ACER Aspire 5738G-644G32MN 15,6" VS Studio-dell '15

Status
Niet open voor verdere reacties.

thunderbolt

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2007
Beste allen,

Ik wil een nieuwe laptop kopen en daar heb ik een aantal vragen over.
1. Nu heb k een beetje rondgekeken en kom ik uit bij twee laptops. Namelijk de ACER Aspire 5738G-644G32MN 15,6" en de Studio-dell '15 (verdere info hier beneden).
Ze kosten allebei 700 euro. Welke acht u beter?
2. Ik heb weinig verstand van computers etc. Waar ik vooral geen verstand van heb is de videokaart. Ze verschillen bij beiden laptops. Kan iemand aangeven welke twee het beste is en waarom.. ook in hoeverre die videokaarten verschillen van mijn huidige (de NVIDEA GeForce Go 7300).
3. Het probleem wat ik vaak tegenkom is dat bij laptops die aangeboden worden op internet, de videokaart niet in verhouding staat (slechter is) dan de rest van de laptop. Weet iemand een plek waar je zelf helemaal je laptop kan samenstellen?

Ik gebruik mijn laptop voornamelijk voor internet en tekstbewerking, maar speel best wel graag een mooie game op zijn tijd. Het budget is rond de 600-700 euro en ik reis er redelijk vaak mee (tussen mn kamer en thuis bij mijn ouders), dus 15'' is gewenst.

Alvast bedankt!

Gr's
Willem.

De ACER Aspire 5738G-644G32MN 15,6":

Merk processor : Intel
Type processor : Pentium T6400
Kloksnelheid : 2,0 GHz
Cachegeheugen : 2048 KB
Bustechnologie : 800 MHz
Intern geheugen : 4096 MB
Harde schijf : 320 GB
CD/DVD (RW) : double layer DVD
Diskettestation : nee
Grafische kaart : nVidia GeForce G 105M 512 MB
Grafisch geheugen tot : -
Shared videogeheugen : ja
Modem : 56k6 V.92
IEEE 1394 : nee
Netwerkkaart : ja
Parallelpoort : nee
Seriële poorten : nee
USB-poorten : 4x USB 2.0
TV-out : nee
Touchpad : ja
Accu : Li-ion
PCMCIA : nee
Schermformaat : 15,6 inch
Widescreen scherm : ja
Besturingssysteem : Win Vista Home Premium
IRDA : nee
WiFi : 802.11n
Garantie : carry in
Garantieduur : 12 maanden
Bluetooth : nee
Ingebouwde webcam : ja
Nummeriek toetsenbord : ja
Geheugenkaartlezer : ja

De Studio-dell '15:

Intel® Core™ 2 Duo Processor P8600 (2.40Ghz, 3MB, 1066MHz)
Legitieme Windows Vista® Home Premium SP1 - Dutch
15,4-inch WXGA WLED (1.280 x 800) TFT-breedbeeldscherm met TrueLife™
Geïntegreerde 2,0 megapixel webcamera
4.096 MB 800 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 2.048]
320 GB (5.400 rpm) SATA harde schijf
256 MB ATI® Radeon™ HD 3450 grafische kaart
Vast intern dvd+/-rw-station met laadsleuf, inclusief software
6-cel lithium-ion hoofdbatterij (56 Wh)
Intel WiFi Link 5100 (802.11 a/b/g/n 1x2) halve minikaart

Laatst bewerkt:
Dat is duidelijk de Dell laptop. Goede aanbieding.. processor is 20% sneller (2.4 t.o.v. 2.0 GHz), grafische chipset is wat beter en daarnaast is Dell ook nog eens een beter merk dan Acer..

Mwah wat betreft die grafische chipset heb ik me even vergist. De Ati 3450 chipset is wat prestaties per mb betreft wel beter, maar beschikt slechts over 256 mb in plaats van 512 mb bij de acer.
COD5 spelen gaat wel lukken, op mijn laptop met een AMD Turion 2.0 ghz en Nvidia 8400M GS chipset van 256 MB kan ie ook draaien, maar dan niet een al te hoge resolutie (1024 x 768 lukt wel) en alle settings op low.

Desondanks blijf ik een tegenstander van gamen op laptops.. Zeker als je er geen 2500 euro aan uitgeeft.

Edit: op www.notebookcheck.nl zie je een lijstje met de grafische chipsets, onderverdeeld in 3 of 4 classes, deze kaarten bevinden zich allemaal in class 3.. Geen super kaarten dus, maar die vind je ook niet in laptops van deze prijsklasse.

Laatst bewerkt:
Mwah wat betreft die grafische chipset heb ik me even vergist. De Ati 3450 chipset is wat prestaties per mb betreft wel beter, maar beschikt slechts over 256 mb in plaats van 512 mb bij de acer.
COD5 spelen gaat wel lukken, op mijn laptop met een AMD Turion 2.0 ghz en Nvidia 8400M GS chipset van 256 MB kan ie ook draaien, maar dan niet een al te hoge resolutie (1024 x 768 lukt wel) en alle settings op low.

Desondanks blijf ik een tegenstander van gamen op laptops.. Zeker als je er geen 2500 euro aan uitgeeft.

Edit: op www.notebookcheck.nl zie je een lijstje met de grafische chipsets, onderverdeeld in 3 of 4 classes, deze kaarten bevinden zich allemaal in class 3.. Geen super kaarten dus, maar die vind je ook niet in laptops van deze prijsklasse.

Nee oke.. ik ben ook geen voorstander van gamen op laptops.. dat is ook niet mijn hoofdbezigheid. Maar ik zou natuurlijk wel zo'n best mogelijk prijs/kwaliteit-laptop willen kopen. Maar als je bijv. COD5 al redelijk kan spelen ben ik eigenlijk wel redelijk tevreden. Ook de CPU en RAM-geheugen zijn in de laptop van Dell wel prima.

Bedankt voor je reactie!

Ow nog één vraagje.. Weet je een website waar je zelf een laptop kan samenstellen? Want ik loop vaak tegen het probleem dat van die samengestelde laptops de CPU en geheugen wel in orde zijn, maar dat de videokaart tegenvalt.

Mwah wat je kunt doen is bij Alternate kijken. Zij stellen zelf laptops samen en zetten die in de markt, maar hier kun je zelf geen wijzigingen in aanbrengen.
Daarnaast las ik iets van 2 weken terug op de Plugged afdeling van www.nu.nl dat er een fabrikant is die het zelf samen laat stellen, maar deze zit in Amerika en vraagt niet al te lage prijzen zeg maar..

Oké bedankt. Ja op alternate had ik gekeken, maar die komen toch ook niet echt boven de studio "15 van Dell uit..

Bedankt. Ik zal 'vraag opgelost' aanvinken.

Nee het is inderdaad moeilijk om boven die aanbieding uit te komen denk ik. En gelukkig zijn de laptop onderdelen niet allemaal los te krijgen, dat zou pas een chaos worden. Iedereen gaat zelf even een laptopje bouwen, dat vraagt om problemen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan