accounts in Vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Het geval: nieuwe laptop
Het probleem: onwetende gebruikers

Nieuwe laptop met Vista wil ik inrichten voor gebruik door het hele gezin, inclusief kids. Omdat die natuurlijk geneigd zijn allerlei dingen te doen die ze vooral niet moeten doen, moet die pc een beetje dichtgetimmerd worden. Kort gezegd is het bedoeling dat ze niets anders kunnen dan geïnstalleerde programma’s gebruiken. Ze mogen niets installeren, en ze mogen al helemaal niet aan de systeeminstellingen kunnen knoeien.

Er moeten 3 accounts komen voor de kids, 1 account voor de ouders, en 1 account als SuperUser, die moet ongeacht de instellingen, overal bij kunnen. Ik vind het gezien mijn pc-ervaring een wat genante vraag:confused:, maar… hoe moet dat??? Ik heb eigenlijk nog nooit een pc op dergelijke manier ingericht.

Iedere gebruiker moet een eigen outlook-account hebben. Geeft dat nog problemen? Ik wil het liefst een outlook account aanmaken voor gebruiker X, en daarna de instellingen dichtzetten.
Hoe krijg ik het voor elkaar dat iedere gebruiker alleen zijn eigen outlook account ziet?

De beheerder geef je een wachtwoord. Voor ouder en elk kid maak je een gebruiker aan met beperkte rechten. Ze kunen dan geen programma's downloaden(mits zij uiteraard het wachtwoord van de beheerder niet kennen) In Outlook kun je voor iedere gebruiker een account aanmaken en iedereen heeft dan zijn eigen mailbox. Hoe je accounts aanmaakt/instelt kun je lezen in de handleiding van je provider

Laatst bewerkt:
het hele verhaal over de instellingen van outlook kan ik met mijn ogen dicht, daar heb geen handleiding of instructies van mijn provider voor nodig, het gaat me meer om de accounts binnen Vista.

In Windows Vista zit ook Ouderlijk Toezicht. (behalve in Vista Bussiness).
Via Ouderlijk toezicht kan je per account instellen wat wel en niet mag. Dat moet vaak nog wel gefinetuned worden tijdens het eerste gebruik, maar over het algemeen is dit een hele handige tool.

Elke gebruiker krijgt automatisch zijn eigen map AppData waar dingen zoals outlook accounts en datafiles worden opgeslagen. Men kan deze bestanden dus ook niet van elkaar zien. (Als admin kan je natuurlijk wel alles)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan