Acer niet herinstalleerbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

bruintje1

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2006
Hoi,

Ik heb hier een Acer Aspire T650 met Windows XP home, die ik gescand heb op virussen en spyware.
De hoeveelheid spyware en virussen was enorm met mededoen door gebruik van oa. Limewire en Bearshare.

Eerst wilde het systeem niet opstarten, ook niet in veilige modus.
Na een reeks (herhaalde) scans kon ik uiteindelijk in veilige modus en veel later kreeg ik het systeem zelf ook opnieuw in werking.

Door de infecties zijn er echter beschadigingen en dient er een herinstallatie te gebeuren.

De pc kwam hier zonder backup-cd's en naar ik kan zien hoe er met de pc gewerkt wordt, zijn die ook nooit gemaakt.
Daardoor kan ik de recoveryconsole niet gebruiken waardoor ik dacht aan een nieuwe originele windows installatie (dus niet van Acer).
Het starten van de xp-cd lukt maar wanneer ik dan de partities wil verwijderen/aanpassen, laat die de partities niet zien.

Dus, na F8 gedrukt te hebben, komt de lijst met partities normaal, maar hier doet de pc dat niet. Dat veld is dus gewoon leeg waardoor ik niets kan selecteren of instellen.

Weten jullie wat hier aan de hand is?
Ik heb lang naar dit probleem gezocht op internet maar nergens wordt er iets van vermeldt.
Ik denk dat Acer hier een instelling gedaan heeft die niet weg te krijgen is door de batterij van de Bios te verwijderen.
Ik heb een andere schijf aangehangen en daar geeft hij ook niets aan, dus moet het de Bios zijn die gewijzigd is.

Wanneer ik de schijf in een externe drive hang, kan ik in alle mappen en zie ik ook alle partities in de schijfbeheer-module.

Ik moet er niet bij vertellen dat ik hier weer eens op de feiten gedrukt wordt als het gaat om kant en klare pc's geassembleerd door pc-fabrikanten.
Je bent dan zelfs geen baas over uw eigen pc.

Graag hoor ik het als iemand een oplossing weet,

Dank bij voorbaat.

Groetjes
Bruno

Met T650 bedoel je (eigenlijk) een Travelmate 650?

Overigens vind ik je klaagzang over voorgeïnstalleerde pc's/laptops overdreven: Per slot heb je de problemen zelf over je afgeroepen.

Ok, terug naar je probleem: Zo te zien worden er geen 'aparte' partities gebruikt, want een andere pc kan alles lezen van de harddisk.

Nu weet ik dat onder normale omstandigheden XP zonder problemen uitkomt met IDE harde schijven die een Travelmate 650 heeft volgens de specificaties. Ik kan geen verklaring geven waarom je de partities dan niet ziet als je opstart vanaf een XP installatie-cd. Wellicht kan integratie van SP2 (=servicepack 2) of SP3 je verder helpen als de harde schijf groter is dan 128 GB. Is SP2 of SP3 al geïntegreerd in de XP installatiecd, dan houdt ook dat op.

Tijs.

Heb je hier iets aan/?
ALT+F10 voor de fabrieksinstellingen terug te zetten?

Laatst bewerkt:
@dnties

1.Als je goed kan lezen staat er wel degelijk een Aspire T650.
Zo staat het ook op het label van de pc. Ik kan er ook drivers van vinden, dus dat zit normaal goed.

2.Deze pc heeft een Sata schijf en via een andere pc zie ik drie partities staan waaronder de PQservice partitie, samen met de c: en de d:.

3.Voorgeinstalleerde pc's geven ook meestal een hoop gezever, alleen al door het feit dat het meestal aangepaste systemen zijn en je moet werken met recovery's die mensen niet maken.(lees:zelf branden).Maar goed, dat is geheel mijn eigen mening erover.

4.Dat ik de problemen zelf veroorzaakt heb is ook niet juist.
De pc is niet van mij en heb hem dus niet zelf in de toestand gebracht zoals die nu is.
In tegendeel:ik heb hem zelfs weer terug aan de praat gekregen.
De virussen en spyware zijn er opgekomen door onveilig surfen van de eigenaar.

Bij deze wil ik u toch vragen om in het vervolg wat minder te spuien, zeker als je het eerste bericht verkeerd interpreteert.(travelmate ipv. Aspire).

Het xp-systeem heeft sp2 in zich. Maar dit is eigenlijk overbodig want het systeem moet opnieuw geinstalleerd worden vanwege beschadigde delen in het systeem door die virussen.
Normaal moet een installatiecd van XP op zijn minst de grootte van de schijf kunnen laten zien met vermelding van ongebruikte plaats.Maar die tabel vertoont geen enkele gegevens hierover.
Ik kan dus ook geen partitie verwijderen, maken of overschrijven.

Ik heb er ook een andere (lege) schijf aangehangen en ook hier laat hij de inhoud (lees:grootte) van de schijf niet zien.

edit:
Ik heb de oorzaak gevonden en stom dat ik er eerst niet direct aan dacht.
De Acer Aspire T650 heeft Sata schijven en in de Windows XP-cd zitten die specifieke Sata-controlers niet bijgevoegd.
Dat is de reden waarom geen tabellen zichtbaar zijn om de doodeenvoudige reden dat hij de schijf niet ziet.
Gelukkig had ik al een cd met die geintegreerde drivers en nu ziet de cd de partities wel.

@Mik Zjegger
Toch bedankt voor uw reactie.
Ik ga het artikel toch lezen voor het geval ik dit zou nodig hebben.

groetjes
bruno

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan