acer laptop partities veranderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

robinstr

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2007
Hey, ik zit met een uitgebreide vraag.

Ik ben zopas in het bezit gekomen van een acer aspire 5670( Duo proc, 2 gb ram, 512 mb gra k, 120 GB harde schijf).
Deze werkt zeer goed, maar ik zou hier graag enkele zaken aan veranderen.

Orgineel komt de laptop met windows xp home edition deze is op de C-schijf(57GB) geplaatst. Daarnaast heb ik de D-schijf 'ACERDATA'(57GB) waar zaken opstaan waar ik niet eens de functie van weet. En dan heb ik de verborgen partitie "PQSERVICE"(3.9GB) voor de eRecovery te doen.

Het eerste wat ik heb gedaan is de 2 backups Cd's gemaakt,namelijk de standaardimage en de application cd (met drivers etc.) via Acer eRecovery management.Samen bevatten de DVD-roms 3.5 GB aan data.

Wat ik nu graag zou doen is drie nieuwe partitie's maken, en al de rest verwijderen.
namelijk:
- één partitie met windows XP pro (deze heb ik in bezit)
- één partitie met windows server 2003 (ook in bezit)
- één partitie voor grote bestanden of mss Vista.

Ik zou dit graag zonder risico doen

Nu zit ik dus met enkele vragen.
- Is het mogelijk om de drivers van de application cd te gebruiken voor de windows XP pro en server, zodat deze perfect werken?
- Gaat dit niet volledig mislopen?
- Indien dit misloopt kan ik dan alles terugzetten zoals in het begin door middel van de Acer eRecovery CD's? Of maken deze ook gebruik van de verbrogen partitie?Of gaat de recovery moeilijk doen over de verandering van de partities?

Ik hoop dat iemand dit ook al is gedaan heeft en mij kan verder helpen.En kan zeggen hoe ik hier best aan begin. Kzou echt niet willen dat ik deze pc helemaal naar de bom doe :( ,want ik heb er lang voor moeten sparen.
in ieder geval bedankt voor je aandacht.

Is het mogelijk om de drivers van de application cd te gebruiken voor de windows XP pro en server, zodat deze perfect werken?
Geen idee hoe de drivers op de CD zijn gezet,maar het lijkt mij dat je die wel zult kunnen gebruiken.

Maak voor de zekerheid toch ook maar gebruik van Double Driver,dan heb je 2 backups ;)

http://boozet.xepher.net/dd/
- Indien dit misloopt kan ik dan alles terugzetten zoals in het begin door middel van de Acer eRecovery CD's? Of maken deze ook gebruik van de verbrogen partitie?Of gaat de recovery moeilijk doen over de verandering van de partities?
Het is heel verschillend hoe de z.g.n. "merk "PC's de recovery regelen.Soms staat de data + plus het programma om de recovery op te starten,op de CD\DVD.Weer in een ander geval,staat de data op zo'n verborgen partite en het proggie om het op te starten in Windows op de C:\ schijf.

M.a.w. als je een van beide kwijt bent,data of opstartprog,dan ben je de klos.Zoek dus goed uit hoe het op jouw PC geregeld is.

Greetz

Is het mss mogelijk om dit uit te testen in virtual pc, of gaat hij hier alsnog gebruik maken van de verborgen partitie?

Wat je hebt gedaan met die twee DVD's aanmaken, is wat er in de gebruiksaanwijzing van Acer staat, neem ik aan. De verdeling in C, D en een verborgen partitie zul je in principe zo moeten laten, hoewel je D wel op zou kunnen splitsen in D en E, of meer, maar dan gaan ze wel steeds kleiner worden. ;)

Lees even hieronder wat Acer te zeggen heeft over je D-partitie.
Die verborgen partitie in combinatie met die twee door jou aangemaakte DVD's vormen samen je reddingsplan na een crash in welke vorm dan ook. Blijf daar dus verder vanaf. Als je alle ruimte op je harde schijf zou opdelen in nieuwe partities kun je je systeem niet meer herstellen en misschien breng je zelfs je garantie in gevaar.

Bijlagen

• Acer.jpg
    Acer.jpg
    93,6 KB · Weergaven: 75
En zou het veilig zijn als ik nu gewoon een andere harde schijf koop en op deze alles porbeer te doen?

En zou het veilig zijn als ik nu gewoon een andere harde schijf koop en op deze alles porbeer te doen?

Dan speel je in iedergeval op zeker.

En als je er een Case bij koop , heb je ook nog een Externe eventueel

Wat bedoel je met een case bij kopen? Ja ik ken nu niet veel van harde schijven:p

Wat bedoel je met een case bij kopen? Ja ik ken nu niet veel van harde schijven:p

Je kan ze zo kopen en er in plaatsen,maar er zijn ook kastjes waar ze in kunnen,en die kan je dan aansluiten op een USB poort

Het eerste wat ik heb gedaan is de 2 backups Cd's gemaakt,namelijk de standaardimage en de application cd (met drivers etc.) via Acer eRecovery management.Samen bevatten de DVD-roms 3.5 GB aan data.
Die drivers en andere hardwarecontrollers horen bij het totale systeem van je Acer.
Als je Windows XP Pro gaat installeren, op welke HD dan ook, moet XP wel samenwerken met moederbord, geheugen, etc zoals Acer dat heeft ingesteld.
Waarom heb je eigenlijk een Acer laptop met Windows XP Home gekocht als je drie andere besturingssystemen wilt kunnen draaien?

Van Windows XP Pro heb je een Installatie CD zeg je, maar van Home niet. Is die XP Pro afkomstig van een andere PC/Laptop? Is hij daar gedeinstalleerd?

Het zit zo, ik heb deze computer zeer goedkoop kunnen overkopen (was nog zo goed als nieuw) dat verklaart waarom deze . En ik heb eigenlijk alle besturingssystemen liggen, ik weet niet hoe het in nederland zit :p .Maar in belgie kan ik via een site van mijn school,deze is lid bij msdn of zoiets (ik volg informatica beheer in deze school), alle besturingssystemen,microsoft toepassingen downloaden zonder een activeringscode nodig te hebben. Weliswaar alleen voor schoolgebruik :p, al wordt dat niet gecontroleerd.

Adressen en ip nummers graag, ook van de activatieserver, voor de 180 dagen activatie.:love:

Het zit zo, ik heb deze computer zeer goedkoop kunnen overkopen (was nog zo goed als nieuw) dat verklaart waarom deze .
Dat is me duidelijk en hoewel ik ook begrijp, dat je door het lidmaatschap van je school, of van een indivuduele docent, van het Microsoft Developers Network (MSDN) allerlei mooie systemen (met beperkte geldigheidsduur) van Microsoft kunt downloaden, blijft er toch een risico. Jij hebt betaald voor een Acer met Windows XP Home. Daar heb je geen volledige installatie CD van XP bijgekregen, omdat Acer die OEM-kopie van XP heeft aangepast. Zoals Acer zeer waarschijnlijk de drivers en controllers voor je moederbord heeft aangepast. Ik zou met die laptop niet gaan experimenteren. Koop een "kale" PC, ik bedoel zonder besturingsysteem en zonder applicatiesoftware. Liefst twee harde schijven en in ieder geval een flinke grote. Zet daar die drie besturingssystemen op en experimenteer daarmee.

Laatst bewerkt:
Het zit zo, ik heb deze computer zeer goedkoop kunnen overkopen (was nog zo goed als nieuw) dat verklaart waarom deze . En ik heb eigenlijk alle besturingssystemen liggen, ik weet niet hoe het in nederland zit :p .Maar in belgie kan ik via een site van mijn school,deze is lid bij msdn of zoiets (ik volg informatica beheer in deze school), alle besturingssystemen,microsoft toepassingen downloaden zonder een activeringscode nodig te hebben. Weliswaar alleen voor schoolgebruik :p, al wordt dat niet gecontroleerd.

Weet ik in nederland zijn er ook van dat soort bedrijven maar goed er bestaat een programma norton ghost geloof ik daar kan je een vledigen imige maken van je pc met al je schijven zelf de recovery schijf je kunt het op een dvd branden of op een externe harddisk zetten. als het dan niet lukt instaleer je weer een kale xp en daarop instaaleer je weer norton ghost je zet je imige terug en voila je öude"pc in weer terug en aan gezien dat je goedkoop aan software kan komen kun je norton ghost voor ongeveer 15 euro ofzo bestellen zo werkt het bij mij in iedergeval.:rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan