heb gedaan om voor elkaar te krijgen dat een e-mailadres (dat ergens in een tabel is opgenomen) voldoet aan wat regeltjes slagen medewerkers er soms toch in iets te fabriceren dat geen e-mailadres is. Gevolg is dat de applicatie stukloopt op het moment dat volgens bovenstaande opdracht gegevens naar Outlook worden verzonden.

Enerzijds zou ik over een stukje VBA willen beschikken dat de juistheid (qua schrijfwijze) van een ingegeven e-mailadres (of combinatie van adressen) controleert.

Anderzijds kan het om andere redenen wellicht handig zijn als het afbreken van de opdracht kan worden opgevangen met een foutmelding voor het betreffende record en daarna het proigramma weer rustig verder gaat.

Zijn hier oplossingen voor?

Controle op een emailadres is nog wel lastig; met het commando INSTR kun je controleren of er een @ teken in het adres voorkomt (immers verplicht) en met RIGHT kun je nog wel bepaalde domeinen zoals .COM en .NL checken. Veel meer kun je denk ik niet doen. Wil je verder gaan dan kun je ook nog kijken of bepaalde tekens zoals spaties in het email adres voorkomen, en ook die moet je uiteraard afvangen. Doe je ook weer met Instr.
Maak een Boolean variabele aan die je op True zet als er een fout wordt gevonden, en gebruik de boolean in je IF THEN ELSE om de opdracht te versturen. bCheck moet dan FALSE zijn, want er mag geen fout worden gevonden.

Octafish,

Nog dank voor je reactie. Inderdaad heb ik de controles die je noemde al in gebruik. Er lijken dus geen verdere oplossingen te zijn.

Als je email adressen controleert van bekende bedrijven, kun je nog checken of de ingevoerde naam voldoet aan de bedrijfsnaam (ook weer met instr), en je kunt nog checken of het @-teken vóór een punt zit, maar dat zegt ook allemaal niet zoveel. Er is helaas geen 'telefoonboek' voor emailadressen dat je kunt raadplegen. Daarom dat je alleen heel basaal kunt checken op een geldig adres.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan