ACER Aspire 5750G harde schijf loopt soms vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mezzelink

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2013
Ik heb even een account aangemaakt hier omdat ik met een probleem zit;
Over 3 weken heb ik mijn BA-afstudeer examen waarvoor ik mijn laptop nodig heb. Echter sinds vorige week vertoond de laptop rare kuren.

Het begon met een Blue-screen, waarna de laptop opnieuw opstart en de volgende melding gaf:

"A disk read error occured"

Nadat ik opnieuw opstartte, werkte de laptop weer prima gedurende enkele dagen.
Ik heb afgelopen weekend even een complete scan van de HD gedaan (bij deze computer, eigenschappen -> schijfcontrole -> allebei de vakjes aangevinkt, dus ook het corrigeren van fouten)

Dit duurde een hele nacht maar is succesvol voltooid. Ik hoopte dat hiermee de problemen opgelost waren, echter krijg ik nu soms met opstarten een andere melding:

Het is zoiets als deze melding, over de HDD die niet aangesproken kan worden om te booten:

Broadcom UNDI PXE-2.1 v12.2.0
PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-M0F: Exiting Broadcom PXE ROM.
No bootable device -- insert boot disk and press any key

Soms loopt de laptop nu ook vast (muis beweegt heel traag, 3 fps ofzo, waarna hij langzaam vast komt te zitten en opnieuw opstart)

Het vreemde is dat het totaal random is. Gister nog een hele dag kunnen werken erop, vanmorgen een vastloper, en vanmiddag werkt hij weer prima.

Ik kan momenteel niet de laptop wegbrengen om ernaar te laten kijken omdat ik hem echt nodig heb de komende 3 weken. Heeft iemand advies wat ik zou kunnen doen om dit te verhelpen (al is het maar tijdelijk?)

Het gaat om een laptop type ACER Aspire 5750G (i5-2410M @2.3Ghz, 640GB HDD, 8GB DDR3 Memory, Nvidia GeForce GT 540M)

Alvast bedankt voor hulp!

In ieder geval zou ik heel snel een backup maken van voor jou waardevolle losse data.

Het zou in het gunstigste geval in de opstartsector kunnen zitten, maar ik acht de kans groter in de hardeschijf zelf ( slechte/defecte sectoren).

Maak in ieder geval een backup.
De harde schijf heb je al op fouten laten scannen en repareren.
Wat was het resultaat?

Je zou nu nog met een installatiedvd kunnen opstarten en opstartherstel uitvoeren.

De harde schijf zou ik op fouten scannen met een progje iop te halen bij de fabricant van de schijf.

Hoi Mezzelink,

Er zijn een paar dingen die je kunt doen; waarschijnlijk- maar dat had je zelf ook al door - is de HDD de boosdoener.
Aller eerst kun je proberen om de laatste driver voor de HARDDISK CONTROLLER downloaden, de AHCI driver.
Verder zou je ook de chipset drivers kunnen updaten, je hebt een INTEL systeem, dus kun je het beste bij INTEL terecht.
Het beste kun je het systeem even laten scannen voor updates, het kan nl. een driver probleem zijn.

Mocht dat allemaal niet helpen, moet je overwegen een nieuwe HDD te plaatsen.
Dan kun je het beste zo snel mogelijk een systeemkopie maken op een externe HDD, die je later op een evt. nieuwe HDD kan terugplaatsen.
Ik wens je veel succes:thumb:

Bedankt voor de snelle hulp en suggesties;

De backup heb ik vanmiddag gemaakt (gek genoeg werkt hij nu gewoon de hele tijd prima, alsof er niks aan de hand is)

Ik zal ook even op zoek gaan naar updates voor drivers.

Wat precies de resultaten van de HDD-scan waren weet ik niet, s'ochtends na het scannen zag ik gewoon het bureaublad, zonder een log of resultatenscherm.
Ik heb nog wel even in de windows-logboeken gekeken of ik daar iets kon vinden maar daar kwam ik niet uit. Weten jullie waar deze logs doorgaans worden opgeslagen door Windows?

Kan het misschien zo zijn dat de kabel niet goed bevestigd zit of dat er een breukje in de kabel zit die naar de HDD gaat? Vind het zo vreemd dat hij de ene keer prima werkt en dan ineens uitvalt en met de melding komt dat er geen Boot-device is gevonden..

Start je Windows Cdtje op. Ga naar de opdracht pomp en tik in:

fdisk /r
Als je Fdisk /? doet zie je alle commando's die er zijn voor Fdisk.
Desnoods kan je je MBR nog een keer aanmaken.

Hier kan je het een en ander vinden over het Fdisk commando. Je kan ook de status van je MBR bekijken of van je hardeschijven.
http://www.computerhope.com/fdiskhlp.htm#01

Lees eerst de link goed door.

Laatst bewerkt:
Vergeet erbij te vermelden. Als je met Fdisk bezig bent en je laptop valt uit. Kan je je laptop bij het grof vuil zetten. Leg hem dan ook aan het stroom.

Thanks voor de tip, zoiets ziet er riskant uit en daar ga ik liever niet zelf in lopen tweaken of rommelen. Dan is het nog goedkoper / nuttiger om straks gewoon een nieuwe HDD te kopen. Probleem is dat ik de komende weken echt de laptop nodig heb dus ik vermijd liever het risico dat hij helemaal bij het grofvuil kan ;)

Als je met Fdisk bezig bent en je laptop valt uit. Kan je je laptop bij het grof vuil zetten
Zou niet weten waarom dat zo zou zijn hoor.
@TS: inderdaad zo snel mogelijk image maken van de disk of een disk clone uitvoeren en schijf vervangen. Ook al werkt de schijf nu goed, morgen kan het ineens afgelopen zijn en systeem overzetten terwijl alles nog werkt is altijd vele malen sneller dan alles opnieuw installeren. Dit laatste heeft dan wel weer als voordeel dat je meteen van alle rommel af bent en dat de laptop weer wat sneller is.

Bedankt allen voor de tips!

Heb vannacht nog een keer de complete HDD check gedaan met foutcorrectie, nu vroeg ik me af waar ik ergens het logboek kan vinden in Windows met de resultaten daarvan?
Dan kan ik deze wellicht hier op het forum posten voor meer inzicht in het probleem.

Nog maar even reageren; ik heb de laptop even opengemaakt en de harde schijf er even uitgehaald, en daarna opnieuw bevestigd. Sindsdien werkt hij goed en heb ik geen crashes meer gehad. Ik ben benieuwd of dit ook zo blijft de komende tijd, maar het zou dus kunnen dat hij gewoon echt niet goed vastzat.

Voor nu werkt hij weer, mocht ik later nog problemen krijgen ermee dan laat ik het hier wel weten. Iedereen die zelf zo'n probleem heeft raad ik dus aan eerst de HD opnieuw goed vast te zetten.

Bij deze trek ik mijn betoog in;)
Goed dat je daar aan gedacht hebt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan