Eagle Creek
Verenigingslid
- Lid geworden
- 3 okt 2002
Heyhey,
ik (sorry) ben bang dat ik een probleem heb met de accu van mijn laptop.
Ik maak er even een tijdlijntje van:
Sinds ik vakantie heb, heb ik hem weinig gebruik. Sporadisch, in ieder geval niet aan de oplader. De accu werd, uiteraard, steeds leger. Op het laatst gaf hij aan 10% stroom over. De laptop viel nog niet uit, noch schakelde in slaapstand omdat deze grens op de 4% ligt.
Ik heb de laptop sinds dien niet meer gebruikt en in uit vebruikt hij amper 1% per maand ofzo? En absoluut geen 10% in twee weken (ik weet dat de temperatuur kan verschillen maar toch, hij lag niet in de zon).
Ik heb hem van de week aan de lader gelegd. Het accu lampje ging branden. Toen ik hem er 5 uur later vanaf haalde, brandde het lampje nog steeds! Ik vond dit vreemd want normaal gesproken gaat het lampje uit als de accu vol is.
Gisteren wilde ik hem aanzetten en totaal geen reactie.. Vreemd aangezien hij vijf uur had liggen laden.
Met de stekker erin ging het goed.
In Windows gekeken naar de batterijspanning. "Bezig met laden, toenemend energieniveau, resterend onbekend". Onbekend? Had ik nog nooit gezien.. Laptop uitgeschakeld, accu eruit, stroom eraf, pinnetjes schoongeblazen, accu erin, stroom erop, XP geboot.
Daar gaf hij een accuspanning van 0% (!) aan. Ik dacht 'dat is de oorzaak' en liet hem gewoon laden vanuit Windows. (al vond ik die 0% al vreemd).
Maar.. Na een uur geladen te hebben zat ik nóg steeds met 0% spanning.
PC opnieuw opgestart en de stekker eruit gehaald, en inderdaad poef uit.
Daarna de stekker erin, en het acculampje wilde niet branden. Nog een keer de accu eruit en erin (stekker eruit), en opnieuw geprobeerd.
Op dit moment brandt het acculampje wel en ben ik bezig met een batterycallibration maar ik ben bang dat hij eeuwig bezig blijft omdat de accu niet meer kan/wil laden?
Het betreft een LI-ION accu. Dit heb ik gelezen: http://forum.pocketinfo.nl/showthread.php?t=51492 en wekt mij een beetje zorgen..
Ik ban bang dat de spanning toch, om welke vreemde reden dan ook, naar 0% is gekomen.
Maar; naar welk voltage?
Aangezien het laden-lampje nu wel brandt (zij het dat 'ie af en toe knippert) vermoed ik dat er toch geladen wordt. Echter; ik twijfel hieraan omdat dit bij de Windows situatie ook zo was.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand is, hoe het gekomen kan zijn, hoe ik dit op kan lossen en wat de gevolgen zouden zijn
?
ik (sorry) ben bang dat ik een probleem heb met de accu van mijn laptop.
Ik maak er even een tijdlijntje van:
Sinds ik vakantie heb, heb ik hem weinig gebruik. Sporadisch, in ieder geval niet aan de oplader. De accu werd, uiteraard, steeds leger. Op het laatst gaf hij aan 10% stroom over. De laptop viel nog niet uit, noch schakelde in slaapstand omdat deze grens op de 4% ligt.
Ik heb de laptop sinds dien niet meer gebruikt en in uit vebruikt hij amper 1% per maand ofzo? En absoluut geen 10% in twee weken (ik weet dat de temperatuur kan verschillen maar toch, hij lag niet in de zon).
Ik heb hem van de week aan de lader gelegd. Het accu lampje ging branden. Toen ik hem er 5 uur later vanaf haalde, brandde het lampje nog steeds! Ik vond dit vreemd want normaal gesproken gaat het lampje uit als de accu vol is.
Gisteren wilde ik hem aanzetten en totaal geen reactie.. Vreemd aangezien hij vijf uur had liggen laden.
Met de stekker erin ging het goed.
In Windows gekeken naar de batterijspanning. "Bezig met laden, toenemend energieniveau, resterend onbekend". Onbekend? Had ik nog nooit gezien.. Laptop uitgeschakeld, accu eruit, stroom eraf, pinnetjes schoongeblazen, accu erin, stroom erop, XP geboot.
Daar gaf hij een accuspanning van 0% (!) aan. Ik dacht 'dat is de oorzaak' en liet hem gewoon laden vanuit Windows. (al vond ik die 0% al vreemd).
Maar.. Na een uur geladen te hebben zat ik nóg steeds met 0% spanning.
PC opnieuw opgestart en de stekker eruit gehaald, en inderdaad poef uit.
Daarna de stekker erin, en het acculampje wilde niet branden. Nog een keer de accu eruit en erin (stekker eruit), en opnieuw geprobeerd.
Op dit moment brandt het acculampje wel en ben ik bezig met een batterycallibration maar ik ben bang dat hij eeuwig bezig blijft omdat de accu niet meer kan/wil laden?
Het betreft een LI-ION accu. Dit heb ik gelezen: http://forum.pocketinfo.nl/showthread.php?t=51492 en wekt mij een beetje zorgen..
Het bovenstaande samenvattend:
- laadt een actief gebruikte Li-Ion zo vaak als mogelijk op
- voorkom diep ontlading
- voor langdurige opslag de accu niet meer dan 40% lading geven. en bewaren in een droge koele ruimte, niet zonder koelbox in de koelkast en nooit in de vriezer.
- laat de pda 1x per maand de accu tot hibernate-status ontladen voor recalibratie van de laadelectronica in de pda.
- hou de accu te allen tijde koel, laat je pda beslist niet in een stilstaande zonnig geparkeerde auto (ook om andere reden ), zeker niet na een lange rit waarbij de autolader heeft gezorgd voor een 100% lading van de Li-Ion accu (vakantiereis).
- koop geen Li-Ion accu op voorraad. De levensduur na assemblage is 2-3 jaar, ongeacht of je ‘m nu veel, weinig of totaal niet gebruikt.
- let op de productiedatum bij aanschaf van een nieuwe of 2e-hands accu. Laat winkeldochters en beursaanbiedingen bij twijfel maar liever liggen.
Comatueuze behandeling
Eén cel van een lithium-achtige accu heeft een normale spanning van 3.7V. Als een Li-Ion zodanig ontladen wordt dat de spanning beneden 2.5V komt, wordt de interne beveiliging geactiveerd en is de accu ‘dood’: de electronisch geregelde oplader in pda’s of camera zal de accu niet meer kunnen opladen. De meeste in pda’s geïntegreerde opladers weigeren overigens al dienst als de spanning (volgens de pda, maar dat terzijde, dat kwam al ter sprake) beneden de 3V komt. De accu is dan nog niet ‘dood’, maar je pda wil ‘m niet meer opladen.
De accuspanning meten geeft duidelijkheid over de kansen tot reanimatie.
Tip (meer dan 3V)
Blijkbaar is de accu OK, de laadelectronica is van slag. De ‘rust-instructie’ van HP voor je pda, in feite een recalibratie-truc, is een goede tip en geldt vermoedelijk ook voor andere merken pda’s.
Tip (3V)
Door de accu kunstmatig op een wat hogere temperatuur te brengen (niet overdrijven en nee, natuurlijk n-i-e-t in de magnetron; “onder je oksel” leek me een aardige hint), loopt de accuspanning gedurende die temperatuurstijging weer iets op en kun je kijken of dat net voldoende is om je pda-laadelectronica ervan te overtuigen dat het beter is om weer gewoon aan het werk te gaan.
Tip (2.5V)
Speciale Li-Ion opladers (Cadex) kunnen een boost-lading geven en ook tot 2.5V ontladen ‘dode’ accu’s weer reactiveren. Er zijn speciale servicecentra die 80-90% van de aangeboden doodgewaande accu’s alsnog weer nieuw leven weten in te blazen.
Als je het per se zelf wilt proberen en goed weet hoe je een accu gecontroleerd laadt (laadspanning, max.laadstroom, plus op plus, etc..) of een ‘opdonder’ weet te geven, hou dan terdege de temperatuur van de batterij in de gaten. Maak dat je weg komt als de temperatuur onrustbarend stijgt: de electroliet is brandbaar en in een gesloten vat hoogst explosief. Zelfs degene die wel eens heeft zitten pielen met een condensator onder overspanning, kan zich slecht voorstellen wat er gebeurt. Ook als het mis is gegaan, moet je blijven oppassen want de materiaalresten zijn caustisch.
Tip (1.5V)
Maar als de accuspanning om welke reden dan ook onder de 1.5V is gekomen, is het echt over en uit. Een poging om een diep ontladen Li-Ion accu weer te reactiveren wordt meermalen als een levensgevaarlijke stunt omschreven: een explosie is onvermijdbaar.
Ik ban bang dat de spanning toch, om welke vreemde reden dan ook, naar 0% is gekomen.
Maar; naar welk voltage?
Aangezien het laden-lampje nu wel brandt (zij het dat 'ie af en toe knippert) vermoed ik dat er toch geladen wordt. Echter; ik twijfel hieraan omdat dit bij de Windows situatie ook zo was.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand is, hoe het gekomen kan zijn, hoe ik dit op kan lossen en wat de gevolgen zouden zijn