ACER problemen met ram heb genoeg info over mijn PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

ClubClub

Gebruiker
Lid geworden
11 aug 2008
Ik heb nu in mijn PC 1gb ram van kingston.
Paar weken later koop ik nog 1gb ram helemaal de zelfde maar het werkt niet en kapot is het niet. Mijn pc herkent het dus niet.

Nu denk ik dat ik de bios moet updaten maar ik zou niet weten hoe ik keek al op ACER http://support.acer-euro.com/drivers/desktop/aspire_t660.html naar het merk van mijn PC maar daar staan geen BIOS updates.
Als het iets anders kan zijn zeg gerust

De 2de slot is zeker niet kapot dus hou dat niet als beschouwing.
Het ram zelf is ook niet kapot. Volgens mij is er niets kapot.

Wat info over mijn computer

Momenteel

1GB RAM DDR II
ACER ASPIRE T660-9972
Moederbord: Acer EC51GM Version 1.0
An AMIBIOS ID String Was Detected: 63-0100-000001-00101111-081606-RS400

Hulp graag :)

Hoe weet jij zeker dat het hetzelfde RAM is? Kingston, maar ook andere merken, maken diverse verschillende soorten RAM van één en dezelfde grootte. Aan de hand van een lang nummer + letters kun je zien dat het exact hetzelfde RAM is. Is dat zo bij jou?

Staat meestal ook op de sticker op de geheugenmodule.
Heb je geprobeerd ze om te draaien?
Als je 4 sloten hebt, heb je geprobeerd ze in 1ste en in de 3de te stoppen ipv 1 en 2de.

Daarnaast kan je het testen door even de nieuwe in slot 1 te plaatsen en dan de andere eruit te laten en dan op te starten. Kan je zien of hij het dan doet. Daarna pc uit en de 2de erin plaatsen. Doet hij het dan wel?

BIOS FLASHEN heet dat.
Hoe doe je dat. Moet je op de fabrikant de website zijn van het moederbord.
Bijvoorbeeld ASUS. www.asus.com en dan zoeken naar bios update of flash bios met moederbord type.
Of via google intikken, maar wees voorzichtig met welke versie je download. moet wel de nieuwste versie zijn.

Dan zet je het op een floppy en dan vanuit de BIOS kan je je BIOS flashen.
Maar ik heb ook begrepen dat er een mogelijkheid is om het vanuit DOS commands te doen.
http://www.techzine.nl/tweaks/396/Bios-flashen.html

Hoe weet jij zeker dat het hetzelfde RAM is? Kingston, maar ook andere merken, maken diverse verschillende soorten RAM van één en dezelfde grootte. Aan de hand van een lang nummer + letters kun je zien dat het exact hetzelfde RAM is. Is dat zo bij jou?

Het zijn helemaal de zelfde, 100% identiek.

@DJArtistic: Ik heb gekeken op de ACER site en daar is geen BIOS update voor mijn computer. En ik heb maar 2 sloten. En ja ze werken, heb ze alletwee getest.

Laatst bewerkt:
Dan zou de meest voor de hand liggende conclusie op dit moment (moeten?) luiden dat het nieuwste RAM een fabrieksfout herbergt oftewel gewoon kapot is.

Dan zou de meest voor de hand liggende conclusie op dit moment (moeten?) luiden dat het nieuwste RAM een fabrieksfout herbergt oftewel gewoon kapot is.

Zoals ik al eerder zei de ram is niet kapot ik heb ze alletwee apart getest en ze werken allebij en ze zijn heel het zelfde merk/type/etc.

Zoals ik al eerder zei de ram is niet kapot ik heb ze alletwee apart getest en ze werken allebij en ze zijn heel het zelfde merk/type/etc.

Klopt, ik was kennelijk met teveel topics bezig.
Als het idd. exact hetzelfde geheugen is, dan lijkt mij een biosupdate onwaarschijnlijk om het probleem op te lossen. Acer schrijft in de productsheet dat het systeem met 512 wordt afgeleverd, dat er 2 slots in zitten én dat de maximum RAM grootte 2 giga mag zijn.

Nog heel even voor de zekerheid het volgende:

1. je hebt de oude module in beide slots gehad (zonder de nieuwe erbij) en dan werkt het oude geheugen?
2. je hebt de nieuwe ook in beide slots gehad (zonder de oude erbij) en dan werkt de nieuwe ook?
3. pas als je de nieuwe erbij zet, gaat het mis?
4. de oude en de nieuwe van plaats wisselen en met beide opstarten lukt ook niet?

Dan wordt het hoog tijd om Acer even te bellen. Wat nog zou kunnen is dat de machine standaard is afgeleverd met een oudere versie bios die max. 1 giga aankan? Dat kan alleen Acer je vertellen en zou mogelijk wél een biosupdate soelaas bieden.

Als Acer meldt dat het huidige bios al wél 2 giga aankan, dan ben ik bang dat het geheugenvoetje defect is.

Klopt, ik was kennelijk met teveel topics bezig.
Als het idd. exact hetzelfde geheugen is, dan lijkt mij een biosupdate onwaarschijnlijk om het probleem op te lossen. Acer schrijft in de productsheet dat het systeem met 512 wordt afgeleverd, dat er 2 slots in zitten én dat de maximum RAM grootte 2 giga mag zijn.

Nog heel even voor de zekerheid het volgende:

1. je hebt de oude module in beide slots gehad (zonder de nieuwe erbij) en dan werkt het oude geheugen?
2. je hebt de nieuwe ook in beide slots gehad (zonder de oude erbij) en dan werkt de nieuwe ook?
3. pas als je de nieuwe erbij zet, gaat het mis?
4. de oude en de nieuwe van plaats wisselen en met beide opstarten lukt ook niet?

Dan wordt het hoog tijd om Acer even te bellen. Wat nog zou kunnen is dat de machine standaard is afgeleverd met een oudere versie bios die max. 1 giga aankan? Dat kan alleen Acer je vertellen en zou mogelijk wél een biosupdate soelaas bieden.

Als Acer meldt dat het huidige bios al wél 2 giga aankan, dan ben ik bang dat het geheugenvoetje defect is.

1. Ja
2. Ja
3. Dan gaat er niets mis, computer start zelf op maar ik heb nog altijd 1gig ram.
4. Nee werkt niet.

Ik zal ACER vanavond eens bellen.

Bedankt voor jullie hulp ik laat jullie nog weten, en als de bios oud is en ik hem moet updaten vraag ik hier nog eens hoe. :)

Alles teruglezend kán het geheugenvoetje niet defect zijn, dus zal het idd. het bios moeten zijn.

Ik heb gebelt en ik heb idd een oude bios in mijn computer. Ze hebben me de nieuwe file gegeven maar ik weet echt niet hoe te installeren.

Ik heb nu dus de nieuwe bios, ik heb de map met 061205.ROM file in en een afu en AFUDOS.

Maar ik weet echt niet hoe ik nieuwe bios moet instaleren? :)

Ik heb al geprobeert met AFUDOS maar als ik een keuze doe dus bv O sluit het scherm zich gewoon.

Hulp graag :)

Dan is het dus een Asus moederbord wat erin zit alleen, ik durf je niet de handleiding voor een AFUDOS biosupdate te vertellen want als er ook maar 1 handeling bij jouw biosupdate anders zou moeten omdat Acer het gemodicifeerd heeft, dan hang je.

Zoek op hun site of bel ze en vraag waar je een stapsgewijze handleiding kunt downloaden.

Daarnaast kun je ook middels Windows updaten, maar daartoe moet je een Asus hulpprogrammaatje downloaden. Op deze wijze het bios flashen (middels de .rom) is het allergemakkelijkst (gewoon in Windows), maar ook dát durf ik je niet aan te bevelen omdat het 1. geen 100% Asus moederbord is (type) en 2. ik bij god niet weet wat Acer mogelijk gemodificeerd heeft.

Gaat het flashen mis dan veroorzaak je schade voor zo'n 75 euro. (nieuwe bioschip)

Ik ben ervan overtuigd dat Acer op zijn site wel ergens een manual heeft staan.

Laatst bewerkt:
Ik vind het echt niet op de Acer site, kan jij even kijken?

En ik zal de file tonen die ik heb gedownload, download ook even zo zie je wat ik zie. :)

De ACER telefoon hulp heeft me deze link gegeven ftp://ftp.acer.nl/desktop/aspire_e560/bios
dat downloaden, dan uitpakken maar dan zit ik vast kan jij dan niet eens proberen?

Alvast bedankt.

Verandert helaas weinig aan je huidige sitiuatie, Ik zie een klein batje en 2 files die de biosupdate bevatten. ALs ik naar de Acer site ga moet ik mijn product registreren om verder te gaan (service files te lezen / zoeken) en ik ben geen klant, dus kan ik mij niet registreren.

Bel ze gewoon even op en vraag ze naar de handleiding (lokatie) óf vraag of het hetzelfde werkt als bij "normale" Asus moederborden / biossen, dan kun je die van mij krijgen (de handleiding), maar zonder te weten óf jouw moederbord een "zuivere" Asus is met een "zuiver" bios, durf ik dat niet.

Eerst zei ik dat het de BIOS is en dan wordt er verteld van niet en nu ineens moet dat het zijn lol.
Ik ga niet zomaar een antwoord neergooien btw.

bios flashen vanaf diskette. Optie in BIOS?

Ik mag toch hopen dat je ergens vandaag hebt gebeld met Acer? De .ROM file kan namelijk met gebruikmaking van het Asus tooltje "Asus update" gewoon vanuit Windows worden gebruikt.

Bedrijven werken niet vandaag ;).
Heb wel al een email gestuurt maar wanneer ze andwoorden weet je echt nooit bij acer.

Ik ben eigelijk echt niet blij met acer, ze geven me een pc die nog tamelijk nieuw was met een oude bios..

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan