Accounts

Status
Niet open voor verdere reacties.

Angel1985

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2004
Hallo,

Iemand maakt tijdelijk samen met mij gebruik van mijn computer, maar ik wil niet dat zij in mijn privemappen kan komen.

Nu heb ik zelf de "administrator" account en 4 partities. Ik wil een account voor die persoon maken waarin ze alleen bij de programma's kan en haar eigen "mijn documenten" heeft. Alle programma's staan op de c schijf, dus de andere partities moeten alleen voor mij, de administrator zichtbaar zijn.

Nu heb ik al een account gemaakt, maar daar had ik de enige keuze als beheerder. Deze zou ik of willen verwijderen of willen veranderen in wat ik hierboven heb uitgelegd.

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt.

Dan maak je toch gewoon 2 gebruikers aan met wachtwoord? Ook al zijn het 2 beheerders je kunt nooit bij de ander 'kijken'
Als je XP home hebt kun je in de veilige modus rechten toekennen. In dit geval zijn dan sommige schijven alleen door jou te bereiken.

Elisa,

Dat was ook mijn bedoeling. Maar ik heb de schijven C:, D:, E: en H:.

Op C: staat Windows en op D: staan persoonlijke dingen waar ze niet in mag komen. Op H: staan dingen die niet persoonlijk zijn, maar wel heel dierbaar en daar mag absoluut niemand aankomen of wijzigingen op aanbrengen behalve ik.

Het is dus mijn bedoeling om die persoon alleen toegang te geven tot de Windows schijf, en niet tot de andere 3 schijven. Hetzij die andere schijven onzichtbaar, hetzij zichtbaar maar ontoegankelijk.

Is dit mogelijk?

Ja.
Je gaat in de veilige modus en logt in als admin.
Rechtsklik in de verkenner op een schijf en zoek naar het tabblad beveiliging. Zie je dat niet dan moet je eerst delen uitschakelen.
Zodra je dit hebt gedaan krijg je dan toch beveiliging er bij.
Je geeft het systeem rechten.
De admininistrators ook.
Eventueel jouzelf (ik weet niet hoe jij het hebt ingedeeld)
Controleer goed of alles zo is veranderd. Soms hoor je duidelijk hoe de wijzigingen doorgevoerd worden.
Niet alleen het eerste blad doen. Ga naar geavanceerd of zo. Daar kun je alle vinkjes zetten of niet zetten :)

Dit doe je voor alle schijven maar bij die waar 'zij' op mag geeft je haar ook rechten.

Zodra ze dan op een schijf klikt komt ze niet verder dan dat.

Ah bedankt, ik probeer morgen gelijk of het lukt!

Ik heb XP geinstalleerd met maar 1 gebruiker, dus die werd gelijk admin en beheerder. Nu heb ik die tweede erbij gemaakt.

Maar nogmaals bedankt.

Ik heb het geprobeerd, maar er gebeurt iets vreemds. In de veilige modus heb ik geen beveiliging staan, terwijl ik delen nooit ingeschakeld heb.

Toen ik weer gewoon wilde opstarten, kon ik alleen op de nieuwe account inloggen, de administrator was gewoon verdwenen. Door een herstelpunt te maken heb ik mijn account gelukkig weer terug, maar doe ik iets fout?

Dan moet er waarschijnlijk nog ergens iets aangevinkt worden of zo.

Als je opstart en je drukt (dacht ik) twee keer op control alt delete bij het inlogschermpje dan kun je wel als admin inloggen. Zo is het overigens ook veiliger.
Heb je goed die tabbladen bekeken?
Ik maak een screentje

Laatst bewerkt:
Hoe heb je in de verkenner/extra/mapopties/weergave eenvoudig delen van bestanden staan?

Ik zal eerst zeggen wat ik gedaan heb. Ik heb de computer opnieuw opgestart en op F5 gedrukt net zolang ik de opstartmodus kon kiezen. Daar heb ik veilige modus gekozen.

Daarna ingelogd via de administrator en dan start, alle programma's, verkenner. En dan op de schijf met rechtermuisknop en er stond geen beveiligen in het rijtje. Toen start, uitschakelen. Opnieuw opgestart en toen stond alleen account 2 in het inlogvenster, niet meer de administrator account. Daarna ingelogd met account 2 en herstelpunt teruggezet. Toen had ik de administratoraccount weer.

Het eenvoudig delen van bestanden heb ik aangevinkt, die moet zeker uit?

Ja, dat moet uit. Anders krijg je dat tabblad niet.
Normaal gesproken zie je de admin niet als je aanlogt, je ziet alleen de users.
Deze kun je wel tevoorschijn halen als je dat wilt.
Met die handeling van toetsen (ben ik niet geheel zeker van of het die speciaal moeten zijn)

Laatst bewerkt:
Ah oke ik zal het nogmaals proberen. Mijn admin is dus ook gelijk mijn user account. Denk je dat het beter is om alles om te zetten naar een andere account?

Ik snap het niet, ik heb hem uitgevinkt, maar ik heb nog steeds niet tabblad beveiliging bij eigenschappen en ook geen beveiliging in het rechtermuisknoprijtje :(

Hm, nu kan ik niet bedenken waar je nog meer iets moet veranderen. Je hebt gekeken in de veilige modus?
Wat staat er op het tabblad delen? Zie je dat wel?
.En dan op de schijf met rechtermuisknop en er stond geen beveiligen in het rijtje. Je hebt toch wel voor eigenschappen gekozen?
En nog iets doet me er aan denken.......Heb je de schijf ingedeeld met Fat32 of NTFS?

Overigens las ik hier een bericht waarin werd gezegd dat het veel veiliger is om voor jezelf een account te maken als 'poweruser'. Alleen.......waar vertaal je dat naar in het Holland. Ik ben nu dus admin en beheerder.
Leesvoer i.v.m. admin en extra user

Ik ga even zoeken hoe je dat tabblad kunt krijgen.

Aanpassing: HIER alvast een handige link.

Laatst bewerkt:
Ik heb de computer in de veilige modus opgestart. De gewone veilige modus, je hebt er geloof ik 3. Ingelogd via administrator. Dan naar de verkennen, rechtsklikken op een schijf, eigenschappen en dan heb ik de tabbladen algemeen, extra en hardware.

Ik heb de computer in de gewone veilige modus opgestart (je hebt er geloof ik 3). Ik zie het tabblad delen niet, alleen de tabbladen algemeen, extra en hardware. Dus het tabblad delen niet. In de gewone opstartmodus heb ik het tabblad delen er wel bij.

De C:, D: en E: schijf zijn ingedeeld met FAT32 en de H: schijf met NTFS. Windows staat op de C: schijf.

Ik heb overigens WinXP Professional.

Ik ben bang dat het in die Fat32 zit.
Win. Prof heb ik ook en die is standaard al met beveiliging daar hoef je dus de veilige modus niet meer voor in. Voor Home wel. Ik dacht dat je die had.
Volgens mij, kan het beveiligen alleen met NTFS
Maar, heb je soms Partition Magic? Daarmee kun je volgens mij een partitie omzetten van Fat32 naar NTFS
Ik zal eens kijken. Ik pas zo wel aan.
Ja, dat zou je met Partition Magic kunnen omzetten.

Kijk eens op de H. Heeft deze wel de beveiliging-tab?

Laatst bewerkt:
Ja bij H: heb ik wel de tab beveiliging en kan ik het aanpassen. Bedankt.

Ik heb ook partition magic, dus ik kan ze omzetten. Ik had ze op fat32 gezet, omdat de schijf dan makkelijker te formatteren was als ik een hardnekkig virus had. Ik weet niet hoe dat moet met NTFS :(

Dan heb ik nu nog een vraagje. Zoals ik net al zei, als ik een nieuwe account aanmaak is mijn administrator account onzichtbaar. Ik heb hier al mijn persoonlijke instellingen op toegepast. Is het mogelijk om de administrator account zichtbaar te houden bij het inlogscherm, zodat ik deze gewoon kan blijven gebruiken?

Dat weet ik niet. Ik weet alleen van die toetsen die je moet indrukken om de Admin tevoorschijn te toveren.
Het is niet wijs om die admin account te blijven gebruiken.
Wat je wel kunt doen: Maak een nieuwe account met beheersrechten en kopieer jouw admin instellingen e.d. naar het nieuwe account.
Kijk eens op start/rechtsklik deze computer/eigenschappen/ geavanceerd/ middelste

Wat dat formatteren betreft. Ik heb nooit enig verschil gemerkt.

Oke dan maak ik twee nieuwe accounts aan in plaats van 1.

Formatteren met opstartdiskette en format c: werkt niet op NTFS heb ik ontdekt.

Maar ontzettend bedankt voor je hulp en snelle antwoorden. :thumb:

Je hebt toch de cd? Gewoon setup, dan formatteert Windows vanzelf. En let op dat je NTFS neemt ;)

Laatst bewerkt:
Ah oke op die manier... ik dacht dat ie dan niet alles in program files wiste. Ik heb inmiddels alles in NTFS veranderd en de accounts gemaakt en het werkt perfect! Ontzettend bedankt voor je hulp, je bent geweldig :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan