Acer laptop opnieuw naar fabrieksinstellingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thomasvanaquino

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2012
Hey iedereen,
ik heb een acer laptop die ik opnieuw wil installeren naar de fabrieksinstallingen. Ik heb ondertussen weet ik dat ik met altGR F10 naar het juiste programme kan gaan maar heb geen passwoord van het programma en standaard werkt ook niet. Kaniemand mij verder helpen

a. Je hebt niets veranderd aan (de grootte van) de partities/'schijfletters'? Dus de schijfindeling is nog precies zoals die uit de fabriek op de laptop staat? [Want anders gaat het bijna altijd NIET lukken.]
b. De type-aanduiding van de Acer laptop staat niet in je posting. Geef die voor de volledigheid ook even.
c. Die AltGr+F10 toetscombinatie, die doe je bij het opstarten van de laptop, dus voordat Windows gestart wordt?

Tijs.

a) als ik naar deze computer ga is zie ik partitie c en d staan (dacht er evntueel aan om partitie d te verwijderen.
b) Type laptop is travelmate 2414 WLMI
c) dat is inderdaad voor het opstarten van het programma
Ik wilde er LInUX opzetten omdat laptop nog geinstalleerd is met windows xp
computer is tweedehands dus weet niet of er verder nog iets is veranderd

Terugzetten naar fabrieksinstellingen levert je op dat je wéér XP op de computer krijgt. Die richting moet je dus niet op.

Als je Linux wilt installeren, dan dan kun je het schoonvegen/verwijderen van partities doen tijdens de installatie ervan. Dus opstarten van een Linux installatie-cd en aangeven dat je het op je lokale computer wilt gaan installeren en dan partities etc. verwijderen om ruimte te maken voor Linux.
Natuurlijk betekent het dan wel dat wat er op die partities stond helemaal weg is, dus staat er nu nog wat belangrijks op (mail, documenten, bookmarks/favorieten etc.) dan moet je die nu eerst op externe harde schijf gaan zetten, want zodra je de partitie(s) verwijdert (of overschrijft) tijdens de Linux installatie dan is alles weg!

Partitioneren tijdens de Linux Ubuntu installatie: hier een filmpje.

Tijs.

Okido bedankt is er topevallig een besturengsysteem dat je via het internet kunt maken of waar ik zo'n cd kan maken?

Je kunt bijv. hier een 32-bits Ubuntu Live CD .iso bestand downloaden.
Dat .iso bestand kun je dan branden naar DVD/CD m.b.v. (bijv.) ImgBurn (download-link: deze), via de optie Write image file to disc.

Tijs.

okido ik begin er direct aan laat nog wetene of het gewerkt heeft alvast bedankt voor de hulp

ik heb het bestand gedownlaod maar bij het overschrijven naar de cd krijg ik deze foutmedling te zienoverschrijven_bestand.png kun je me eventueel verder helpen

Je praat over overschijven, dus is het niet een CD-recordable maar een CD-rewritable schijfje?
Indien ja, zijn er 3 alternatieven:
a. Je schrijft het alsnog naar een nieuwe CD-recordable
Dit beveel ik aan, tenzij je echt geen recordables (meer) hebt.
b. De rewritable is (te) vaak overschreven, en dus niet meer veilig/geschikt om mee te branden. Ook kan het zijn dat je een lagere brandsnelheid moet opgeven.
c. De rewritable eerst helemaal wissen. Kan ook vanuit ImgBurn (met de CD-rewritable er in):
Tools -> Drive -> Erase disc -> Full

Tijs.

Okido ik bedoelde het bestand naar de dvd te schrijven en was een recordable zal b en c eens proberen Wat is dan een lagere snelheid staat nu op AWS

Laatst bewerkt:
AWS zal staan voor "As was specified", oftewel wat de recordable opgeeft als snelheid (bijv. 4x speed, 8x speed) gecombineerd met wat de brander aankan. Oftewel: Zo snel mogelijk

Tijs.

Ok als ik het goed begrijp is het als ik een dvd van 16x heb en de brandsnelheid verander naar bijvoorbeeld 8x dan heb ik het lager ingesteld of is het andersom?

8x is inderdaad een lagere snelheid dan 16x.
Ik raad je toch echt aan om de DVD-rewritable eerst helemaal te wissen (zie c. in posting #9)

Tijs.

ondertussen is het gelukt heb eerst optie a geprobeerd dus ga het nu vanmiddag volledig installeren ik laat nog weten of het gelukt is. dan had ik het inderdaad goed begrepen bedankt voor de hulp alvast

ik krijg hem niet geinstalleerd moet ik hem terug opstarten en dan vie F8 installeren? ik krijg de foutmelding: permission denied
voor meer informatie, zie het logboek: c:/docume~\frank\locals.... ik heb het op mijn huidige laptop ook geprobeerd en ik krijg deze melding zelfde als op de acer: ubuntu.png

Laatst bewerkt door een moderator:
Je moet de pc opstarten vanaf de CD. En natuurlijk moet je eerst vrije ruimte hebben (of maken, zie verhaal over partities beheren).

Tijs.

om het via de cd op te kunnen starten moet ik daarvoor in het boios of ergens anders zijn? cd geeft wel dat er 0 bytes beschikbaar is van de x aantal bytes weet niet of dit goed is.

Je moet even in de BIOS kijken of daar het opstarten van CD/DVD in volgorde vóór de harde schijf komt.

Dat er 0 bytes beschikbaar is op de DVD-recordable klopt, daarmee is niet gezegd dat de DVD tot de volle capaciteit is volgeschreven maar dat er nu niets meer bijgezet kan worden omdat het als schijfimage gebrand is (dat .ISO bestand bevat een schijfimage).

Tijs.

Als ik in de bios zie dan zie ik bij hard drive een + heb CD - Rom drive nu naar boven gezet maar ik krijg daar geen + voor ondertussen is hij opgestart maar krijg nu enkel een rechthoekje met een figuurtje en cirkeltje erond te zien

Laatst bewerkt:
Plusje betekent meestal dat er meerder harde schijven in het systeem aanwezig zijn, dus dat je het kunt uitklappen.
Dat je het bij de CD-rom niet ziet is verder geen punt, als hij maar bovenaan staat en je daarna de BIOS-instellingen hebt opgeslagen.

Tijs.

hij is nu aan het installerren op hoop van zege zie nu twee groene lijnen bovenaan en vanonder mannetje met cirkel en wit rechthoek. groene lijnen zijn tekst maar die zie ik niet volledig normaal?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan