• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Accu schema tekenen m.b.v. Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robke722

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2014
Goedemorgen Forum,

Voor een schoolopdracht moet ik een accuschema tekenen. Ik wil dit automatisch door excel laten doen. Op een manier zoals een configurator. Ik zou hierbij rekening moeten houden met een serie en parallel schakeling. Bijvoorbeeld;

Accupakket

• in serie 16
  • in paralell 2
  • Aantal cellen 32

Open klem spanning [VDC] 32
Capaciteit [Ah] 400,0

Het mooiste zou zijn als dit visueel weergegeven kan worden bijvoorbeeld door 15 cellen in te kleuren en dan dit tweemaal te doen omdat deze parallel staan

Kan iemand mij op weg helpen met deze opdracht ? Ik ben niet zo ervaren in Excel en VBA.

Met vriendelijke groet,

Dag Robke,

Zou je eventueel een voorbeeldbestand kunnen uploaden waarin een voorbeeld staat?

Nou heb ik totaal geen verstand van spanning maar wel van Excel. Je wilt de gegevens visualiseren en dit is wellicht ook te doen. Enkel moet ik nog wel weten hoe je dit visueel vorm gegeven wilt hebben. Is het daarom mogelijk om (in het voorbeeld) uit te leggen hoe je dit visueel wilt en een visueel voorbeeld geeft (als dit mogelijk is)

Nou heb ik even het e.a. opgezocht op internet en snap denk ik wat je wilt. Volgens mij wil je het totaal aantal accu's weergeven in een schema o.b.v. de aantallen die je links invult.

Mijn vraag hierbij is dan of je ook de capaciteit en stroom doorberekend wil hebben en dat dit dus ook visueel komt. In drie voorbeeldjes zie ik wat je waarschijnlijk wilt/bedoeld.
http://www.e-motionproducts.nl/images/batterij aansluit schema's.jpg
http://members.chello.nl/p-vanhout/images/Lipo_schema.jpg
http://www.accudienst.nl/images/accudienstnl/serie-parallel.jpg

Dat klopt helemaal,

Ik wilde net eenzelfde plaatje toevoegen maar je was me voor

Dit om inzichtelijk te maken wat er met de spanning en capaciteit gebeurt wanneer je een serie of parallel schakeling maakt

Laatst bewerkt:
Maar je wilt dus ook dat de berekening wordt uitgevoerd hoe de kabels moeten staan?

Kabels zijn niet persé van belang,

Daarom zat ik te denken aan de richting van schakeling, om aan te geven hoe de kabels moeten lopen. zoals in het voorbeeld_V2

Je kan in bijgevoegde bijlage de waarden aanpassen en er verschijnen meer of minder accu's. Je kan echter maximaal 15 series en 20 x parallel toepassen.

De lijnen zul je zelf nog moeten tekenen. Een andere opzet zou eventueel het mogelijk maken ook de lijnen dynamisch te maken.

Bijlagen

Robke, in je voorbeeld zijn meerdere mogelijkheden: je hebt 12 accu's.
bvb je kan steeds 6 accu's in serie zetten en dan 2 van deze pakketten parallel schakelen.
maar je kan ook: steeds 2 accu's parallel zetten en dan 6 van deze pakketten in serie schakelen.
en er zijn nog vele andere manieren om tot het zelfde resultaat te komen.
dat moet je dus even aangeven.

Super,

Zou het mogelijk zijn om dit toe te voegen ? deze lijnen. Dan zou het helemaal geweldig zijn.
Ik weet niet precies of dit veel werk is, ik heb daar geen idee van

Het is meer werk om dit in Excel mogelijk te maken dan dat het volgens mij is om ze handmatig toe te voegen. Hiervoor moet namelijk volgens mij ook een berekening worden toegepast zodat je op je gewenste capaciteit en voltage uitkomt.
Of heb je het enkel over een Serie - / Parralelschakeling zoals in de afbeelding rechtsboven?

Ik probeer dit zoveel mogelijk modulair te houden. Er zijn verschillende manieren om een accupakket op te bouwen. In deze zin is het accu.xlsx perfect.
Het is natuurlijk ook zo als je, twee pakketten van 8 cellen in serie hebt, deze twee pakketten ook serie kunt schakelen. Dit levert exact hetzelfde op als heel de rij van 16 cellen in serie maar is overzichtelijker.

Ik weet niet of ik nu iets onmogelijks vraag

Ik weet niet precies hoe de berekeningen gemaakt worden om te bepalen waar de schakelingen komen. Als ik naar het plaatje kijk moet dit niet zo lastig zijn. Maar je moet dit ook in Excel kunnen plaatsen met een formule. Daarnaast zal de opbouw veranderd moeten worden en kost dit sws wel ff om direct werkbaar en opgemaakt aan je te leveren.
Ik zal wel even kijken hoever ik kom en upload misschien wat. Dus laat nog van me horen.

Code:
Sub M_snb()
    For j = 1 To [H7]
      For jj = 1 To [H8]
        With ActiveSheet.Shapes.AddTextbox(msoTextOrientationHorizontal, Cells(1, 8 + 2 * jj).Left, Cells(13 + j * 4, 4).Top, 45, 60).TextFrame
             .MarginTop = 0
             .Characters.Text = "+" & vbLf & [H3] & " V" & vbLf & [H4] & " Ah" & vbLf & "-"
             .Characters.Font.Size = 8
             .HorizontalAlignment = -4108
             With .Characters(1, 1).Font
                .Bold = True
                .Size = 14
                .Color = RGB(255, 0, 0)
             End With
             With .Characters(14, 1).Font
                .Bold = True
                .Size = 14
                .Color = RGB(0, 255, 0)
            End With
        End With
      Next
    Next
End Sub

Het trekken van de lijnen is me helaas niet gelukt. Dit is teveel werk om dynamisch te maken en is redelijke kennis in VBA voor nodig.

De oplossing zoals ik die had geupload hou ik het bij.

De oplossing van SNB zou je eventueel ook kunnen gebruiken, deze net even getest en werkt ook goed.

Lijnen berekenen doet Excel wel voor je:

Code:
Sub M_snb()
    For j = 1 To [H7]
      For jj = 1 To [H8]
        With ActiveSheet.Shapes.AddTextbox(1, Cells(1, 8 + 2 * jj).Left, Cells(13 + j * 6, 4).Top, 45, 60).TextFrame
             .Parent.Fill.ForeColor.ObjectThemeColor = msoThemeColorAccent2
             .MarginTop = 0
             .Characters.Text = "+" & vbLf & [H3] & " V" & vbLf & [H4] & " Ah" & vbLf & "-"
             .Characters.Font.Size = 8
             .HorizontalAlignment = -4108
             With .Characters(1, 1).Font
                .Bold = True
                .Size = 14
                .Color = RGB(255, 0, 0)
             End With
             With .Characters(14, 1).Font
                .Bold = True
                .Size = 14
                .Color = RGB(0, 255, 0)
            End With
            .Parent.Name = "A_" & j & "_" & jj

If j > 1 Then
               With ActiveSheet.Shapes.AddConnector(1, 0, 0, 100, 100)
                 .ConnectorFormat.BeginConnect ActiveSheet.Shapes("A_" & j - 1 & "_" & jj), 1
                 .ConnectorFormat.EndConnect ActiveSheet.Shapes("A_" & j & "_" & jj), 1
                 .RerouteConnections
              End With
            End If
        End With
      Next
    Next
End Sub

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het nadeel is dat de lijnen op veel verschillende manieren gekoppeld kunnen worden zoals in de eerder geplaatste links naar afbeeldingen.
Er moet dus worden opgegeven wat voor verbinding het om gaat en wat de uitkomst moet zijn van je capaciteit. Dan is dit eventueel te berekenen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan