[Acer Netbook Aspire One D225] HDD geeft af en toe een tik

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mar k

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2009
Geachte helpmij'ers,

Omdat een netbook mij wel mooi leek, besloot ik eens te gaan kijken.
Ik kwam op een Acer uit, normaal ben ik geen Acer fan, maar omdat ze de enige waren die mij konden bieden wat ik wou heb ik vandaag de dag nog (dinsdag 17-5) een Acer Aspire One gekocht met 1,5 Ghz dual core processor. Super snel dingetje, HD op youtube (720p) kan hij vloeiend afspelen en Windows 7 draait als een tierelier.
Hij heeft als enige netbook een dual-boot waarmee je dus óf Windows 7 kan opstarten, of als je even snel iets wilt uitvoeren Android kan opstarten.
Nu begint het al weer met Acer..(?)

Heel af en toe, en vaak als hij een beetje beweegt dan hoor ik (vermoedelijk) de harde schijf tikken en een beetje een grommend geluid maken voor misschien een seconde.
Dit gebeurt af en toe want nu ik dit schrijf heb ik het nog geen één keer gehoord, maar een uur geleden hoorde ik het om de 5 minuten..

Er zit (gekeken in Computerbeheer) een Toshiba HDD in van 250 GB.
Kan dit geluid kwaad? want nu (ongeveer 3 kwartier) hoor ik weer niks..

Is dit een teken of is dit inlopen omdat het nieuw is?
>>Nu hoor ik opeens weer het geluid, soort krakend geluid..

Gewoon heel af en toe zo'n geluid.
Ik ben benieuwd of dit geen kwaad kan of juist wel.

MVG,
Mark
>>EDIT: Als ik Android gebruik hoor ik geen tikken, alleen bij windows.
Misschien heeft het te maken met een programma genaamd Intel Hdd managing ofzoiets.
Afbeelding van de netbook:
1300393409_178374120_4-BOX-PACKED-NETBOOK-Acer-Aspire-1-One-D225-For-Sale.jpg

Laatst bewerkt:
... als het onder Android niet gebeurt schiet me maar 1 ding te binnen: Windows swapt nogal vaak naar de HD. Vooral als het interne geheugen niet groot is (W7 heeft mininmaal 2 en beter 4G nodig, maar dan nog).
Bovendien indexeert W7 regelmatig en dat soort dingen zou je kunnen horen als "getik" of "gekraak".
Weet je hoe lees/schrijf activiteit van je harddisk klinkt?

Bedankt voor je snelle reactie!
Volgens mij een soort geratel bij het opstarten, maar met schrijf overdrachten hoor ik weinig tot niks.
Is het ernstig of hoort dit?

Mvg,
Mark

Laatst bewerkt door een moderator:
Met opstarten hoor je dat inderdaad maar als indexing aan staat doet de pc dat regelmatig. Dat is in principe niets om je zorgen over te maken.
Met schijf overdrachten kan het voorkomen maar het hoeft niet. Heb je een redelijk volle schijf dan kan het indexeren zelfs (bij mij) de boel vertragen. Sinds ik voor de opstart een SSD heb ingebouwd is dat over want indexeren hoeft dan niet zo meer.
Maar met een nieuwe pc lijkt me dit nog niet erg relevant in jouw geval.

Vind je het hinderlijk ga er dan eens mee terug (garantie).
Ik heb inmiddels mijn 3e Acer (ondanks negatieve ervaringen van sommigen in het verleden), tegenwoordig worden ze wel beter in elkaar gezet en ik heb er niet over te klagen.
Begonnen met een 11.5" Dot (PackardBell, ook Acer) met een atom en nu een 1810TZ dualcore - ook met 11.5" scherm en ik moet zeggen ik ben meer dan tevreden met Acer! Super fijn netbook.

Geluiden zijn subjectief, en van afstand bepalen of iets kwaad kan of niet is vrijwel onmogelijk.
Vandaar de opmerking dat als jij het hinderlijk vindt, als je je zorgen begint te maken, ga er dan eens mee naar de winkel waar je hem gekocht hebt. Of zoek iemand met ervaring en vraag daar eens...

Laatst bewerkt:
Ik heb eergisteren gebeld met Acer, en dat was echt mega slecht, technische ondersteuning wist niet wat Toshiba was, ik heb ze moeten uit leggen wat Toshiba betekenden en dat ze computers en ook harde schijven maakte, in eerste instantie hoorde er geen Toshiba HDD in, maar na dik 10 minuten in de wacht gestaan te hebben zou het toch wel eens kunnen kloppen.

Het getikker was niet goed en een reparatie duurde circa. 3 weken.
Belachelijk, want met mijn HP duurde het maar één dag!

Ik heb nu onderhand een nieuwe, maar er blijven mankementen aan zitten, ik moet zeggen dat ik het zelf erg slap vind, hij laad nouwelijks op, je moet de hele tijd het stekkertje bewegen, de rand om het scherm is te kort, je ziet de afronding van het scherm zitten, Android is totaal onstabiel, loopt vaak vast en er is geen app store, sommige dingen zijn chinees in Android... Etc. Etc.
Dit zijn wat punten waar ik mee omkan gaan, maar ik weet zeker dat mensen die precies zijn daar last en moeite mee hebben. Ik heb het idee dat Acer meer voor prestatie gaat, dan voor kwaliteit en niet gebalanceerd of alleen voor kwaliteit. Hij geeft nu geen tikken meer, gelukkig en ik hoop dat ik verder geen problemen meer zou krijgen.

Solaris, bedankt voor je snelle support en je informatie!
Dankjewel.

Mvg,
Mark

Dank je. Graag gedaan!

Dat van die helpdesk is een bekend fenomeen trouwens. Helaas! Bij ons op het werk is ook de helpdesk vervangen door een "1e lijns" en "2e lijns" etc. Als je ze nu belt moet je ze eerst duidelijk maken wat een pc is... :) Te gek voor woorden eigenlijk.
Heb je een simpel instellingen probleem dan werd je vroeger geholpen door iemand die wist waar je het over had en kon je binnen een minuutje weer verder. Tegenwoordig moet je ze eerst het hele probleem uitleggen, dan krijg je een ticket nr. en word je teruggebeld... Als je geluk hebt door iemand die wel weet waar het over gaat.

Ook jammer dat jouw ervaring met Acer een slechte is. Zelf heb ik een Aspire 1810TZ en die zit netjes en degelijk in elkaar. Net als mijn vorige Acers trouwens. Ik kreeg weer hoop dat de kwaliteits-issues nu zijn opgelost bij Acer maar als ik dit lees...
Android staat los van Acer vwb de ontwikkeling en dat kan een reden zijn dat niet alles lekker (netjes) werkt. Het product is ook nog volop in ontwikkeling. Maar de taal had Acer goed moeten instellen!
Succes er mee verder!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan