acer aspire 7738g zwart scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

Redmage

Gebruiker
Lid geworden
17 apr 2007
Hallo

Ik heb m'n laptop (of is het notebook ?) nu al 4 jaar, nooit enig probleem gehad

Acer Aspire 7738G
Windows Vista home
:: Processor
Intel Core 2 Quad Q9000 2 GHz
:: Mainboard
Intel PM45
:: Memory
4096 MB, DDR3
:: Graphics adapter
NVIDIA GeForce GT 240M - 1024 MB, Core: 550 MHz, Memory: 790 MHz, DDR2 SDRAM, ForceWare 1000186.52
:: Display
17.3 inch 16:9, 1600x900 pixel, WXGA++ AUO B173RW01 V0, glossy: yes
:: Harddisk
Hitachi Travelstar 5K500.B HTS545050B9A300, 500 GB 5400 rpm 500 GB

Speelde far cry 2, crysis 2 etc probleemloos.

Ik kreeg laatst een bericht voor update van m'n acer movies of zoiets, klikje gewoon maar ja en na update ging hij gewoon terug opstarten.
bij opstarten ging het echter mis er stond iets van dat er een schrijffout of zo moest zijn en ik heb toen keuze genomen om de vorige versie van opstarten te kiezen.
Terug opgestart en ik zie wel het balkje van windows en hoor het geluid dat je hoort als ie klaar is en je het bureaublad moet krijgen maar in plaats daarvan kreeg ik een zwart scherm (geluid etc werkt en alles draait normaal maar ik zie gewoon niets).
Een hersteller zei me dat m'n videokaart kapot moet zijn + dat die bij Acer op het moederbord vastzit en het dus veel gaat kosten (300-400,00 €) maar ik geloof er niet zoveel van :
1. op ebay zag ik een moederbord tekoop nieuw voor acer 7738g voor 100,00 € maar daar staat op met slot voor videokaart (dus geen videokaart vast op het moederbord)
2. mss is het eerder een driverprobleem want ik geloof dat ik bij opstarten nog wel de tekst/keuze voor bios etc kan zien/krijgen.
3. heb vroeger zelf ook beeldkaart etc in een PC veranderd. Is dit bij een laptop zelf te doen of moeilijk ? Als het enkel de videokaart is, kan ik ergens die Nvidea kaart nog vinden ?
4. is het mogelijk deze laptop te upgraden als ik dan toch hardware moet veranderen bvb processor met 3gh en een betere videokaart .... zonder dat dit problemen van oververhitting kan geven ? Ik had graag far cry 3 gespeeld maar m'n specs zijn te laag.

Kunnen jullie me helpen want heb niet veel zin zomaar 300-400,00 € weg te gooien als het niet nodig is.

Bedankt alvast voor jullie hulp

mvg
rob

Probeer eens op te starten met de installatieschijf en kies voor opstartherstel.
Hiervoor dient in BIOS cdrom als 1e opstartitem ingeschakeld te staan.

Stel je start je laptop op en je krijgt aan het begin beeld. Dan is het zeer onwaarschijnlijk dat het je videokaart is.
Probeer eerst eens wat Zoefff hier voorstelt. Mocht het niet werken post het dan weer even hier dat het niet werkt. En wat hij aangeeft wat het niet doet
dan kunnen wij weer passend advies geven.

ja ik kreeg ook eerder berichtje om op te starten met 'installatieschijf' maar ik zou begot niet weten waar ik die schijf gelegd heb dan of ik er wel ooit een heb gekregen bij die laptop want alles was al voorgeinstalleerd.

wat moet ik dan nu doen (ik dacht dat de laptop automatisch een backup aanmaakte voor systeemherstel)

Probeer hem eens in veilige modus op te starten kijk eens of dat werkt.

Gisteren hem terug opgehaald van de computershop die zei dat hij naar acer moest opgestuurd (nota bene 15,00 € moeten betalen voor niets....)
dus nu kan ik hem terug komende week zelf onderzoeken.
heb nog paar vraagjes
1. welke functieknop was alweer voor opstarten in veilige modus ?
2. als ik me goed herinner had ik dat al eens gedaan nl. veilige modus met netwerkverbindingen maar kreeg zwart scherm. Ik zal het nog eens proberen dit weekend voor alle zekerheid. Als het toch zwart scherm blijft kan ik dan nog iets doen ? Bvb. ergens een installatie / bootcd maken zoals ik destijds heb moeten doen toen er dat politievirus op m'n laptop zat ?
3. winkel zei dus dat m'n harde schijf in orde is gebleven. M'n vrouw vraagt nu of ik op een usb stick ONMIDDELLIJK backup kan maken van al de foto's van de kinderen die erop staan. Is dit mogelijk als ik nog steeds zwart scherm heb maar laptop normaal draait ? hoe ?

thx

Koop een externe 2.5 inch behuizing.
Steek daar de hd even in en stel op een andere pc ea veilig.

Om de bestanden op je harde schijf te redden koop je deze:
http://www.blueface.nl/usb-2-0-naar...onverter-kabel.html?keyword=usb ide converter

Je haalt de harde schijf uit de laptop en sluit em aan op de usb converter die in een andere pc zit,dan kun je bij je bestanden/foto's en zet die weer op de hdd van de betreffende pc of cd/usb stick of iets dergelijks.

Het verhaal over een losse videokaart...nee die zit er niet in en kan er ook niet in.(Volgens mij bij geen enkele laptop)
Dus graag een link naar de ebay vondst.

Probeer een een beeldscherm aan te sluiten via vga of hdmi op de laptop en kijk of je dan wel beeld krijgt.
Zo ja een windows probleem en doe een systeemherstel of driverupdate die je had gedaan verwijderen.

Als de pc opstart en bij de bios is dan op F8 herhaaldelijk drukken dan zou je een keuze moeten krijgen om in veilige modus te komen.

Laatst bewerkt:
Hallo

Ik denk dat er hier sprake is van meerdere defekten ...

De harddisk kun je in een u.s.b. casing monteren om nog te proberen eventuele data te recupereren.

Indien ik mij goed herinner wordt er in dit model laptop een sata 2.5" harddisk gebruikt.

Dit is dan bruikbaar:

http://www.benl.ebay.be/itm/2-5-IDE...es_HardDriveEnclosures_RL&hash=item53f4cd4324

In deze behuizing kunnen zowel sata 2.5" als ide 25" drives worden gebruikt ...

Dit is veel goedkoper , maar is enkel bedoelt als voorlopige oplossing (data uitlezen)

http://www.benl.ebay.be/itm/USB-2-0...80?pt=AU_CablesConnectors&hash=item2c53b3a39c

Sata datakabel , alsook sata voeding dien je nog zelf te voorzien.

Crystaldiskinfo is prima bruikbaar om te controleren in welke fysieke toestand deze harddisk is (Good/Caution/Bad)

Dit model laptop bestaat met losse videokaart , of geintegreerd op het motherboard.

Beiden hebben last van hetzelfde euvel --> oververhitten indien deze niet frequent zuiver/stofvrij worden gemaakt. (heatpiperadiator / fan)

Langdurige oververhitting ---> loskomen g.p.u./motherboardchipset.

Meestal kun je deze bij een laptop opnieuw "reflowen" .

Indien korrekt uitgevoerd , en de laptop wordt nu wel zuiver/stofvrij gehouden , is deze "herstelling" zo goed als definitief.

De nodige ervaring / materiaal is hiervoor uiteraard wel vereist.

Alle laptops van dit specifieke model die ik reeds onder handen heb gehad , was de g.p.u/motherboard chipset vastgelijmd op het motherboard.

Een "reflow" was dus onmogelijk.

Op deze site is veel terug te vinden , en alles opnieuw herhalen of links geven is niet nodig ... gewoon zoeken op vdk_p , of laptop stofvrij maken ....

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit leest , iets aan de geleverde info ...

Peter

Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle info.
Heb hem zoals gezegd thuis nog eens uitgetest in veilige modus:
- ik kreeg het beeld zwart/wit met de keuzes van veilige modus etc.
- vervolgens kreeg ik m'n muiswijzer te zien
- dan het balkje van microsoft corporation als ie windows aan het laden is
- maar wanneer ik dan desktop moet krijgen hoor ik wel het aanslagen van de fan van de videokaart geloof ik maar dan gewoon zwart scherm

ik denk dus toch dat ie gelijk had dat het de videokaart is of mss iets met de drivers ervan ?

hier is de link van ebay
http://www.benl.ebay.be/itm/Mainboa...ronik_Computer_Mainboards&hash=item4ac4d6d167

zou ik die dus moeten kopen en zit daar dan al de videokaart op ?

kan ik die vervanging zelf doen / moet er terug een soort pasta op voor de koeling ?

mvg
rob

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan