Acer 6530G doet niet wat die beloofd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Niels1983

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2008
Hallo Dit is mijn eerste tread hier.
Ik heb sinds anderhalve week een mooie nieuwe Acer 5630g-704g64mn. het gaat hier om het snelste model, met 2ghz processor, 4gb intern, en een 512 dedicated graphische kaart die in de piek kan worden uitgerbeid.
dit klint volgens mij allemaal redelijk snel, zeker sneller dan mijn asus A3AC met 1.6 ghz en 2gb intern geheugen.
Nu vind ik hem helemaal niet zo snel! Ik gebruik hem veel voor het gewone internet en words werk, maar ook voor photoshop, maar daar heeft die echt een serieus probleem mee, als ik iets open moet die laden en zo!
Maar het grootste probleem is met een filmpje streamen van bijvoorbeeld youtube, dat gaat heel erg haperig, ook eerst uit laten bufferen geeft geen beterschap.
Wanneer ik een filmpje direct op mijn computer draai gaat dat ook heel moeizaam, waarbij hij haperd, beeld staat stil, en geluid gaat verder en andersom.

Nu ben ik even gaan kijken naar hoe en wat en heb wat benchmark progjes laten draaien, waaronder lightmarks, daar geeft die aan dat die op 19.7 FPS zit, dus volgens mij niet echt goed.
Vervolgens even naar taakbeheer gaan kijken, daar zie ik dat het geheuegen steeds tussen 0,99mb en de 1,06 gb zit. dan heb ik open, msn (2 gesprekken) deze computer en dus taakbeheer. bij 1.06 kijk ik een heel klein filmpje. Opvallend is dat de CPU heel snel omhoog schiet. Wanneer ik een scherm minimaliseer en weer open, gaat die van 14% naar 60%, bij het filmpje zat die regelmatig op 100%.
Ik werk op Vista 32bit.
Ik kwam er nu achter dat er 0 mb is gereserveerd voor videogeheugen. Is dat normaal of de reden van dit gedoe?

zo heel verhaal maar heeft iemand een idee wat er is!
Op deze site kwam ik wat verontrustende berichten tegen, waarbij hetzelfde geval wordt benoemd!

http://www.topproduct.nl/hardware/notebooks/review/iprod/BA23FC75-B25E-4B47-9D36-D6561CE81682/0000/Acer_Aspire_6530_review.html

Hallo Dit is mijn eerste tread hier.
Ik heb sinds anderhalve week een mooie nieuwe Acer 5630g-704g64mn. het gaat hier om het snelste model, met 2ghz processor, 4gb intern, en een 512 dedicated graphische kaart die in de piek kan worden uitgerbeid.
dit klint volgens mij allemaal redelijk snel, zeker sneller dan mijn asus A3AC met 1.6 ghz en 2gb intern geheugen.
Nu vind ik hem helemaal niet zo snel! Ik gebruik hem veel voor het gewone internet en words werk, maar ook voor photoshop, maar daar heeft die echt een serieus probleem mee, als ik iets open moet die laden en zo!
Maar het grootste probleem is met een filmpje streamen van bijvoorbeeld youtube, dat gaat heel erg haperig, ook eerst uit laten bufferen geeft geen beterschap.
Wanneer ik een filmpje direct op mijn computer draai gaat dat ook heel moeizaam, waarbij hij haperd, beeld staat stil, en geluid gaat verder en andersom.

Nu ben ik even gaan kijken naar hoe en wat en heb wat benchmark progjes laten draaien, waaronder lightmarks, daar geeft die aan dat die op 19.7 FPS zit, dus volgens mij niet echt goed.
Vervolgens even naar taakbeheer gaan kijken, daar zie ik dat het geheuegen steeds tussen 0,99mb en de 1,06 gb zit. dan heb ik open, msn (2 gesprekken) deze computer en dus taakbeheer. bij 1.06 kijk ik een heel klein filmpje. Opvallend is dat de CPU heel snel omhoog schiet. Wanneer ik een scherm minimaliseer en weer open, gaat die van 14% naar 60%, bij het filmpje zat die regelmatig op 100%.
Ik werk op Vista 32bit.
Ik kwam er nu achter dat er 0 mb is gereserveerd voor videogeheugen. Is dat normaal of de reden van dit gedoe?

zo heel verhaal maar heeft iemand een idee wat er is!
Op deze site kwam ik wat verontrustende berichten tegen, waarbij hetzelfde geval wordt benoemd!

http://www.topproduct.nl/hardware/notebooks/review/iprod/BA23FC75-B25E-4B47-9D36-D6561CE81682/0000/Acer_Aspire_6530_review.html

En Als hij OP NET STROOM draait ?

Niels,

Ik heb sinds 2 weken dezelfde laptop (zij het de 703G32MN, maar deze is in grote lijnen identiek aan jouw laptop...320 gb i.p.v 640 gb harddisk en 3 ghz intern geheugen).

Ik heb net als jij een benchmark-test uitgevoerd met lightsmark2007, omdat ik benieuwd was naar de prestaties van de videokaart (De voornaamste reden waarom mijn keuze op deze laptop is gevallen). Mijn laptop kwam hierbij uit op 67 fps en overtrof daarmee mijn verwachten.
De laptop is snel genoeg om redelijk zware spellen als oblivion en call of duty4 te kunnen draaien en zou daarom zeker geen problemen moeten geven bij eenvoudige bewerkingen als photoshop en streaming videos. Zelfs Crysis (de creme de la creme op het gebied van games van dit moment) draait redelijk, zij het alleen met bescheiden beeldinstellingen (lees: low/medium mix)

Hoewel ik geen antwoord kan geven op je vraag over het gereserveerde videogeheugen, raad ik je wel aan op zn minst een keer te proberen of het wijzigen hiervan enig effect heeft. Ik zal eens kijken hoe de configuratie van mijn laptop er uit ziet. Mogelijk kan ik hiermee wat onduidelijkheid en twijfel uit de weg ruimen.

Mogelijk heeft het backup-progje iets te maken met de zware belasting van de processor? Ik kan me herinneren dat ik op de eerste dag ook voortdurend op een cpu-belasting van 99% zat omdat het backup programma nog actief was op de achtergrond.

Pieter.

hey nevux
Dat zijn boeiende dingen
Heb jij ook de Ati Radeon 3650HD erin zitten? met 512mb?
De mijne zou in theorie beter mieten presteren dan de jouwe lijkt mij?
Bedoel je dat NTI back up progje? Want die staat bij mij inderdaad nog aan.
Ik kan dus niks wijzigen? Hoeveel videogeheugen geeft die bij jou aan?

De specs zijn 100% identiek op het RAM-geheugen na. Dit zou in theorie inderdaad iets betere prestaties moeten opleveren, maar dit hangt met name af van de vidkaart en cpu.

Ik bedoel inderdaad het NTI backup prog. Dit programma vraagt vrij veel van de processor als ik me niet vergis. Probeer dit proces eens af te sluiten in taakbeheer. Wellicht helpt dit..

Ik zal ff wat research doen en opnieuw posten zodra ik meer weet.

okee nah jah maar de cpu is toch ook hetzelfde net als de graphische kaart?
als jij naar je beeldscherm instellingen gaat hoeveel mb video geeft die aan dan?

Maar goed volgens mij moet elke laptop een filmpje kunnen afspelen!

Kaart en cpu zijn hetzelfde inderdaad.

totaal beschikbaar grafisch geheugen : 1791 mb.

systeemvideogeheugen: 0 mb

ik snap dan niet wat het verschil is, ik heb die updates uitgezet en dat hielp iets, maar daar bleef het bij, ik ga denk maar terug naar de winkel.

Zeker doen!

Laat ff weten of de vervangende laptop wel naar behoren werkt. Ga je overigens voor hetzelfde model, of heb je besloten om over te stappen op een andere laptop?

ik ben bang dat er niet veel te ruilen valt! Tegenwoordig doen ze dat niet zo makkelijk meer, en ben bang dat ze hem dus opsturen, al ga ik daar niet zo maar mee akkoord natuurlijk!
Heb jij naast dat NTI back up progje er nog meer afgegooid van de standaard installatie?
Als ik mag ruilen wil ik wel dezelfde denk ik ben wel tevreden over de kast, en het scherm!

Ik heb nagenoeg alle standaard acer/atheros-software verwijderd. Ik denk echter niet dat dit veel verschil zal maken aangezien het programmas zijn die niet automatisch in het geheugen worden gelaten, maar handmatig moeten worden gestart.

Heb je al uitvoerig gescanned op malware/spyware/virussen? Ik raad aan hiervoor de volgende programmas te gebruiken:

Spybot search and destroy
Avira Antivir
Spywareblaster

Ik heb hier zelf erg goeie ervaring mee.

Ook alle essentiele windows-vista updates downloaden/installeren en windows firewall inschakelen!

Hallo
Ik heb eindelijk de laptop terug! En hij werkt nu super.
het opstarten duurt vrij lang, langer dan bij mijn XP computer!
Maar hij is veel sneller, klein puntje van irritatie is dat ze zeggen ik programma's heb gewist! Maar dat zou alleen kunnen als ik in een soort coma achter mijn computer dingen heb zitten verwijderen. Dus dat kan niet!
Ook werkte het systeem niet op maximale snelheid, ik neem aan dat dat een fabrieks instelling is, want dat las ik op meer plaatsen!
Maar goed hij geeft nu dus 81,9 fps gemiddeld in Lightmark.

Bedankt voor het mee denken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan