Acer aspire M1100

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joey1973

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2008
Mijn dochter had haar pc anderhalve week niet meer gebruikt en wilde vandaag de pc weer eens opstarten.
Ze kreeg echter de melding op het beeldscherm "no signal".
De computer stond wel aan, ik kon echter niet bepalen of hij wel opstart.
Ik heb hem ook aangesloten op mijn eigen beeldscherm, zonder resultaat.
Hoe kan ik bepalen wat er aan de hand is?
Ik neem aan dat het de videokaart kan zijn?
Alvast bedankt voor de antwoorden.

Zie je de pc verder wel gewoon opstarten? (piepje na paar seconden en 1x knipperenvan capslock, scrollock etc)?
Het kan dan ook zijn dat de kabel van de monitor niet helemaal vastzit in de pc of de kaart niet meer goed zit.

Laatst bewerkt:
Dat zou ik even moeten uitproberen, niet op gelet om heel eerlijk te zijn

Helaas, hij geeft geen piepje en de lampjes gaan ook niet branden.... toch het moederbord dan vrees ik?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoeft niet persé. Vaak is het de voeding die dan niet goed meer is. Al kan het ook iets simpels zijn als de 220 kabel of zelfs de schakelaar aan de achterkant waar tegenaan gestoten is en die dan op uit staat (zelf ook eens meegemaakt na het stofzuigen)
Maar over het algemeen (als het dus niet de simpele dingen zijn) is het vaker de voeding die er ineens mee stopt, dan je moederbord.
En voedingen zijn gelukkig niet te duur en makkelijk te vervangen.

Maar als de voeding kapot is, zouden de lampjes op de kast zelf toch ook niet meer moeten branden? Die doen het namelijk wel.

Dat ligt er aan welke lampjes er branden.
De voeding levert verschillende spanningen. Vaak is er één spanning uitgevallen. Als dat bv net de 3.3 Volt of de +12 volt is, dan branden er wel leds, maar start je systeem niet.

Is er een manier om erachter te komen of het de voeding is, of iets anders?
Bedankt trouwens voor al je reacties (en geduld)

Net even de kast opengemaakt en de pc aangezet.
het lampje van de aan/uit knop brandt, het lampje van de dvd brandt als ik die openmaak, en de 2 ventilatoren werken ook

Als je een multimeter hebt dan zou je de spanningen kunnen controleren. de 5 en de 12 volt kun je dan gewoon op een van de connectoren meten die op de harddisk of dvd staan.
Geel is de 12 volt en rood de +5. De zwarte de massa.
Maar je kunt ook even kijken wat voor kleur draden aan de ventilatoren zitten. Je hebt nl zowel 5 volt als 12 volt. Dus als die draaien dan weet je in ieder geval dat die spanning aanwezig is.

haal er 1 ram kaart uit als hij uit staat, en dan er opnieuw indoen, dan opstarten. kijk of dat werkt

Ga ik allemaal even doen..... jullie horen het straks van me

@buick, de ventilatoren hebben zowel zwarte gele en rode draden.
@jeroen, ik heb er eerst 1 ram kaart uitgehaald, geen verbetering, toen 2, geen verbetering, toen 3 ook geen verandering

Dan ben ik inderdaad bang dat er iets met het moederbord of de processor niet meer goed is.

Ik was er al bang voor.... dan koop ik wel een nieuwe pc, is bijna goedkoper dan een nieuw moederbord in laten bouwen.
Heel erg bedankt voor alles!

@Joey1973,

Heb zojuist een paar berichten samengevoegd van je. Zolang er nog niemand heeft reageert op je laatste bericht kun je nog gewoon informatie toevoegen. Dit kun je doen door de optie "bericht aanpassen" te gebruiken.

Ik was er al bang voor.... dan koop ik wel een nieuwe pc, is bijna goedkoper dan een nieuw moederbord in laten bouwen.
Heel erg bedankt voor alles!
Vreemde handeling, heb niets gezien waardoor je kunt vaststellen dat het moederbord is overleden, kan natuurlijk wel maar toch.

Zonder ook maar iets eraan en erin, behalve de CPU, die zelden overlijdt overigens, de systeemspeaker en de voeding uiteraard opstarten, krijg je dat bios beeps?
Biosbeeps zijn goed..................

Ik krijg helaas geen enkele beep.... ventilatoren draaien, cd speler werkt, maar dat ishet dan ook wel

ALLES eraf en eruit, kan de cd speler ook niet werken................:shocked:
En er moet wel een systeem speaker zijn aangesloten.

Ga ik morgen mee verder, tot dusver heel erg bedankt, ik hoop dat je morgen of overmorgen ook even tijd hebt

Sorry voor de late reactie, maar de pc doet nu helemaal niks meer, geen enkel lampje brand nog, maakt geen geluiden etc. Ik vrees dat hij echt is overleden.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Edit: Toch de moed niet opgegeven en nog wat gerommeld. Eerst alles verwijderd, pc doet niks (ook geen lampjes). Toen alles weer aangesloten en opnieuw aangezet; de fans gingen weer draaien, lampjes branden (geen piepjes).
Daarna uitgezet, en later weer opgestart, maar nu doet weer niks het.
Toch de voeding? Of denk ik nu TE simpel?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan