Acer M5640

• Onderwerp starter Onderwerp starter dibro
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

dibro

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2003
Hallo allemaal!
Zoals gewoonlijk als ik hier post: probleem!
Hij doet het niet meer:mad:

Hij is een Acer desktop M5640, core2Quad E6600 (dacht ik). Er zitten 2 HD's in, sata, en 1 dvd-r drive waarvan ik eerlijk gezegd niet weet of die ook sata is. Verder niks speciaals qua hardware, ik heb wel de PCIE videokaart geupgrade naar een betere (zo energie zuinig mogelijke).

De pc start niet meer op. Hij liep gisteravond vast terwijl ik eigenlijk niks deed (nouja, facebook, niks dus). Er komen geen BIOS-piepjes, het beeldscherm krijgt geen signaal, toetsenbord ook niet, alle ventilatoren werken gewoon maar er is geen HD-activiteit.
Ik heb de videokaart verwisseld met de originele maar dat had geen effect, er zit een jumper naast de batterij op het MOBO, die heb ik er uit getrokken en na een minuut ofzo weer terug gezet: ook geen effect.
Ik concludeer (voorzichtig): MOBO overleden.... Of de voeding, kan ook nog (?)

De vraag: wat te doen?
Welk specifiek MOBO past in m'n kast?
De voeding was ik eigenlijk al enige tijd van plan om te upgraden maar de vraag daar is of ik nog ergens op moet letten?
Ik ben in de verleiding om een socket 775 barebone systeem aan te schaffen maar twijfel, omdat ik over de verdere periferie van de Acer eigenlijk dik tevreden ben.

Als u toch al van plan was een nieuwe voeding aan te schaffen, zou ik daar mee beginnen en die installeren en zien wat er dan gebeurt. Doet de PC het dan nog steeds niet, dan zou het wel eens het moederbord kunnen zijn. Qua keuze van voeding zou ik altijd een gerenommeerd merk kiezen (Antec, Coolermaster, etc.) en minimaal 550 watt want dat is wel nodig voor de moderne videokaarten. Let daarbij goed op de stroomaansluiting voor de videokaart, dat is tegenwoordig vaak 6 tot 8 pins.

Wat ook de moeite waard is om eens te googlen op het merk/type videokaart dat u nu gebruikt in combinatie met het woord "problemen". Ik heb namelijk eens een PC ter reparatie gehad waar van alles en nog wat steeds weer aan kapot ging en dat bleek uiteindelijk veroorzaakt te worden door de ATI-videokaart ( een Sapphire HD3850). Als ik daar nu gelijk op gegoogeld had had ik dat eerder geweten.

550 watt is zwaar overdreven, die pins aansluitingen ook. De meeste videokaarten kunnen prima overweg met een 400 watt voeding. Ik zou eerst even een nieuwe voeding proberen en anders een nieuw Mobo.

2 goede ideeën!
Ik ga dus eerst de voeding vervangen, ws door een Coolermaster RP500-PCAP.
Dat stond inderdaad zowiezo op het programma en is best intelligent om mee te beginnen:thumb:

Voeding vervangen door Coolermaster Real Power 520, geeft nog geen sjoege.
Vanavond nieuw mobo (ASRock G31M-S R2.0), hoop dat die past. Vwb de USB en hoofdtelefoonaansluitingen voorop de kast zit er iig een laaaange kabel in de Acer-kast.

Wat een lijdensweg!
Eerste moederbord ging na 1 dag weer kapot, is retour leverancier gegaan en vandaag komt nummer 2 aan.
Wat ik inmiddels wel weet, is dat er minimaal 4 interne usb-connectors op het mobo moeten zitten ivm de poorten op de achterkant, de cardreader/usb poort op de voorkant van de 5640-kast en de 4 extra usb-poorten op de voor/bovenkant.
Die zitten op dit moederbord niet (wegens niet op gelet:eek:) maargoed.

Sa!
Hij doet het weer maar ik snap er niks van:

Vanavond bij mijn broer en zijn pc-whizzkidderige zoon geweest om het nieuwe mobo in te bouwen.
Bij hem werkte alles naar behoren.

Dus naar huis, heel de periferie er aan gehangen en..... niks opstarten.

:shocked::mad::eek::evil:

Nou ben ik niet helemaal van gisteren, dus de periferie stap voor stap afgekoppeld:
Externe usb-hd>geen resultaat
Usb-hub (extern-powered) van Trust>heyyyyyyy presto!

Dus die laat ik er voorlopig maar even vanaf!

Zou best kunnen dat die inderdaad een soort van kortsluiting veroorzaakte, had ik eerst met mijn toetsenbord en muis... das ook geen feest...

Zou best kunnen dat die inderdaad een soort van kortsluiting veroorzaakte, had ik eerst met mijn toetsenbord en muis... das ook geen feest...

Ach nou heb ik in ieder geval een mooie voeding (stond sowieso al op het programma), een nieuw moederbord (stond niet op het programma) en een verse windows install (hmpf, eigenlijk ben ik dus de komende weken druk met van alles en nog wat installeren).

Bottom line bij opstartproblemen kan dus zijn: trek alles wat niet noodzakelijk is (en waarvan je nooit gedacht had dat het kapot zou gaan) er uit & probeer het nog eens.....?
Ik moet zeggen: ben benieuwd wat -ie morgen doet. Voor nu ga ik maar eens wat gsm-software installeren;)

Ik heb dat ook gehad met een USB-aansluiting, zo een die aan de voorkant van de kast een paar ingebouwde USB-poorten heeft en dan op het mobo geprikt moet worden. Als je het goed bekeek kon je zelfs zien dat er op het mobo bij de USB-aansluitingspootjes, kortsluiting was geweest. Die kortsluiting had wel mooi de voeding opgeblazen! Lijkt dus een beetje op de situatie die hier beschreven is.

@ srpchulp (e.a.): Lijkt er wel een beetje op maar is toch anders.
Bij mij zat de boosdoener (het hubje) in een usb-slot aan de achterkant, dus aan een vast usb-slot op het moederbord. Er moet (denk ik) iets in de hub zelf niet goed zitten.

Ik kan me dan ook niet aan de gedachte onttrekken dat het "oude" moederbord misschien helemaal niet kapot is of was. De "oude" voeding was/is in ieder geval niet kapot, die is inmiddels doorgemeten en OK bevonden en ligt hier nu stof te vergaren.

Deze kan dicht, eindconclusie mijnerzijds is dat zowat elk socket 775-mobo wel past maar dat je terdege rekening moet houden met het aantal interne usb-aansluitingen want daar heb je er dus eigenlijk 3 van nodig en op de meeste mobo's (inclusief die ik nu heb) zitten er daar maar 2 van op. Resultaat is dat 2 van de 4 usb-aansluitingen boven op de kast het niet meer doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan