Acer Travelmate piept na afsluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

HTCHD2

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2011
Hallo beste mensen,

Ik heb hier een laptop staan (titel), die piept na afsluiten van laptop. Dit doet deze laptop alleen als deze is aangesloten op net spanning. Deze blijft ook doorpiepen, het stopt alleen als ik de adapter eraf haal. Weet iemand wat een mogelijk oplossing?

BTW, het hoeft niet persee een adapter probleem te zijn he...

Wie o wie kan mij hiermee verder helpen?

Ik heb even zitten googlen, en ik denk zelf ook dat het gaat om een spoeltje. Ik hoor het zelf ook wel eens bij mijn laptop adapter, dus waarschijnlijk niets om je zorgen over te maken.

Hoe komt het dat mijn laptop adapter piept?

Heeft u ook wel eens last van een adapter die de hele tijd ligt te piepen of zoemen tijdens het opladen? Dit is niets om u zorgen over te maken. Vrijwel iedere adapter maakt een piepend, zoemend of brommend geluid. Bij de ene adapter zal dit wat duidelijker te horen zijn dan bij de andere. Het piepgeluid van de adapter is te horen doordat er wisselstroom door de adapter loopt en wordt meestal gevormd door een ‘spoel’ die zich in de adapter bevindt. Binnen in de adapter wordt stroom namelijk omgevormd (wisselstroom), wat ook wel pulserende spanning wordt genoemd. Als gevolg van kleine magnetische velden kan deze pulserende spanning overgaan op de vorming van pulserende geluidjes die te horen zijn als een pieptoon.

Een voeding van een laptop schakelt heel snel aan en uit om de gewenste spanning te verkrijgen. In een adapter bevinden zich transformatoren welke bestaan uit spoelen gewikkeld om een kern van ijzerplaatjes die ervoor zorgen dat de opgewekte spanning af wordt gevlakt. Deze ijzerplaatjes, die op elkaar zijn gekleefd, kunnen los gaan zitten en vervolgens onder invloed van het magnetisch veld van de stromen (pulserende stroom) dat door de spoelen loopt gaan trillen. Dat veroorzaakt het piepende geluid. Zodra er meer of minder stroom door de spoelen gaat lopen verandert ook de intensiteit van de magnetische velden. Hierdoor verandert dus ook het zoemende geluid dat u hoort.

Soms kan het ook zijn dat de pieptoon van de adapter luider wordt. Dit kan ook te maken hebben met ouderdomsverschijnselen van de betreffende adapter.

Bron: ReplaceDirect.nl

Nee het is ook niks ernstigs, maar mijn stagebaas wilde dat ik een oplossing hiervoor zou vinden.. Omdat die laptop in een klaslokaal moet staan, dan is het niet echt handig om het ding te laten piepen. Maar bedoel je een spoeltje binnen de laptop? of in de adapter? In het laatste geval moet eventueel een andere adapter ervoor komen dus.

Maar het piepen komt bij deze laptop btw niet uit de voeding maar uit de systeem speaker van de laptop

Kan iemand mij misschien verder helpen? want dit moet snel opgelost worden, omdat dit systeem namelijk in een klaslokaal moet staan...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan