Accu vervangen, maar loopt nog snel leeg!

Status
Niet open voor verdere reacties.

turbojohn

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2007
Hoi allemaal,

Ik heb van mijn toshiba A200-10V mijn accu vervangen.
Echter, de laptop loopt nóg snel leeg, terwijl mijn accu gewoon nog vol is!
Ik heb een 6cell accu en de spanningen zijn rond de 3,86V per cel als de laptop aan geeft dat de accu leeg is.
Er moet ergens iets zijn waar de energie opgeslagen is van mijn oude accu.

Weet iemand hoe ik deze foute weergave kan resetten? Zijn daar tricks voor?
Alvast hartelijk dank!

Groetjes, John

Hehe, al gevonden.
Ik heb dagen naar de oplossing gezocht, maar niet gevonden.
Dus ik dacht, plaats ik de vraag eens op helpmij. En juist ik de vraag geplaatst had en ik nog eens googlede, kwam ik bij een forumtopic van Toshiba zelf, waar Toshiba de werking van Toshiba Power Saver (TPS) uitlegt.
Toshiba laptops hebben de Toshiba Power Saver (dit wist ik al, alleen de werking ervan niet precies).
Deze wordt bij 'Kritiek accu niveau' geactiveerd (is meetbaar op de accu) en de TPS gaat dan de celspanningen meten, tot deze tot het werkelijke kritieke niveau gaan.
Zo lang (de celspanning boven de 3.0V blijven) blijft de TPS 6% aangeven, zodat de laptop niet uitgaat.
Als de celspanningen onder de 3.1V komen, gaat de TPS over tot 5% (of wat de gebruiker heeft ingesteld als kritiek accuniveau), zodat Windows de laptop afsluit.
Het moment tot 3.1V wordt opgeslagen door de TPS en zodoende wordt de tijdsduur continu aan de nieuwe energiewaarde aangepast.

Leuk om te weten, maar lang om uit te zoeken;).
Ik deed de stekker er in, nadat windows aangaf dat de accu bijna leeg was en de stekker er in moest:eek:

De laptop staat nu al 35minuten te biepen en het accutekentje staat ook al 35 minuten te knipperen met een groot rood kruis:d

De accu heb ik zelf vernieuwd, door de cellen te vervangen voor nieuwe.
De standaard cellen zijn 2000mAh, ik heb er nu 3800mAh in gedaan.
Dus de accu moet langer mee gaan dan eerst.
Laten we het eens bezien.

Naja, opgelost dus... voor degene die nog vragen hebben, hoor ik ze graag:thumb:

Laatst bewerkt:
Hmm, naar het eerst eruit zag dat de laptopaccu gekalibreerd is, blijkt dit toch niet het geval:S
Als de accu vol is en ik de adapter eruit haal, dan loopt het met % tegelijk naar beneden (in 15minuten tot 6%) en daar blijft deze hangen.
Dan blijft de accu minutenlang piepen en op een gegeven moment is het pats uit.
Geen sluimerstand (terwijl dit wel ingesteld staat bij energiebeheer).

Iemand een idee hoe ik handmatig nog iets hieraan kan verbeteren?

Groetjes, John

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan