Acer laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

dirtydutch

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2009
Ik heb een Acer Aspire 9410Z Met het volgende probleem + oplossing ( waar het ik het 1 en ander niet van kan vinden )

the Acer Master Boot Record (MBR)was damaged or replaced by non-Acer MBR. As long as partition PQSERVICE is present or that you can put the hand on the necessary Acer files you can reinstall the MBR of Acer.

The solution :

First method : on a functional Windows system:

1 disable the D2D recovery option of the bios.

2 open a Windows session with an account administrator.

3 Download, unzip and launch partedit32(registration required for download).

4 Identify the Pqservice partition by its size (at the bottom of the partedit window there is a partition information box) it is a small sized partition approximately 2 to 6 Go.Once made change the type of your partition into 0C and save. Restart and open a session with an administrator account, you should be able to navigate to the PQservice partition. Seek these two files mbrwrdos.exe and rtmbr.bin once localised open a command prompt and launch this command mbrwrdos.exe install rtmbr.bin, this will install the Acer MBR. Close the command prompt window restart again Windows go into the bios and reactivate the D2D recovery. Now ALT+F10 should launch Acer recovery at the starting of the computer.

Het gedeelte waar het bij mij mis gaat is het vinden van 1 bestand genaamd: mbrwrdos.exe
Ik kan wel een mbrwrwin.exe vinden maar als ik de command met deze uitvoer gebeurt er niks en kan ik nog niks...

Weet iemand meschien een oplossing of een andere tip zodat ik vista weer normaal kan installeren erop?

Komt mij enigszins bekend voor, dit verhaal (zie deze discussiedraad).
Je moet (zodra je de partitie weer in beeld hebt) zoeken naar dat mbrwdos.exe, want kan gewoon in een submap staan (zie bovengenoemde link).

Als je er niet uitkomt én omdat het een algemeen verhaal is m.b.t. die mbrwdos.exe, lijkt het me dat je de meeste zekerheid hebt als je Acer belt (ik weet het: helpdesk is niet optimaal), maar ik vermoed dat niemand je hier zo kan helpen met je probleem. Het zou mij nl. niet verbazen dat dat per laptop/desktop computer kan verschillen welke bestanden er op die recovery-partitie staan.

PS: Als je de helpdesk dan toch aan de lijn hebt én je hebt lopen rommelen in partities (nieuwe aangemaakt, anderen verkleind, omgezet van FAT32 naar NTFS etc.) vraag of dat een probleem is en zo ja, wat je moet doen om het te herstellen. Zie in de gelinkte discussiedraad voor duidelijke waarschuwingen/gevolgen daaromtrent.

Tijs.

Geen idee wat er nou is gebeurt.

Ik was nog aan het zoeken naar het bestand toen de pc opnieuw is opgestart.
vervolgens start deze op met de acer recovery:D

HELAAS komt deze dan vrijwel gelijk met de melding: FAIL to get partition 1 drive letter.
klil op OK en de pc herstart weer op het zelfde manier met de zelfde melding

Heb je zelf nog aan de (andere) partities gezeten? Zie mijn vorige posting over nieuwe partities, verkleinen/vergroten van partities, omzetten van FAT32 naar NTFS etc.

Overigens blijf ik erbij dat je nu de helpdesk van Acer moet gaan bellen.

Tijs.

ik heb verder niks veranderd of aangepast alleen op de recovery partitie naar mbrwrdos.exe blijven zoeken toen die opnieuw op ging starten.

Helpdesk bellen is niet mijn sterkste kant en vermeid ik zoveel mogelijk. je word namelijk niet echt vriendelijk geholpen en in gevallen die ik mee maak kost het je een hoop en schiet je er nog niks mee op. ( ze komen niet tot een oplossing, of ik mag gaan dokken voor een recovery cd )

Ik heb nu even een andere vista cd er in gegooid en hier zie ik dat mijn C: partitie word gekenmerkt als schijf 0 partitie 2
Kan ik deze meschien nog om zetten naar partitie 1?

Laatst bewerkt:
[...]Ik heb nu even een andere vista cd er in gegooid en hier zie ik dat mijn C: partitie word gekenmerkt als schijf 0 partitie 2
Kan ik deze meschien nog om zetten naar partitie 1?

Je hebt zelf in PTEDIT gezien welke partities waar stonden. Werd de recovery partitie als eerste/bovenste genoemd, dan is die partitie 1.

M.b.t. je mbrwdos.exe vond ik het volgende (hier): Er is een misschien een .ISO bestand op die partitie waarmee je blijkbaar een opstartbare cd kunt maken:

ps: Het enige probleem wat ik had is dat ik die files uit stap 8 niet kon vinden (mbrwrdos.exe install rtmbr.bin) , maar ik zag op die verborgen partitie wel een acerboot.iso bestand, heb daar een bootable cd van gebrand met imgburn, ervan opgestart en kwam toen in de recovery terecht.

Probeer eens met dat .ISO bestand een opstartcd te schrijven, misschien werkt het dan wel, en anders toch Acer bellen (je bent al een flink eind ermee, dus ik vermoed dat ze het je makkelijk kunnen vertellen waar je nu nog aanpassingen moet doen).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Meschien dat het nu toch wel gaat werken op de recovery partitie een image gevonden, deze gebrand en de .iso bestanden ook gebrand.

eerst de image cd er in gedaan opnieuw laten opstarten na wat ratelen komt die met een recovery... begint met laden en vraagt om cd2 van de recovery...
cd met .iso bestanden er in gedaan en staat voor nu al 5 minuten op een grijs scherm....

we zullen zien wat er dus gaat gebeuren maar dit lijkt zo nog ergens te komen...

Het verhaal gaat verder......

Na +- 10 minuten kwartier wachten was het scherm nog grijs...

Was ik dus zat.... pc opnieuw laten opstarten.
Alles werd gecontroleerd..... HDD / USB / Videokaart blablabla.... uit eindelijk krijg ik een dos scherm om commands in te voeren.

op het command om rtmbr.bin te installeren doet die niks anders dan de melding geven dat de command niet herkend word of het bestand niet vindbaar is.

nou nou...
Pc maar weer herstart met recovery cd... en hierna het .iso cd weer er in.... weer grijs scherm... we wachten maar een eind weg om te zien of er iets gebeurt ( lijkt me niet overigens )

Waar je bijv. nog kunt kijken voor evt. achtergrondinformatie of tips die je nog niet hebt uitgeprobeerd: hier

Ik heb verder geen tips. Komt niemand nog met een tip, dan zou ik Acer bellen.

Tijs.

Ben geen steek verder gekomen, er blijft een grijs scherm.

Is er een manier om je partitie's om te wisselen?

de computer ziet nu namelijk mijn recovery partitie als nummer 1 en mijn windows partitie als nummer 2? meschien als ik dit kan aanpassen dat de recovery gewoon werkt.

aangezien ik deze foutmelding krijg bij de recovery van af mijn hdd: FAIL to get partition 1 drive letter.
1 is nu mijn recovery partitie dus zou die 2 moeten hebben....

Schot in het donker: Enige waar ik zo snel aan zou kunnen denken is het verhaal dat de Recovery partitie in eerste instantie verborgen was (een 'afwijkend' partitie-soort had), die je met PTEDIT hebt aangepast naar 'herkenbaar' in Windows.

Als je die partitie-soort (bijv. met PTEDIT) weer terugzet naar wat er origineel stond kom je misschien wel verder.

Partities omgooien kan wel, maar dat is volstrekt niet geschikt voor beginners en volstrekt af te raden als Acer dat niet specifiek als actie aangeeft. Per slot is de huidige partitie-volgorde af-fabriek zo ingesteld, en met een goede reden neem ik aan.

Tijs.

Volgende gedaan.

1: Windows XP geinstalleerd.

2: Met: PTEDIT32 me recovery partitie weer zichtbaar gemaakt.

3: Vervolgens dit gedaan:

A - Always on the virtual disk created, find 2 files: mbrwrwin.exe and rtmbr.bin.
B - Copy these 2 files on drive C: \
C - Since the MS-DOS (Pocket PC) to C: \, type the following command: mbrwrwin install rtmbr.bin
D - The function has been reactivated.
Alleen moet je bij optie C opletten dat je het gehele pad intyped.
Dus bijvoorbeel: C:\Documents and settings\...... je snapt m wel..

4: Computer opnieuw opgestart in de bios me d2d recovery weer aangezet.
wijzigingen opgeslagen, start opnieuw op en hierbij ALT+F10 ingedrukt.

Helaas lukte bij mij de optie ALT+F10 niet...
Computer uit gedaan batterij er uit gehaald een minimaal een half uur laten liggen.
Helaas ook niet gewerkt...

Recovery cd er in gedaan komt nog steeds met de melding dat ik cd 2 van de recovery procedure er in moet zetten..

MBR maar opnieuw geinstalleerd en computer herstart ALT+F10 werkt maar komt nu met de melding:
FAIL to get partition 3 drive letter
Klik op OK computer word weer herstart, nog een keer ALT+F10 recovery word weer geladen komt weer met de zelfde melding.
klik weer op OK
pc herstart weer maar nu laad de recovery van zelf en komt nu met de melding: FAIL to get partition 1 drive letter.
door op OK te klikken blijft recovery automatisch opstarten met de zelfde melding over partitie 1.

Ik neem aan dat je met MBR aanpassen bedoelde het aanpassen van de partitietabel, zodat de Recovery-partitie weer (bijv.) partitie-type 12 heeft gekregen ipv. 07.

Overigens zou ik als ik jou was het allemaal gaan uitleggen aan de Acer helpdesk, want ik heb verder geen opties meer.

Tijs.

Tegen mijn zin in acer helpdesk gebeld.

Gezellig, na 4 en een half minute te wachten krijg ik een bandje met de vraag mijn naam en telefoon nummer in te spreken en dan zal ik zo spoedig mogelijk terug worden gebeld.
Gedaan natuurlijk.

Dat ze je gaan terugbellen is goede service, en dat ze je die keuze al bieden binnen 5 minuten wachten vind ik ook heel goed.

Tijs.

Zeker goede service en dat is zeldzaam, helaas zit ik wel al meer als een uur te wachten...

------------------------------------------

Ben gebeld door acer deze konden me telefonisch niet helpen.
ik moest een back-up cd/dvd hebben gemaakt blablabla....

Ze zullen mij enige instructies per mail door sturen.

Extra zal dus snel volgen.

Laatst bewerkt:
Helaas voor mij nog steeds niks gekregen in me mail...
Nog een keer gebeld....

en ik mag weer na 4 / 4 en een half minute me gegevens inspreken om terug gebeld te worden.
Gedaan natuurlijk weer..

Aangezien ik een beetje ongeduldig begin te worden windows van me pc gehaald om te kijken of die dan wel recovery opstart... helaas krijg ik zelf dan ook de melding: Fail to get partition 1 drive letter

Dus we gaan windows xp nog maar een keer installeren :@ ORIGINELE VISTA MOET ER OP!! :@

Laatst bewerkt:
Xp is weer geïnstalleerd
met ALT+F10 proberen op te starten - Werkt niet.

Volgende weer gedaan:

1: D2D weer uitgezet in de bios.

Uitleg: http://www.roundtripsolutions.com/blog/2007/10/18/300/acer-disk-to-disk-d2d-recovery-broken/

3: Na dat de MBR weer is geïnstalleerd heb ik de recovery partitie naar zijn originele waarde gebracht met PTEDIT32 ( bij mij was de waarde ''Type''27 )

4: Computer 3 keer opnieuw opgestart en me recovery partitie is indd niet meer zichtbaar.
Computer nog een keer opgestart naar de bios gegaan en D2D weer aangezet.
Hierna computer uitgezet.

5: computer aangedaan ALT+F10
Recovery start op....Foutmelding: Fail to get partition 3 drive letter
Klik op OK computer start weer op, recovery start automatisch weer op nu met de melding: Fail to get partition 1 drive letter
klik op OK en we blijven weer in het zelfe cyclus zitten.

kom nu dus weer niet op windows xp.... we installeren het wel weer opnieuw en beginnen opnieuw -_-

Xp is weer geïnstalleerd

Volgende weer gedaan:

1: D2D weer uitgezet in de bios.

Uitleg: http://www.roundtripsolutions.com/bl...covery-broken/
Herstart

3: MBRwrWIN.exe & RTMBR.BIN gekopieerd en op de C: gezet.
Herstart.

4: Recovery partitie weer onzichtbaar gemaakt.
Herstarten.

5: MBR geinstalleerd: Command: C:\MBRwrWin.exe install C:\rtmbr.bin
Herstart.

6: Gelijk bios in D2D weer aangezet. exit & save changes pc word herstart en gelijk weer ALT+F10
Recovery start op.... Fail to get partition 3 drive letter
klik op OK recovery start van zelf weer op, nu met Fail to get partition 1 drive letter.

En we zitten weer in de cyclus.
Wacht dus ook nog steeds op telefoontje en of mail van Acer.

Goed, even een paar vragen:
In Vista, welke partitities had je op de PC? Een C: partitie met Windows erop en een D: partitie (FAT32) genaamd ACERDATA?
Je snapt waar ik naar toe wil (gegeven dat de recovery je partities blijkbaar niet herkend): Heb je daar verder nog wat mee/aan veranderd? Ik moet die even héél zeker weten.
Denk hierbij aan het omzetten van de D: (AcerData) partitie naar NTFS om films etc. > 4 GB te kunnen opslaan, verkleinen/verwijderen/vergroten van partitities etc.

Laat ons ook zien welke partitie je nú kunt zien in XP, want je meldt problemen bij de recovery waar 3 partitities bij betrokken zijn ("Failed to get ...").

Alvast wat informatie waar je nog niet aan moet beginnen voordat je zeker bent dat de partitie-structuur klopt op de laptop:
1. Als je Alt-F10 wilt gebruiken, dan moet de recovery-partititie (PQservice) weer op het partitie-soort staan zoals je de laptop gekregen hebt (dus type 12 of 27). Hier had ik al over geschreven eerder.
2. Je schijnt ook rechtstreeks te kunnen opstarten van de PQservice partitie. Start hiervoor weer PTEDIT, zet de PQservice partitie weer op 07
Herstart de laptop, zet in Schijfbeheer de PQservice partitie als Active.
Herstart de laptop, en het zou moeten opstarten vanaf de PQservice partitie (=recovery starten).

Vervelend dat Acer je nog niet teruggebeld heeft :( Hopelijk doen ze dat snel.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan