Acer Aspire + Rescue DVD's

Status
Niet open voor verdere reacties.

djezzer

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 feb 2008
Berichten
4
Hallo,

Sinds 2 maanden heb ik een nieuwe computer, een Acer Aspire m5620. Deze werd met Windows Vista vooraf geinstalleerd geleverd. Ik heb de rescue-dvd's gemaakt en daarna de c-schijf geformatteerd. Achteraf dat er ook een "onzichtbare" partitie van 10GB op de harde schijf staat (die dus niet geformatteerd werd). De C-schijf heb ik in 2 stukken verdeeld. Op het c-schijf deel heb ik Vista HomePremium geinstalleerd, op het vrijgekomen deel Ubuntu Linux versie 7.10.

Langzaam maar zeker begin ik er achter te komen dat ik regelmatig misgrijp in Vista, omdat mijn scanner het niet doet, software niet onder Vista werkt, etc. Daarom wil ik Windows XP er weer bij zetten. Jammer genoeg kan ik dat er niet zomaar bij installeren, ook na het verwijderen van Vista en Ubuntu krijg ik foutmeldingen van XP dat de partition table corrupt is. Hoewel dat niet het geval is (de partitietabel is aangemaakt onder linux, en daar kan windows niet zo goed tegen), moet ik kenneljk de hele harde schijf, inclusief de verborgen partitie, formatteren en dan opnieuw indelen. Daar heb ik geen bezwaar tegen, het ruimt altijd weer lekker op :shocked: Maar ik wil wel terug kunnen naar Vista.

Nu is mijn vraag de volgende:
- Kan ik Windows Vista installeren vanaf de rescue-dvd's, zonder dat de verborgen partitie nog aanwezig is?
- Kan ik Windows Vista installeren vanaf een originele Micorosoft Windows Vista Upgrade cd, met gebruikmaking van de licentiecode die op de computerkast geplakt zit? Het lijkt mij wel, tenslotte is de versie geinstalleerd en geactiveerd met de huidige hardware.

Groeten dJezzer :cool:
 
- Kan ik Windows Vista installeren vanaf de rescue-dvd's, zonder dat de verborgen partitie nog aanwezig is?

Het lijkt mij wél, maar waarom zou je het risico nemen en die verborgen partitie verwijderen? Wel heb je kans dat die recovery niet goed raad weet met de aanwezigheid van XP op de oorspronkelijke systeempartitie .....

- Kan ik Windows Vista installeren vanaf een originele Micorosoft Windows Vista Upgrade cd, met gebruikmaking van de licentiecode die op de computerkast geplakt zit? Het lijkt mij wel, tenslotte is de versie geinstalleerd en geactiveerd met de huidige hardware.
Nee, dat kan niet omdat de ingetoetste key overeen moet komen met die op de installatie cd.
 
Het lijkt mij wél, maar waarom zou je het risico nemen en die verborgen partitie verwijderen? Wel heb je kans dat die recovery niet goed raad weet met de aanwezigheid van XP op de oorspronkelijke systeempartitie .....

Hmm, dat is wel zo. Eigenlijk denk ik dat ik die hele hd moet wissen en formatteren vanuit windows, zodat XP de partitietabel kan begrijpen. Volgens die lijn redenerend moet ook die verborgen partitie er aan geloven. Door XP op een eigen partitie te zetten, die voorbij de 1e 80GB van de schijf ligt, zou de rescuedisk Vista gewoon op zijn eigen stekkie kunnen zetten - op de eerste 80GB van de schijf dus.

Als iemand ervaring heeft met rescue-partities, Vista, XP en Ubuntu op één harde schijf, dan houd ik mij aanbevolen voor tips :cool:

Nee, dat kan niet omdat de ingetoetste key overeen moet komen met die op de installatie cd.

Die snap ik niet. Ik heb een originele recovery-cd van Vista bij M$ besteld en gebruik de originele licentiecode. Ook de cd-key staat op het stickertje met de Vistalicentie die op mijn systeemkast is geplakt. Dat zou dan toch ook moeten werken?

Groeten, djezzer :cool:
 
O ja, maar net had je het over een Upgrade-cd van Vista en nu over een recovery-cd die bij de notebook hoort.

Ik zou die verborgen partitie laten staan.
Opstarten met de xp-cd en de niet-verborgen partities verwijderen.
Wil ja later - nadat je XP hebt geïnstalleerd - ook Vista en Ubuntu installeren, dan met je dus drie partities hebben ....

Altijd eerst XP installeren, en daarna Vista en Ubuntu.
 
Update:
De harde schijf heb ik geheel gewist, inclusief de verborgen partitie. De Acer Helpdesk gaf aan dat de rescue dvd's het moeten doen zonder de verborgen partitie. Jammer genoeg is dat niet het geval, omdat de S-ATA drivers voor de harde schijf niet op de dvd staan :shocked: Dat was wel vervelend.

Na het inbouwen van een diskettestation heb ik mijn oude windows98 bootflop gebruikt om met FDISK /MBR de mbr weer in de oude staat terug te brengen.

Daarna heb ik de Intel drivers voor de chipset en de S-ATA controller gedownload en op een diskette gezet (met een andere pc waar ook een diskettestation in zit).

Vervolgens de WindowsXPSP2 installatie-cd opgestart en bij de vraag of er andere scsi-drivers moeten worden geladen op F6 gedrukt. Daarna de goede drivers geselecteerd (Intel ICH8R/ICH9R voor desktop) en de installatie afgemaakt.
Op de Acer website staan de meeste drivers wel voor XP, alleen de wireless netwerkkaart heb ik nog niet aan het werk. Onder Ubuntu is dat trouwens geen probleem :)

De Vista dvd's doen het nog steeds niet, de pc is nu dualboot met Ubuntu 7.10.

De Acer Helpdesk kon mij niet helpen met oplossingen of goedwerkende rescuedvd's - hun enige voorstel was dat de pc maar naar de werkplaats moest :confused: Daar heb ik niet zoveel aan, want XP doet het dan ook niet meer.

Mogelijk helpt dit een volgende zoeker. Vragen? 'khoorwel!

Greetz, dJezzer :cool:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan