Accu kapot door hitte?

Status
Niet open voor verdere reacties.

GeorgetteS

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2006
De fan van mijn laptop heeft een tijdje niet gewerkt door teveel stof. Hierdoor viel de laptop telkens uit door oververhitting. Ik heb de fan inmiddels met succes schoongemaakt, maar nu lijkt de accu niet meer te werken. Als ik de stekker eruit haal, valt hij direct uit. Hij lijkt wel gewoon goed aangesloten te zitten. Zou dat iets met elkaar te maken kunnen hebben? Of zie ik iets over het hoofd wat ik misschien nog zelf kan maken zonder een nieuwe accu te moeten kopen?

Het lijkt mij niet dat de accu kapot is gegaan door warmte. Probeer eens het volgende: Stroom van de laptop af, accu eruit, aan/uitknop ~10 seconden ingedrukt houden, accu erin en stroom weer erop.

Overigens kan een accu natuurlijk na verloop van tijd ook gewoon slecht zijn geworden. #toeval

Op Wikipedia vond ik dit:

Een nadeel is dat de Li-ion-accu continu zijn capaciteit verliest, al wordt hij niet gebruikt. Dit verlies is groter bij hogere temperaturen. Door dit chemisch verval gaat bijvoorbeeld een laptopaccu ongeveer 3 tot 5 jaar mee. Dit afbraakfenomeen wordt versterkt wanneer de batterij volledig is opgeladen. De batterij mag niet helemaal ontladen worden, omdat de batterij dan onherstelbaar uit kan vallen.

Het is heel lang geleden, maar ik wilde toch nog even reageren. Ik heb geen idee waarom, maar sinds een paar weken doet hij het weer gewoon? Niet door iets wat ik heb gedaan in elk geval..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan